عصر خودرو

کارشناس بازار آتی سکه با اشاره به استقبال از معاملات آنلاین خبر داد؛

افزایش سرعت و دقت معامله گران در قراردادهای آتی سکه

عصر بازار: با وجود این که مدت کوتاهی از راه اندازی سامانه آنلاین آتی سکه در بورس کالای ایران می گذرد، اما مزایای این سامانه برای فعالان بازار باعث شده تا بخشی از قراردادهای آتی به صورت آنلاین انجام شود.

افزایش سرعت و دقت معامله گران در قراردادهای آتی سکه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، یکی از کارشناسان بازار آتی سکه با بیان مطلب فوق گفت: بورس کالای ایران در راستای توسعه ارائه خدمات به فعالان بازار سرمایه، سامانه آنلاین معاملات آتی را راه اندازی کرد که در حال حاضر بخشی از معامله گران بسته به نوع فعالیتشان در قراردادهای آتی سکه از سامانه آنلاین استفاده می کنند.

    سیاوش سلیمانی با بیان اینکه معاملات از طریق سامانه آنلاین، سرعت، دقت و امنیت بازار را بالا برده است، افزود: با آغاز این معاملات انتظار کشیدن پشت خط تلفن‌های مشغول دیگر معنا ندارد در ضمن این که امکان اشتباه کردن نیز بسیار کم می‌شود؛ چراکه معامله برخط از ارتباط شفاهی با کارگزار در محیطی که اغلب بسیار شلوغ بوده مبرا است.

    به گفته این کارشناس اگر بخواهیم نگاهی دقیق به چرخه الکترونیک داده‌ها در فرآیند معاملات آنلاین داشته باشیم، می‌توان گفت، در معاملات آنلاین تمام عملیاتی که در روش سنتی و روش معاملات اینترنتی اوراق بهادار به صورت دستی و دخالت نیروی انسانی انجام می‌شد، کاملاً‌ مکانیزه شده و همه امور با استفاده از بسترهای امن مخابراتی در کسری از ثانیه انجام می شود.

    سلیمانی در ادامه به سرمایه گذاری مطمئن در این نوع معامله اشاره کرد و افزود: زمانی سرمایه‌گذاری مطمئن صورت خواهد گرفت که سفارش معامله گران به طور دقیق و در زمان مورد نظر وارد سیستم معاملات ‌شود.

    وی در ادامه نقل و انتقال وجوه بدون نیاز به مراجعه معامله گر در کسری از ثانیه را از ویژگی های معاملات آنلاین عنوان کرد و رابطه با مزیت های آن گفت: سرمایه‌گذار اطمینان دارد اطلاعاتی که دریافت می کند، لحظه‌ای بوده و هیچ تاخیری ندارد و افراد دیگر زودتر از او به این اطلاعات دسترسی ندارند و این باعث بهبود فضای رقابتی می‌شود همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات صورت‌حساب خود را در لحظه مشاهده کنند.

    به گفته سلیمانی تصمیم‌گیری خریدار و فروشنده متاثر از اطلاعات و تحلیل خود آنهاست نه افراد معامله‌گر در کارگزاری و همین امر به کارگیری ابزارهای مدیریت ریسک آسان‌تر خواهد کرد.

    وی در ادامه به استقبال بیشتر معامله گران با ورود فعالان جدید به این سیستم معاملاتی اشاره کرد و افزود: به سبب دسترسی بهتر مشتریان به سیستم معاملات، سرمایه‌گذاری تسهیل شده و به همین دلیل فعالان جدید به بازار خواهند آمد و روز به روز شاهد توسعه قراردادهای مشتقه در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.

    این کارشناس بازار آتی با اشاره به کم رنگ شدن ورود اطلاعات دستی توسط معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری، کاهش هزینه پرسنلی کارگزاران را از نقاط مثبت معاملات آنلاین دانست و گفت: کارگزاران می توانند این هزینه را صرف امور توسعه‌ای بازار کنند و خدمات بهتری به مشتریان عرضه کنند؛ بنابراین توسعه صنعت کارگزاری و خدمت رسانی به فعالان بازار در بازار سرمایه نمود پیدا می کند و انبوهی از سرمایه‌هایی که تاکنون در این بازار فعال نبودند به بازار جذاب مشتقه راه می‌یابند.

    وی در پایان افزود: برای استقبال حداکثری معامله گران از قراردادهای آنلاین آتی باید سایر فعالان بازار نیز اقدام به گرفتن کد معاملاتی جدید و همچنین شرکت در کلاس های دوره های بازار مشتقه برای اخذ مدرک کنند. البته به طور طبیعی افرادی که به تازگی وارد معاملات آتی می شوند و کد های جدید دریافت می کنند، استفاده از سامانه آنلاین را نیز درخواست خواهند کرد که به این ترتیب ورود بازیگران جدید، حجم معاملات آنلاین آتی را بالا خواهد برد.

    برچسب ها