عصر خودرو

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار مطرح کرد:

نگاهی به عملکرد پنج ماهه شرکت بورس

عصر بازار: امسال با یک فرمول بحث آتی شاخص بازسازی شد و در کمیته فقهی مورد موافقت قرار گرفت.

نگاهی به عملکرد پنج ماهه شرکت بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران به بررسی عملکرد 5 ماه نخست سال پرداخت و گفت: هم اکنون ارزش جاری بورس تهران 286 هزار میلیارد تومان است که در قیاس با رقم 280 هزار میلیارد تومانی ابتدای سال، 2 درصد افزایش را نشان می دهد.

    حسن قالیباف اصل، تصریح کرد: ارزش اسمی بورس تهران با رشد 5 درصدی از ابتدای سال تا کنون از 95 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که، سه هزار میلیارد تومان از این رشد به دلیل افزایش سرمایه ها و دو هزار میلیارد تومان هم به واسطه ورود شرکت های جدیدی بود که در بورس پذیرش شدند.

    وی با اشاره به رشد 5 درصدی شاخص کل در این مدت، ابراز داشت: شاخص قیمت طی 5 ماه گذشته با کاهشی 3.5 درصدی همراه شد .

    قالیباف با بیان این که متوسط نسبت قیمت به عایدی هم اکنون 5.6 مرتبه بوده است، گفت: این رقم در مقایسه با ابتدای سال 0.2 مرتبه افزایش داشته است.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار ادامه داد: امسال 12 هزار و 600 میلیارد تومان سهم به صورت خرد و بلوک معامله شد که این رقم در دوره مشابه سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان از کاهش 17 درصدی این متغیر دارد.

    وی با اشاره با این که، هم اکنون سهام شناور آزاد 21.92 درصد است، اظهار داشت: معاملات برخط در مقایسه با پارسال، کاهشی 16 درصدی داشته و ارزش معاملات اوراق بدهی رشدی 171 درصدی را تجربه کرده است. در عین حال، دفعات معاملات نیز با 1 درصد رشد همراه شد.در این مدت 40 هزار کد معاملاتی نیز برای سرمایه گذاران تازه وارد صادر شد.

    مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار به عملکرد حقیقی ها و حقوقی ها در 5 ماه اخیر اشاره کرد و گفت: سهامداران حقوقی 42 درصد در سمت خرید و 46 درصد در سمت فروش بوده اند که نشان می دهد فروش آنها 4 درصد بیش از خرید بوده است. سهام داران حقیقی نیز در این مدت 58 درصد خریدار و 54 درصد فروشنده بودند .

    وی با اشاره به این که در این مدت سهام 3 شرکت در بورس به صورت اولیه عرضه شد خاطرنشان کرد: سیمان خوزستان، بیمه ما و پتروشیمی مبین شرکت هایی بودند که سهامشان برای نخستین بار در بورس عرضه شد. همچنین در این مدت پتروشمی جم نیز از فرابورس به بورس منتقل شد. در عین حال هفت شرکت نیز هم اکنون در مرحله پذیرش قرار دارند.

    قالیباف با ابراز امیدواری از این که دستورالعمل های عرضه اولیه در مراحل نهایی قرار دارد، ابراز داشت: بورس و فرابورس این پیشنهادات را به سازمان ارسال کردند و در انتظار نهایی شدن آن هستند در عین حال، در صورت نهایی شدن بوک بیلدینگ ، از این پس، عرضه های اولیه با این روش انجام خواهند شد .

    وی افزود: در این مدت 500 میلیارد تومان اوراق مرابحه در اختیار بورس قرار گرفته است.

    مدیرعامل شرکت بورس در ادامه بیان داشت: اصلاحاتی نیز در دستورالعمل پذیرش صورت گرفته است و به سازمان بورس ارسال شده است. این در حالی است که انتقال از بورس و فرابورس هم بر اساس دستورالعمل های مربوطه تصمیم گیری می شود. در حوزه آموزش نیز تا کنون 70 هزار نفر ساعت آموزش در بورس داده شده است و 3 جلد کتاب نیز چاپ شده است.

    وی در ادامه صحبت های خود به اقدامات انجام شده در حوزه امور اعضا و کارگزاران اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون 87 ایستگاه کاری و 24 مجوز نمایندگی و دفتر پذیرش صادر شده است که بر این اساس، هم اکنون 1470 ایستگاه کاری وجود دارد.

    قالیباف ابراز داشت: در بحث نظارت ها بر اساس تکلیفی که در اساسنامه وجود دارد، کنترل ها و بازدیدهایی صورت گرفته است. این در حالی است که در مدت یاد شده، 180 بازدید انجام شد.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از موافقت مجمع شرکت با افزایش سرمایه از 90 به 110 میلیارد تومان خبر داد و ابراز داشت: هم اکنون پروژه ساخت ساختمان جدید شرکت بورس، 65 درصد پیشرفت داشته است.

    وی با اشاره به بحث تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بورس ایران ابراز داشت: پس از توافق مراودات و مذاکراتی صورت گرفت، به طوری که در این مدت 20 گروه و 130 سرمایه گذار انفرادی از بورس بازدید کردند. همچنین در این مدت 50 کد معاملاتی جدید برای خارجی ها صادر شده است.

     

    برنامه های شرکت بورس تا پایان سال

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه دو سال پیش سمیناری در حوزه حاکمیت شرکتی برگزار شد، گفت: امسال نیز در نظر داریم تا دومین سمینار در حوزه حاکمیت شرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی را برگزار کنیم، زیرا معتقدیم که حاکمیت شرکتی می تواند تاثیر مثبتی بر شفافیت بنگاه ها داشته باشد.

    قالیباف با اشاره به بیستمین سال تاسیس فدراسیون FEAS خاطرنشان کرد: در آبان ماه امسال اجلاس FEAS در اصفهان برگزار می شود و شرکت بورس اوراق بهادار میزباین برگزاری سه جلسه از این جلسات این فدراسیون است. همچنین 20 سالگی این فدراسیون هم در اصفهان برگزار می شود.

    وی از برنامه ریزی ها برای پذیرش هشت شرکت جدید در بورس اوراق بهادار خبر داد و افزود: تا پایان سال چهار شرکت از فرابورس به بورس منتقل خواهند شد. سه صندوق قابل معامله در بورس نیز پذیرش خواهد شد و پنج اوراق بدهی در برنامه پذیرش شرکت قرار دارد. همچنین 150 هزار نفر ساعت آموزش خواهیم داشت.

    قالیباف با اشاره به یکی از رویدادهای مهم گفت: در حوزه معاملات آتی سهام، قرارداد آتی بر روی تک سهم بود. امسال با یک فرمول بحث آتی شاخص را بازسازی کردند که در کمیته فقهی مورد موافقت قرار گرفت و دستورالعمل آن نیز نهایی شده است که امروز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می شود.

    وی تاکید کرد: طراحی و تهیه نرم افزار نیز به مدیریت فناوری سپرده شده است و با فراهم شدن زیرساخت ها، قابلیت اجرا پیدا می کند.

    برچسب ها