عصر خودرو

۷ سال تجارت ایران با میهمان امروز و فردای کشورمان+نمودار

عصر بازار- ارزش مبادلات تجاری ایران و بلغارستان طی هفت سال اخیر نوسان‌هایی داشته، اما در مجموع از سال ۸۸ تا سال ۹۴ بیش از دو برابر رشد کرده است.

۷ سال تجارت ایران با میهمان امروز و فردای کشورمان+نمودار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بویکو بورسیف نخست وزیر بلغارستان، برای سفری دو روزه وارد تهران شده و صبح روز دوشنبه 21 تیرماه مراسم استقبال رسمی از او با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شده است. در سفر نخست‌وزیر بلغارستان به ایران یک توافق‌نامه در زمینه همکاری میان شرکت‌های کوچک و متوسط و توافق‌نامه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری امضا می‌شود. هم‌چنین تفاهم‌نامه‌ای در زمینه مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت ملی مناطق صنعتی بلغارستان تنظیم می‌شود که کابینه بلغارستان پیش‌نویس آن را در ماه ژوئن تصویب کرده است.

     آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد مبادلات تجاری دو کشور ایران و بلغارستان در سال‌های اخیر با نوسان‌هایی همراه بوده است. ارزش مجموع صادرات ایران به بلغارستان که در سال 88 به مبلغی معادل 10 میلیون و 279 هزار دلار می‌رسید، در سال 93 به مبلغ 30 میلیون و 300 هزار دلار و در سال 94 به مبلغی معادل 20 میلیون دلار رسیده است. در دوماهه آغازین سال 95 نیز ایران معادل 12 میلیون و 609 هزار دلار کالا به بلغارستان صادر کرده است.

    ارزش واردات ایران از بلغارستان نیز از مبلغ شش میلیون و 808 هزار دلار در سال 88، به مبلغی معادل 41 میلیون و 201 هزار دلار در سال 93 و به مبلغ 29 میلیون و 336 هزار دلار در سال 94 رسیده است. ارزش واردات ایران از بلغارستان در دوماهه آغازین سال 95 نیز به مبلغی معادل دو میلیون و 817 هزار دلار می‌رسد.

    شکل زیر بر اساس آمارهای رسمی گمرک از تجارت ایران و بلغارستان تهیه شده است.

    ایران و بلغارستان چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
    اقلام عمده صادراتی ایران به بلغارستان در دو ماهه آغازین سال 95 عمدتا محصولات پتروشیمی است. در همین بازه زمانی اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور عبارتند از: دانه آفتابگردان، خمیر چوب شیمیایی، اجزا و قطعات مربوط به ماشین آلات، تیغ‌های سلمانی و خودتراش، انواع وینچ و هویست، چرخ‌های کشنده، اجزا و قطعات توربوچت‌ها، توتون و تنباکوی هموژنیزه، انواع رنگ و همچنین فیوزها برای ولتاژ حداکثر 1000 ولت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو