عصر خودرو

در تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس بررسی شد:

سرنوشت شاخص کل بورس در هفته آینده

عصر بازار: تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد احتمال اصلاح شاخص وجود دارد و در روزهای آینده شاخص کل احتمالا به ریزش ادامه می‌دهد.

سرنوشت شاخص کل بورس در هفته آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ‌نوسانات شاخص کل بورس اوراق بهادار، بعد از ثبت قله تاریخی خود در محدوده 89 هزار واحد، روند اصلاحی را در پیش گرفت که این حرکت رو به نزول تقریبا 62 هفته طول کشید و در محدوده 61 هزار واحد این اصلاح متوقف شد که همزمان با بازگشایی سهم‌های گروه پالایشگاهی همراه شد و یکی از روزهای تلخ بازار بورس ایران به شمار می‌رفت.

    بهزاد صمدی،‌ تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار به بررسی تحلیل تکنیکال شاخص کل در هفته معاملاتی آینده پرداخته است.

    بر اساس این تحلیل، بعد از ثبت تاریخی ترین نزول شاخص بورس ، یک روند خنثی به مدت 22 هفته مشاهده شد که دو موج صعودی و یک موج نزول را در پی داشت.
    در موج صعودی اخیر که قبل از توافق تاریخی به ثبت رسید، یک اتفاق مهم تکنیکالی در شاخص کل رخ داد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

    طبق این تحلیل، با توجه به کانالیزه شدن شاخص در تایم فریم هفتگی، که بر اساس روش جان مورفی انجام شده است، در محدوده 67 هزار و 560 واحد، سقف شاخص شکسته که البته هنوز اختلافاتی در مورد این شکست بین تکنیکالیست‌ها وجود دارد.

    آن طور که صمدی تحلیل کرده است، معمولا بعد از شکست مناطق مهم، احتمال بازگشت به منطقه شکسته شده قوت می‌گیرد که با توجه به چارت، همان طور که مشاهده می‌شود شاخص دقیقا با شیب سقف کانال همچنان در حال اصلاح هست که فرضیه بازگشت همچنان به قوت خود باقیست. زیرا هنوز نفوذی به داخل کانال انجام نشده‌است. فرضیه دیگری که احتمال می‌رود،‌ شکل‌گیری آن در روزهای آینده مشاهده‌ شود،‌ تشکیل الگوی کلاسیک مثلث متقارن است که ضلع پایینی مثلث 63 هزار و 220 واحد را نمایش می‌دهد که البته با توجه به اصلاح زمانی و شیب خط روند این عدد ممکن است دچار تغییراتی شود.

    بر اساس این تحلیل، با توجه به بسته بودن بخشی از سهم‌های شاخص‌ساز که با تعدیل منفی نیز همراه بوده‌اند و البته سهم‌های مهمی نیز هستند،  همچنان با صف فروش روبرو‌ هستند و هر کدام وزنه مهمی در پایین کشیدن شاخص کل هستند، فرضیه دوم نیز قوت می‌گیرد و شاخص کل با از دست دادن محدوده 65 هزار واحد که به نوعی نفوذ به داخل کانال خواهد بود، به سمت 63 هزار و 220 واحد حرکت خواهد کرد. سطح 71 هزار و 350 واحد مهمترین مقاومت پیش روی شاخص و البته تغییر روند شاخص کل خواهد بود که همچنان به عنوان یک سطح مهم محسوب می‌شود و ریسک پذیران همچنان باید منتظر شکست این محدوده باشند. البته بازگشت احتمالی هم در این حالت به وجود دارد.

    آن طور که این فعال بازار سرمایه تحلیل کرده است، برای پیشروی شاخص کل به این سطح مهم شکست، سقف مثلث احتمالی و خط روند کوتاه مدت ذکر شده الزامی است. هدف فعلی شاخص با توجه به کانال ذکر شده ، دقیقا به اندازه عرض کانال، محدوده 73 هزار واحد خواهد بود .از نظر روانشناسی، بورس منتظر نتیجه رای کنگره درخصوص برجام است. به همین علت روند فرسایشی همچنان در معاملات مشاهده خواهد شد و کاهش حجم معاملات نیز براین موضوع تاکید دارد.اما به سهامدارن پیشنهاد می‌شود در گروه هایی که در پایان اصلاح حرکتی خود هستند، همچنان گزینه تماشا و صبوری را در پیش داشته باشند تا فرایند بازگشایی سهم‌ها و البته اصلاح بقیه گروه‌ها به اتمام برسد. در واقع سهامداران در این برهه بهتر است دیدگاه سرمایه گذاری بلند مدت را در پیش بگیرند.

     

    برچسب ها