عصر خودرو

رقابت جوانان با سالمندان و زنان خانه دار;

تکاپوی دوباره فعالان بازار سکه در حراجی بانک کارگشایی

عصر بازار- خیابان مولوی نرسیده به میدان محمدیه، شعبه اصلی بانک کارگشایی بانک ملی ایران؛ مکانی است که بنا دارد چوب حراج به مجموعه های سکه بانکی بزند.

تکاپوی دوباره فعالان بازار سکه در حراجی بانک کارگشایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هرچند در سال های 90 و 91 خورشیدی که همزمان با آشفتگی در بازار ارز و طلا، به دستور بانک مرکزی شاهد برگزاری جلسه های حراج سکه در این بانک بودیم اما سال هاست که از این داستان گذشته و ثبات نسبی بازار طلا در این مدت مانع از آن بود که سکه بازان، بار دیگر شاهد حراجی مجموعه های یادبود و سکه های طلای بانکی باشند.
    با این همه چند روزی است که بازار سکه و طلا نوسان های افزایشی را تجربه می کند؛ کارشناسان و فعالان این عرصه آن را به افزایش جهانی قیمت طلا، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و حتی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ربط می دهند و انتظار دارند که در هفته های آینده شاهد نوسانات دیگری در حوزه طلا باشند.
    قرار است حراجی ها از ساعت 16 در محل بانک کارگشایی آغاز شود؛ ساعت از چهار بعدازظهر گذشته و سالن تاحدودی از مراجعه کنندگانی که باید در بدو ورود کارت ملی خود را ارایه دهند، پر شده است؛ تا ساعت 16 و 30 دقیقه که زنگ آغاز حراجی زده می شود حدود 70 نفر در سالن حضور دارند؛ مراجعه کنندگانی که طیف وسیعی از فعالان بازار سکه، کارمندان، زنان خانه دار، افراد بازنشسته و سالمند و حتی جوانان زیر 30 سال را شامل می شوند.
    در ابتدای مراسم به مراجعه کنندگان گفته می شود داشتن کارت ملی برای انجام مراحل خرید الزامی است و خریدها باید همین امروز به صورت نقدی انجام شود اما تحویل زمان سکه بسته به درخواست مشتری دارد؛ یا همین امروز و یا روزهای آتی با مراجعه به خزانه بانک ملی.
    سکه هایی که برای خریداران رونمایی شد، شامل پنج مجموعه بود؛ گروه نخست شامل یک سکه 50 گرمی، یک سکه 25 گرمی، یک سکه 10 گرمی، یک سکه پنج گرمی و یک سکه 2.5 گرمی در مجموع به وزن 92.5 گرم و با عنوان یادبود ولادت حضرت علی(ع) با قیمت پایه 126 میلیون و 540 هزار ریال (12 میلیون و 654 هزار تومان).
    گروه دوم مجموعه سکه های یادبود شامل سه سکه 50 گرمی است که به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) ضرب شده و 205 میلیون و 200 هزار ریال (20 میلیون 520 هزار تومان) قیمت پایه آن است.
    گروه سوم شامل یک سکه 50 گرمی، یک سکه 25 گرمی و یک سکه 10 گرمی است که در مجموع 85 گرم وزن دارد و 116 میلیون و 280 هزار ریال (11 میلیون و 628 هزار تومان) قیمت گذاری شده است.
    گروه چهارم شامل 10 سکه پنج بهار آزادی ضرب سال 1358 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که 558 میلیون ریال (55 میلیون و 800 هزار تومان ) ارزش گذاری شده است.
    گروه پنجم سکه های عرضه شده بانک ملی ایران مشتمل بر 20 عدد سکه 2.5 بهار آزادی است که قیمت پایه آن 560 میلیون ریال (56 میلیون تومان) تعیین شده است.
    همچنین مجموعه 20 عدد سکه یک گرمی ضرب بانک مرکزی نیز با قیمت پایه 36 میلیون ریال (سه میلیون و 600 هزار تومان) به خریداران عرضه می شود.
    در ابتدا یکی از کارکنان بانک، مجموعه های یادشده را در سالن می گرداند تا متقاضیان از نزدیک از کم و کیف کالایی که قرار است بخرند، آشنا شوند؛ مسئول حراجی به مراجعه کنندگان یادآوری می کند که قیمت های اعلامی، قیمت پایه بانک است و پایین تر از آن امکان فروش وجود ندارد ضمن آنکه خریدار از پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف است.
    همزمان با نواخته شدن زنگ حراجی، مراجعه کنندگان نیز تلفن های همراه خود را برای انجام حساب و کتاب سود و زیان روشن می کنند تا حاصلضرب قیمت ها در وزن سکه ها و سود مورد انتظار را محاسبه کنند؛ کسانی که خبره این کار هستند، از ذهنشان کمک می گیرند، برخی کاغذ و قلم به دست هستند و اما جوانترها موبایل های هوشمند را دست نگه داشته اند تا هم از سکه ها عکس یادگاری بیندازند و هم حساب و کتابشان هوشمندانه باشد.
    نخستین حراجی، مجموعه ای شامل 10 عدد سکه 5 بهار آزادی ضرب سال 1358 است؛ هیجان خریداران سبب می شود تا قیمت این مجمموعه که با پله های 100 هزار تومانی بالا می رفت، در عرض هفت دقیقه یک میلیون و 700 هزار تومان بالاتر از قیمت پایه و به نرخ 55 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رود.
    مجموعه دوم که شامل 20 سکه 2.5 بهار آزادی بود نیز سرنوشتی مشابه یافت؛ رقابت دو خریدار یکی جوان و دیگری مسن سبب شد تا قیمت آن از 56 میلیون تومان قیمت پایه به 60 میلیون و 200 هزار تومان نیز برسد، یعنی چهار میلیون و 200 هزار تومان افزایش قیمت.
    هنگامی که خریدار جوان موفق شد مجموعه را از آن خود کند، دیگر حاضران سالن که به نظر می رسید تجربه بسیاری در این حراجی ها دارند، به او متذکر شوند که دیگر عجله نکند و قیمت ها را بی جهت بالا نبرد زیرا حراجی ادامه دارد و باز هم از این نوع مجموعه ها به فروش گذاشته می شود.
    مجموعه ای که شامل 20 عدد سکه یک گرمی ضرب بانک مرکزی ایران بود نیز با قیمت پایه سه میلیون 600 هزار تومان شروع کرد و در نهایت به قیمت سه میلیون 750 هزار تومان فروخته شد که فعالان عرصه سکه و طلا معتقد بودند با قیمت بازار فرقی نداشته است.
    مجموعه سکه یادبود میلاد حضرت علی (ع) که در مجموع 92.5 گرم وزن داشت نیز در نهایت در دور اول به قیمت 13 میلیون 200 هزار تومان فروخته شد و دیگر مجموعه یادبود که شامل سه سکه 50 گرمی بود، 21 میلیون و 200 هزار تومان خریدار پیدار کرد و در نهایت مجموعه سکه ای که 85 گرم وزن داشت نیز 12 میلیون تومان داشت.
    پس از پایان دور نخست حراج، برخی از مراجعه کنندگان سالن را ترک کردند؛ تعدادی از خریداران نیز در سالن ماندند تا مجموعه های دیگر را خریداری کنند.
    در دور دوم حراج، خریداران با احتیاط بیشتری قیمت ها را بالا بردند تا حدی که مجموعه های عرضه شده گاهی با فاصله 200 تا 300 هزار تومان تفاوت با قیمت پایه فروخته شد.
    یکی از مراجعه کنندگان در سالن که نظاره گر حراجی بود، درباره دلیل حضورش به ایرنا گفت: چند سال پیش زمانی که بازار طلا دچار تلاطم شد، بانک مرکزی اقدام به حراج طلا کرد؛ فکر می کنم که حراج امروز هم بی ارتباط با افزایش قیمت طلا در بازار نباشد و به همین دلیل به اینجا آمده ام تا شرایط را بسنجم.
    مراجعه کننده دیگری که در ابتدا می گفت قصد خرید ندارد اما در نهایت موفق شد دو مجموعه طلا خریداری کند، نیز گفت: طلا همیشه سرمایه است و به همین دلیل مردم همیشه از خرید آن در بدترین شرایط نیز استقبال می کنند.
    جوان دیگری که خود را فعال حوزه طلا و سکه معرفی کرد، به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت های اعلامی در این حراجی با قیمت بازار تفاوت چندانی ندارد و بسیاری با این انتظار که قیمت طلا افزایش می یابد، اقدام به خرید می کنند در حالی که با همین قیمت ها می توانند در بازار آزاد به همین میزان طلا بخرند.
    برخی دیگر از حاضران در سالن معتقد بودند که بالا بردن قیمت ها در این مزایده، شاید بر افزایش قیمت طلا در بازار آزاد اثرگذار باشد زیرا وقتی مجموعه ای با قیمت بالاتر از بازار فروخته می شود، دیگر خریدار حاضر نخواهد بود به قیمتی پایین تر آن را نقد کند.
    مسئول برگزاری حراجی، در زمان اعلام قیمت ها و بویژه وقتی که قیمت پیشنهادی چندان مورد استقبال قرار نمی گرفت، به مراجعه کنندگان متذکر می شد: دوستانی که آینده طلا را بالا می بینند، اکنون بهترین زمان خرید است.
    در مدت کمتر از دو ساعتی که حراجی برگزار شد، پنج مرحله مزایده 6 مجموعه سکه برگزار شد و زمانی که عقربه های ساعت به 6 بعدازظهر رسید، فرصت نخستین روز حراج نیز پایان یافت. خریداران که در مرحله نخست فروش با تب و تاب بالایی به رقابت پرداختند در مراحل پایانی کشش خرید را از دست دادند و قیمت ها در مراحل پایانی نسبت به دور نخست بسیار کمتر بود.
    حراجی سکه های بانک ملی که با مجوز بانک مرکزی صورت گرفت، قرار است تا اطلاع ثانوی در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته در بانک کارگشایی ادامه یابد.

    برچسب ها