عصر خودرو

تردد ۱۳ شرکت کشتیرانی جهان به ایران بعد از برجام

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تاکنون برای توسعه بنادر تجاری کشور، دولت و بخش خصوصی بیش از پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.

تردد ۱۳ شرکت کشتیرانی جهان به ایران بعد از برجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایرنا، محمد سعیدنژاد در همایش «روز بندر آنتورپ بلژیک» در تهران افزود: تاکنون بخش خصوصی بیش از 30 هزار میلیارد ریال در بندر شهید رجایی سرمایه گذاری کرده است که معادل یک میلیارد دلار می شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از اجرایی شدن برجام 13 شرکت کشتیرانی جهان تردد خود را به بندر شهیر رجایی آغاز کرده است.

    وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت بنادر تجاری ایران به بیش از 210 میلیون تن افزایش یافته است، خاطرنشان ساخت: وجود 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی و 100 هزار کیلومتر راه، موقعیت مناسبی برای بنادر ایران در منطقه ایجاد کرده است.

    سعیدنژاد گفت: ایران در منطقه استراتژیک جهان، دسترسی به کریدورهای بین المللی شمال، جنوب شرق و غرب کشورهایی آسیایی میانه، جنوب شرقی آسیا، روسیه، خلیج فارس و آبهای آزاد جهان را تسهیل می کند.

    وی افزود: عبور کریدورهای مهم بین المللی از ایران، دسترسی آسان به بازارهای منطقه ای، واقع شدن در دو منطقه امن و با ثبات و وجود تخفیف و تسهیلات تعرفه ای برای ترانزیت کالا، از مزیت های استفاده از مسیرهای ایران است.

    وی یادآورشد: ایران با در اختیار داشتن پنج هزار و 800 کیلومتر ساحل در کنار آبهای بین المللی از جایگاه دریایی ممتازی در منطقه برخوردار است؛ همچنین بندر شهید رجایی به عنوان دروازه صادرات و واردات با 2400 هکتار اراضی بندر می تواند نقش مهمی در منطقه ایفا کند.

    وی گفت: با الحاق 2400 هکتار از اراضی دیگر به بندر شهید رجایی، وسعت این بندر به 4800 هکتار افزایش می یابد تا به عنوان یک شهر بندری نسل سوم جهان، شکوفایی اقتصادی ملی را بیش از پیش تقویت کند.

    سعیدنژاد بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بنادر شهید رجایی، بندر امام، بوشهر، چابهار، انزلی و امیرآباد، برنامه های مناسبی در دستور کار خود قرار داده است تا با افزایش ظرفیت این بنادر، از موقعیت ممتاز ایران در منطقه استفاده شود.

    وی اظهارداشت: بندر آنتورپ به عنوان دروازده ورود به اروپا با عملکرد 8.5 میلیون کانتینر، در بین بنادر اروپا رتبه سوم و در دنیا در رتبه 16 قرار دارد و در سال 2015 نسبت به 2014 حجم عملیات کالاهای نفتی در این بندر 2.7 درصد افزایش داشت.

    «فرانسوا اودله» سفیر بلژیک در تهران نیز در این همایش، توسعه مناسبات ایران و بلژیک را خواستار شد و گفت: فرصت های مناسبی برای توسعه همکاری های تجاری بین دو کشور وجود دارد.

    وی افزود: دو بندر شهید رجایی و آنتورپ می توانند زمینه مناسبی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و بلژیک ایفا کنند.

    «ادی برانیکس» مدیرعامل بندر آنتورپ نیز در این همایش با معرفی ظرفیت های این بندر گفت: بدون شک امضای تفاهم نامه خواهر خوانندگی بین بندر شهید رجایی و بندر آنتورپ تعامل و همکاری های دو کشور را توسعه خواهد داد.

    برچسب ها