عصر خودرو

رونق رینگ‌های فلزی و معدنی با کاهش نرخ سود بانکی

عصر بازار- نرخ سود بانکی یکی از عوامل تاثیرگذار در فرآیند تولید است. ابتدای سال ۹۵ رییس کل بانک مرکزی وعده داد تا نرخ سود بانکی امسال نیز در روند کاهشی قرار گیرد.

رونق رینگ‌های فلزی و معدنی با کاهش نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، به‌طور قطع کاهش این نرخ به عنوان یکی از عوامل هزینه‌ای تولید موجب کاهش بهای تمام شده محصولات نیز خواهد شد. همچنین از لحاظ تئوریک کاهش در نرخ سود بانکی موجب می‌شود تا تقاضا برای اخذ تسهیلات افزایش یابد که این موضوع نیز منجر به رشد اقتصادی خواهد شد.

    اکنون بیشتر شرکت‌های فعال در حوزه بورس کالا، شرکت‌های تولیدی هستند که از وام‌های بانکی در خرید مواد اولیه خود استفاده می‌کنند، بنابراین با کاهش نرخ سود بانک آنها نیز توان بیشتری خواهند داشت تا تسهیلات مورد نیاز خود را با هزینه کمتری تهیه کنند که این موضوع درنهایت موجب کاهش بهای تولید محصولات خواهد شد.

    کاهش هزینه تولید
    در این‌باره مدیرعامل کارگزاری پگاه یاوران نوین معتقد است، در حال حاضر همه بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات سرمایه در گردش دست به گریبان هستند و به دلیل آنکه نمی‌توانند این میزان سرمایه خود را تامین کنند، به تامین نقدینگی از طریق بانک‌ها روی می‌آورند.

    مهدی میرشاه‌محمدی  به نرخ سود زیاد بانک‌ها اشاره کرد و گفت: هنگامی که تولیدکنندگان از بانک‌ها وام دریافت می‌کنند، باید سود بسیار زیادی برای بازپرداخت آن بپردازند که این موضوع فشار زیادی را به آنها را وارد می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی در نهایت روی بهای تمام شده کالاها تاثیر می‌گذارد، بیان کرد: اگر تولیدکنندگان در داخل کشور بتوانند برای تامین نقدینگی خود از نرخ‌های پایین استفاده کنند یا از فاینانس‌های بین‌المللی مناسبی بهره بگیرند، به طور قطع هزینه مالی این بنگاه‌ها کاهش می‌یابد و به دنبال آن بهای تمام شده محصولات آنها هم کم خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد: هنگامی که بهای تمام شده کالاها کاهش یابد، در چنین مواردی خودبه‌خود قیمت‌ها در بورس کالا اعم از فلزات و محصولات معدنی نیز ارزان‌تر به‌دست خریداران می‌رسد و در عین حال برخی از خریداران بورس کالا نیز عمده خریدهایشان را با استفاده از منابع مالی ارزان‌قیمتی انجام می‌دهند که از بانک‌ها دریافت کرده‌اند. میرشاه‌محمدی با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ تولیدی وجود دارند که همه خریدهای خود را با وام بانکی انجام می‌دهند، بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی موجب خواهد شد تا مواد اولیه با قیمت مناسب‌تری در اختیار تولیدکنندگان و در نتیجه کالای ارزان‌تری در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد.

    توسعه یافتگی یا رشد اقتصادی
    مدیرعامل کارگزاری پارس ایده‌بنیان نیز با اشاره به اینکه عمده فعالیت بورس کالا عرضه کالاهای اساسی و به نوعی محصولاتی است که در فرآیند تولید نقش دارند، بیان کرد: بنابراین کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند روی میزان معاملات محصولات مختلف تولیدی نقش داشته باشد زیرا در بورس کالا محصولاتی مانند فولاد، میلگرد، تیرآهن و مقاطع فولادی، مس، آلومینیوم، روی و مقاطع فلزی معامله می‌شود که در تولید نقش دارند.

    هاشم باروتی کاهش هزینه‌های تولیدی را با میزان فروش محصولات در واحدهای تولیدی مرتبط دانست و اظهار کرد: در سال‌های اخیر هزینه تولید بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی زیاد بوده و در حال حاضر هم اعتبارات بانکی با سودهای بالا، بخشی از هزینه تولیدکنندگان به شمار می‌آید که به آنها تحمیل می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: اکنون بحث بر سر این موضوع است که شرکت‌های تولیدی زیانده‌ای که نتوانستند با نرخ بهره‌های تمام‌شده بالای 35-30درصد فعالیت خود را ادامه دهند، آیا به‌طور طبیعی می‌توانند با نرخ بهره پایین‌تر از 20درصد که مد نظر دولت است فعالیت خود را آغاز کنند؟

    باروتی با اشاره به اینکه ملاک دولتمردان همواره رشد اقتصادی بوده تا توسعه یافتگی بیان کرد: با توجه به آنکه وارد فرآیند توسعه نشدیم به نظر می‌رسد، در صورتی که بر مدار قبل که به نوعی استفاده از فرمول‌های ساده عرضه و تقاضا و نرخ بهره بانکی و بحث تولید و نسبت آنها با تولید باشد، حرکت کنیم، نمی‌توان انتظار داشت که رونق چندانی در کشور به وجود بیاید و به دنبال آن بورس کالا نیز از رشد برخوردار شود. وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی در کشور همچنان دولتی و نیمه دولتی هستند و به‌طور عملی بحث رعایت اصل 44 و خصوصی‌سازی که در این چند سال اتفاق افتاده نیز نتوانسته ما را به اهداف توسعه‌ای برساند، اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای باشد تا این شرکت‌ها بتوانند با نقدینگی که تزریق می‌شود، روی پای خود بایستند و وابستگی‌شان به حمایت‌های دولتی نیز کاهش یابد.

    باروتی پیشنهاد کرد که دولت به جای حمایت‌های مالی مانند کاهش نرخ بهره، به نوعی بتواند مطلوبیت و انگیزه تولید را افزایش دهد. بنابراین کاهش نرخ بهره بانکی در صورتی می‌تواند مطلوبیت ایجاد کند و مثمرثمر باشد که به نوعی به افزایش میزان اشتغال بینجامد و همچنین رفاه نسبی را در جامعه به وجود آورد.

     

    سخن آخر...
    به‌طور کلی کاهش نرخ سود بانکی تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی را افزایش می‌دهد، این درخواست تسهیلات از این رو برای شرکت‌های فعال در بورس کالای با اهمیت است که از آن برای بهبود و توسعه خطوط تولید خود استفاده کنند تا بتوانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

    با افزایش ظرفیت میزان تولید، بنگاه‌های تولیدی نیز به طور قطع به دنبال این خواهند بود تا از بیشترین ظرفیت خرید خود در بورس کالا استفاده کنند که نتیجه این امر هم رونق در بورس کالا خواهد بود. اما کارشناسان معتقدند علاوه بر رشد اقتصادی در بنگاه‌های تولیدی، باید شرایطی فراهم شود تا توسعه نیز در کشور اتفاق بیفتد. بنابراین نیاز است تا دولتمردان علاوه بر حمایت‌های این‌چنینی از صنایع، موجب بهبود فرآیندهای توسعه اقتصادی در کشور شوند.

    برچسب ها