عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خبر داد

دامپینگ کالاهای چینی در ایران

شکایتمان به جایی نمی‌رسد

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با انتقاد از دامپینگ کالاهای چینی در کشور گفت: چینی ها کالاهایشان را با قیمت بسیار پایین، حتی کمتر از هزینه تولید می فروشند و با وجود اینکه می توانیم شکایت کنیم ولی نتیجه نخواهیم گرفت.

دامپینگ کالاهای چینی در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، اسدالله عسگراولادی که در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو سخن می گفت اظهار داشت: دامپینگ را که یک اصطلاح قدیمی است، رقابتی ناجوانمردانه عنوان کرد و اظهار داشت: کسی که می خواهد در بازار به سلطه برسد، قیمت شکنی می کند که در اصطلاح بین المللی دامپینگ نام دارد، یعنی کالایی که من و کشورهای دیگر تولید می کنیم، با قیمت پایین تر در بازار بین المللی به فروش می رساند.

    وی همچنین از تضاد دامپینگ در بازار گفت و اضافه کرد: وقتی می بینند یک نفر از طریق کالایی سودجویی می کند، جلوی او را با خریدن کالا و انحصارطلبی می گیرند که این یک نوع دامپینگ منفی است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مقابله با دامپینگ گفت: امکان اینکه جلوی آن را بگیرند وجود دارد، ولی حقیقت این است که قوانین خیلی قابل اجرا نیست و سخت است زیرا اثبات دامپینگ آسان است. گاهی به دلیل شرایط رکود مجبور هستیم قیمت را کاهش دهیم تا بتوانیم بدهی های خود را پرداخت کنیم. این دامپینگ عنوان می شود.

    وی با بیان اینکه دامپینگ فقط در عرصه بین المللی نیست، عنوان داشت: در داخل کشور نیز این اتفاق می افتد. همچنین کالاهای چینی نیز دامپینگ می شوند. چینی ها کالاهایشان را با قیمت بسیار پایینی حتی کمتر از هزینه تولید می فروشند و با وجود اینکه می توانیم شکایت کنیم ولی نتیجه نخواهیم گرفت. حتی خود اروپایی ها نیز در مسئله دامپینگ گیر می افتند و هنگامی که دست شان به جایی نمی رسد خودشان نیز قیمت را می شکنند و دامپینگ می کنند.

    عسگر اولادی به ذکر نمونه ای در این خصوص پرداخت و عنوان داشت: سال گذشته 100 هزار تن کشمش را وزارت جهاد کشاورزی خرید و بعد از یک سال فاسد شد و نتیجه اش این شد که نتوانستیم کشمش را به موقع صادر کنیم و ترک ها از ما جلوتر افتادند. اسم این کار ضرر زدن به اقتصاد از طریق خواباندن کالا و عدم مصرف آن است.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره نقش گمرک گفت: تا وقتی که کالایی به گمرک ارائه نشود، نقشی ندارد و هنگامی که کالا به این بخش واگذار شد، می تواند نقش خود را ایفا کند .

    برچسب ها