عصر خودرو

زوال درخشش طلا در بازارهای جهانی

عصر بازار: با وجود آنکه طلا در کشورهایی که با کاهش ارزش پول روبرو هستند، همچنان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری به شمار می رود، در عرصه جهانی، جذابیت و درخشش طلا رو به کاهش است.

زوال درخشش طلا در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، برخلاف دیگر کالاها که بازار آنها براساس یک نیاز واقعی شکل می گیرد، طلا هیچ نیاز واقعی را برای خریداران برآورده نمی کند. تیلور تیپر تحلیلگر بازار طلا در مقاله ای با عنوان 'در بازار طلا چه می گذرد' که در تاریخ 14 اوت (23 مرداد) در مجله آمریکایی تایم چاپ شد، نوشت: طلا کالای عجیبی است. شما نمی توانید ماشینتان را با طلا برانید، خانه تان را با طلا گرم کنید یا آن را بخورید. طلا، سود ایجاد نمی کند و سودی که به دارنده سهام پرداخت می شود، به دارنده طلا پرداخت نمی شود.
    دیوید ویدنر یک تحلیلگر آمریکایی دیگر که مقاله وی در تاریخ 18 ژوییه (27 تیر) با عنوان 'چرا قیمت طلا در حال کاهش است'در پایگاه خبری مارکت واچ منتشر شد، نوشت، طلا به زحمت یک کالای مفید است. اگر طلا دارای انگیزه های حقیقی قابل توجهی بود، در سراسر جهان در خزانه ها نگهداری نمی شد.
    وی همچنین به نقل از بری ریتولتز یک مدیر سرمایه گذاری در آمریکا نوشت؛ طلا در واقع هیچی نیست.
    اما با این حال، طلا در میان فلزات گرانبها، از همه ارزشمندتر است. در حقیقت خدمتی که طلا به دارنده خود ارایه می کند، امنیت خاطر است. هر گاه سرمایه گذاران در مورد جنبه خاصی از اقتصاد احساس خطر کنند، تقاضای طلا افزایش می یابد.
    بررسی ها نشان می دهد عوامل موثر بر بازار طلا، اینک همگی در جهت کاهش تقاضای این فلز عمل می کنند. به نوشته تیپر، تحقیقات جدید نشان می دهد، طلا در دهه آینده ارزانتر خواهد شد.

    ** تقاضای جهانی طلا تحت تاثیر اقتصادهای بزرگ
    تقاضای طلا در عرصه جهانی تحت تاثیر عوامل متعددی است که مهمترین آنها شرایط اقتصادی آمریکا و چین به عنوان مهمترین اقتصادهای جهان است.
    دولت چین اخیرا پس از آنکه رشد کمتر از انتظار برخی شاخص های اقتصادی نشان داد، احتمالا اقتصاد این کشور با سرعتی کمتر از آنچه انتظار می رود در حال رشد است، نرخ برابری یوان در مقابل دلار را کاهش داد تا توان رقابتی کالاهای صادراتی خود را افزایش داده و نرخ رشد اقتصادی خود را بالا ببرد.
    این اقدام دولت چین، احتمال کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور را از منظر سرمایه گذاران قوت بخشید و با افزایش عدم اطمینان در فضای اقتصاد جهانی سبب شد تقاضا و در نتیجه قیمت طلا افزایش یابد.
    قیمت فلز زرد از یک هزار و 87 دلار در هر اونس در تاریخ سوم اوت (12 مرداد)، با سه درصد افزایش، به یک هزار و 116 دلار در هر اونس در تاریخ 13 اوت (22 مرداد) رسید.
    وقتی مقامات چین به این نکته اشاره کردند که در آینده بار دیگر ارزش یوان را بالا خواهند برد، افزایش اخیر تقاضای طلا کم کم فروکش کرد.
    طلا پس از آنکه در ماه اوت سال 2011 رکورد یک هزار و 900 دلار در هر اونس را شکست، بنابه اعلام رویترز، به دلیل بهبود شاخص های اقتصادی در آمریکا، در تاریخ 24 ژوییه (دوم مرداد) با کاهش به سطح یک هزار و 77 دلار در هر اونس، کف قیمت 5.5 ساله را تجربه کرد.
    شاخص های اقتصادی آمریکا نشان می دهند، اقتصاد این کشور آرام آرام در حال رشد است و بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده بزودی اقدام به کاهش نرخ های بهره خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا پس از وقوع رکود بزرگ سال 2008، به منظور تقویت اقتصاد این کشور، اقدام به بازخرید تریلیاردها دلار اوراق قرضه دولتی و کاهش نرخ بهره به حدود صفر کرد.
    بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا به طور چشمگیری روی تقاضای جهانی طلا تاثیر گذاشته است.
    به گفته تیپر، در طول سال گذشته میلادی، ارزش صندوق سرمایه گذاری طلای اس.پی.دی.آر گلد شرز که روزی دومین صندوق سرمایه گذاری اوراق بهادار با پشتوانه طلا در جهان بود، در حدود یک درصد کاهش پیدا کرد، زیرا شاخص اشتغال در آمریکا بالا رفت.
    دان دنبو یک اداره کننده سبد دارایی در شرکت فلزات گرانبها و سرمایه های معدنی آمریکا در تاریخ 14 اوت (23 مرداد) به مجله تایم، گفت: علاقه به خرید طلا در میان سرمایه گذاران کم شده است، زیرا طلا هیچ کاری برای سرمایه گذاران در طول سه سال گذشته نکرده است. سهام شرکت های گوگل و فیس بوک برای آنها بهتر بوده است. در حالی که شاخص سهام اس.اند.پی 500 آمریکا 10 درصد در 12 ماه گذشته افزایش یافته تمایل کمتری به خرید طلا وجود دارد.

    **رابطه معکوس ارزش دلار و تقاضای طلا
    افزایش ارزش دلار آمریکا موجب کاهش تقاضای طلا می شود. در سال گذشته میلادی نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای اصلی به طور چشمگیری افزایش یافت. نرخ برابری دلار در مقابل یورو سال گذشته هشت درصد بالا رفت و شاخص دلار که تغییرات نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای اصلی را اندازه می گیرد، هفت درصد افزایش پیدا کرد.
    با توجه به شواهدی که نشان می دهد، بانک مرکزی آمریکا در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال 2016 اقدام به افزایش نرخ بهره کوتاه مدت خواهد کرد و با توجه به اینکه با افزایش نرخ بهره، دلار گرانتر خواهد شد، بعید است سرمایه گذاران در کوتاه مدت، نسبت به خرید طلا تمایل نشان دهند.

    ** طلا و تورم
    از طلا معمولا به عنوان سپری در برابر تورم استفاده می شود، با این وجود کارشناسان معتقدند، طلا در دوره های بسیار بلندمدت می تواند سپری در برابر تورم باشد.
    تیپر به نقل از پروفسور کمپل هاروی از دانشگاه دوک آمریکا و از نویسندگان مقاله ثبات طلایی که اخیر منتشر شد، نوشت؛ در سال 562 قبل از میلاد، هر اونس طلا در برابر 350 قرص نان معامله می شد. در مقایسه با آن موقع، تورم خیلی خیلی بالا رفته و اگر کسی آن زمان روی طلا سرمیه گذاری کرده بود، اکنون سود هنگفتی نصیبش می شد اما متاسفانه عمر ما کوتاه است و افق سرمایه گذاری ما بسیار کوتاهتر. در چنین افق محدودی، طلا نمی تواند سپری در برابر تورم باشد.
    ویدنر نوشت هاروی و کلود ارب که با هم مقاله ثبات طلایی را نوشته اند، معتقدند؛ در 10 سال آینده، حتی اگر تورم ثابت بماند نیز قیمت طلا بشدت کاهش خواهد یافت. بر اساس محاسبات این دو، قیمت منصفانه فلز زرد 825 دلار در هر اونس است، لیکن اگر فروش طلا در سطح وسیع، نظیر آنچه در اواسط دهه 1970 و اواخر دهه 1990 اتفاق افتاد، به وقوع بپیوندد، قیمت طلا می تواند تا 350 دلار در هر اونس نیز کاهش یابد. براساس نطرات هاروی و ارب، اگر سطح واقعی قیمت طلا به کف قیمت های واقعی اواسط دهه 1970 و اواخر دهه 1990 کاهش یابد، دارنده طلا در حدود سه یا 11 درصد در سال ضرر خواهد کرد.

    ** پول مجازی، رقیب طلا
    عامل جدید دیگری که اینک بازار طلا را تحت تاثیر قرار می دهد، پول های مجازی هستند. ویدنر در مقاله خود به پول های مجازی اشاره می کند و می گوید، طلا اینک از رقابت بیشتری برخوردار است و پول های مجازی مانند بیت کوین (پول دیجیتالی که از طریق آن معاملات بدون نیاز به بانک مرکزی انجام می شوند)، با طلا رقابت می کنند.
    به اعتقاد وی، بازار بیت کوین اینک به عنوان جانشینی برای بازارهای پول و سپری در برابر تورم، مشتری جلب می کند.
    ویدنر می افزاید: وقتی چرخه می چرخد، بار دیگر روز افزایش قیمت طلا فرا خواهد رسید. اما به دلیل ظهور جانشین ها، افزایش قیمت طلا دیگر چشمگیر نخواهد بود.
    در مجموع سرمایه گذاری روی طلا در عرصه جهانی دیگر سود زیادی در برنخواهد داشت. اما آیا این بدان معنی است که در بازارهای جهانی سرمایه گذاران از طلا رویگردان خواهند شد؟
    پاسخ کارشناسان به این سوال خیر است. تیپر به نقل از ایون دنبو مدیر یک صندوق سرمایه گذاری طلا نوشت، ما به سرمایه گذارانمان می گوییم، طلا برای تنوع بخشیدن به سبد دارایی ها خوب است و در صورت مواجهه با خطراتی که به طور غیرمترقبه پیش می آیند، از افت شدید ارزش سبد دارایی جلوگیری می کند. با این حال، هرگز نباید بیش از 10 درصد دارایی ها را به صورت طلا نگهداری کرد.

    برچسب ها