عصر خودرو

یاتا از آمار سال ۲۰۱۵ گزارش داد

اقتصاد ۶ هزار میلیارد دلاری حمل هوایی بار در جهان

۳.۶ میلیارد نفر با هواپیما جابجا شدند

عصر بازار- انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) اعلام کرد در سال ۲۰۱۵ میلادی ۳.۶ میلیارد نفر با هواپیما جابجا شدند که ۷.۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۴ میلادی بود. همچنین عملکرد حمل‌ونقل هوایی در بخش بار ۶۰۰۰ میلیارد دلار بود .

اقتصاد ۶ هزار میلیارد دلاری حمل هوایی بار در جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،  آخرین جمع بندی صورت گرفته از طریق انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( یاتا)، نشان می دهد، سال گذشته میلادی شرکتهای هواپیمایی به میزان حدود ٤٨ درصد ساکنان کره خاکی یعنی 3.6 میلیارد نفر مسافر را طی پروازهای برنامه ای جابجا کرده اند که از رشد ٧/٢ درصدی یعنی افزایش 240 میلیون سفر نسبت به سال 2014 برخوردار بوده اند.

    جابجایی ٥٢/٢ میلیون تن بار به ارزش ٦ هزار میلیارد دلار نیز عملکرد حمل و نقل هوایی در بخش بار است. این عملکرد موجب پشتیبانی از 2700 میلیارد دلار فعالیت اقتصادی و ٦٣ میلیون شغل شده است.

    در این میان شرکتهای هواپیمایی آسیا و اقیانوسیه با 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل ١/٢ میلیارد نفر را جابجا کردند و بدین ترتیب ٣٤ درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. شرکتهای اروپایی با حمل ٩٣٥/٥ میلیون نفر و افزایش ٦/٧ درصدی و ٢٦/٢ درصد سهم از بازارجهانی حمل و نقل هوایی در رتبه دوم قرار گرفتند.

    شرکتهای هواپیمایی آمریکای شمالی نیز با افزایش ٥/٢ درصدی، ٨٨٣/٢ میلیون نفر را جابجا و سهم خود را از بازار به ٢٤/٨ درصد رساندند. سهم بازار شرکتهای هواپیمایی آمریکای جنوبی با ٢٦٧/٦ میلیون نفر مسافر و افزایش ٤/٧ درصدی به ٧/٥ درصد رسید و شرکتهای هواپیمایی خاورمیانه با رشد ٨/١ درصدی ١٨٨/٢ میلیون نفر مسافر را جابجا کردند و به سهم بازار ٥/٣ درصد دست یافتند. شرکتهای آفریقایی نیز با رشد ١/٨ درصدی و جابجایی ٧٩/٥ میلیون نفر مسافر و سهم بازار ٢/٢ درصد در انتهای رتبه بندی سهم بازار شرکتهای هواپیمایی در سال 2015 قرار گرفتند.

    پنج شرکت هواپیمایی که در سال 2015 میلادی بیشترین جابجایی مسافر ( داخلی و بین المللی) در پروازهای برنامه‌ای داشتند؛

    ١- هواپیمایی امریکن با 146.5 میلیون نفر مسافر

    ٢- هواپیمایی ساوث وست با 144.6 میلیون مسافر

    ٣- هواپیمایی دلتا با 138.8 میلیون مسافر

    ٤-هواپیمایی چاینا ساترن با 109.3میلیون نفر مسافر

    ٥- هواپیمایی رایان ایر با 101.4 میلیون مسافر

    بر اساس گزارش تحلیلی روند حمل و نقل هوایی که مستمرا توسط دانشکده هوانوردی "اینک" فرانسه ارائه می شود این رتبه بندی بر اساس شاخص مسافر کیلومتر درآمدی(RPK) انجام شده است که طی آن شرکت هواپیمایی امارات به دلیل فعالیت بیشتر در مسیرهای طولانی بین نقاط مختلف دنیا، با رشد حدود ٩ درصدی نسبت به سال 2014 پس از شرکتهای هواپیمایی امریکن، دلتا و یونایتد در رتبه چهارم قرار گرفته است، در حالیکه اگر این رتبه بندی صرفا مبتنی بر عملکرد در مسیرهای بین المللی انجام می پذیرفت این شرکت در صدر رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی دنیا قرار می گیرد. لازم به ذکر است هواپیمایی امارات در سال 2015 بالغ بر ٥١/٣ میلیون نفر مسافر و ٢/٥ میلیون تن بار را در مسیرهای بین المللی جابجا کرده است. در این رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی ترکیه، قطر و اتحاد امارات از شرکتهای هواپیمایی مهم منطقه ما نیز به ترتیب در جایگاه های دوازدهم، شانزدهم و هیجدهم قرار گرفته اند.

    فرودگاه بین المللی دبی نیز با بیش از 78 میلیون اعزام و پذیرش مسافر در رتبه سوم و فرودگاه آتاتورک استانبول نیز با 61.9 میلیون نفر اعزام و پذیرش مسافر در رتبه یازدهم پرترافیک ترین فرودگاههای دنیا قرار گرفته اند. ضمن آنکه فرودگاه های دوحه قطر و ابوظبی امارات نیزبه لطف فعالیت شرکتهای هواپیمایی قطر و الاتحاد از مرکزیت این دو به ترتیب 31.1 و 23.3 میلیون مسافر را  اعزام و پذیرش کرده‌اند.

    این درحالی است که فرودگاههای مهرآباد تهران 13.5، مشهد مقدس با 8.5و امام خمینی (ره)7.3 میلیون نفر مسافر اعزام و پذیرش داشته اند.

    در سال گذشته میلادی فرودگاههای ذیل از بیشترین اعزام و پذیرش مسافر در مجموع پروازهای داخلی و بین المللی برخوردار بوده اند:

    ١-  آتلانتا با 101.5 میلیون نفر اعزام و پذیرش

    ٢- پکن با 89.4 میلیون نفر اعزام و پذیرش

    ٣- دبی با 78.1 میلیون نفر اعزام و پذیرش

    ٤- شیکاگو اوهاره با 76.9میلیون نفر اعزام و پذیرش

    ٥- توکیو هاندا با 75.3میلیون نفر اعزام و پذیرش

    ٦-  هیترو لندن با 75 میلیون نفر اعزام و پذیرش

    از سوی دیگر پنج مسیر فرودگاهی برتر مسافر بین المللی / منطقه ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته اند؛

    مسیر بین فرودگاه‌های هنگ کنگ- تایپه با 2.1درصد رشد نسبت به سال قبل و 5.1 میلیون مسافر جابجا شده در رتبه اول و مسیر بین فرودگاه های جاکارتا - سنگاپور با 2.6درصد کاهش نسبت به سال قبل و 3.4  میلیون مسافر در رتبه دوم قرار گرفته است.

    مسیر بین فرودگاههای بانکوک و هنگ کنگ با افزایش 29.2درصدی و ٣ میلیون مسافر، مسیر بین فرودگاه‌های کوالامپور و سنگاپور بارشد ١٣ درصد و ٢/٧ میلیون مسافر،
    مسیر بین فرودگاههای هنگ کنگ و سنگاپور با ٢/٧ میلیون مسافر و البته کاهش ٣/٢ درصدی نسبت به سال قبل در رتبه سوم تا پنجم  پرترافیک ترین مسیر های فرودگاهی در پروازهای بین المللی و منطقه ای قرار گرفته اند.

    پنج مسیر فرودگاهی در پروازهای داخلی باز هم در منطقه آسیا و اقیانوسیه واقع شده اند:

    ١-مسیر فرودگاههای جیجو و گیمپو سئول در کره جنوبی با ١١/١ میلیون مسافر

    ٢- مسیر فرودگاههای ساپورو و هاندا توکیو در ژاپن با ٧/٨ میلیون مسافر

    ٣- مسیر بین فرودگاههای فوکواوکا و هاندا توکیو در ژاپن با ٧/٦ میلیون مسافر

    ٤- مسیر فرودگاههای تولامارین ملبورن و سیدنی با ٧/٢ میلیون مسافر

    ٥- مسیر فرودگاههای پکن و شانگهای با ٦/١ میلیون مسافر

    در این میان بازار سفرهای هوایی داخلی هند با 80 میلیون مسافر با رشد ١٨/٨ درصدی از سریعترین رشد برخوردار بوده است که رشدهای ١١/٩ درصدی بازار ٤٧ میلیون نفری مسافر داخلی روسیه ، ٩/٧ درصدی بازار ٣٩٤ میلیونی مسافر داخلی چین و ٥/٤ درصدی بازار 708 میلیون نفر مسافر داخلی ایالات متحده را پشت سر گذاشته است.

    در سال 2015 بازار جهانی بار هوایی نیز شاهد رشد 2.3درصدی در شاخص بار تن کیلومتر(FTKs) بوده است و 5 شرکت هواپیمایی ذیل بیشترین میزان بار جابجا کرده اند:

    ١- شرکت هواپیمایی فدکس اکسپرس با ٧/١ میلیون تن بار

    ٢- شرکت هواپیمایی یونایتد پارسل سرویس با ٤/٥ میلیون تن بار

    ٣- شرکت هواپیمایی امارات با ٢/٥ میلیون تن بار

    ٤- شرکت هواپیمایی کثی پاسفیک با ١/٦ میلیون تن بار

    ٥- شرکت هواپیمایی کره با ١/٥ میلیون تن بار

    در همین سال فرودگاههای زیر نیز بیشترین خدمات ارسال و پذیرش بار ارائه کرده اند:

    ١- فرودگاه هنگ کنگ با ٤/٤ میلیون تن ارسال و پذیرش بار

    ٢- فرودگاه ممفیس با ٤/٣ میلیون تن ارسال و پذیرش بار

    ٣- فرودگاه شانگهای با ٣/٣ میلیون تن ارسال و پذیرش بار

    ٤- فرودگاه آنکوریج ایالت آلاسکا با ٢/٦ میلیون تن ارسال و پذیرش بار

    ٥- فرودگاه اینچان سئول ٢/٦ میلیون تن ارسال و پذیرش بار

    ٦- فرودگاه دبی با ٢/٥ میلیون تن ارسال و پذیرش بار

    در سال 2015 از بین اتحادهای هوایی بین شرکتهای هواپیمایی نیز اتحاد استار با ٢٣ درصد سهم از کل ترافیک برنامه ای در شاخص مسافر کیلومتر درآمدی(RPK) کماکان در رتبه اول قرار گرفته و اتحاد اسکای تیم و وان ورلد به ترتیب با 20/4 و ١٧/٨ درصد سهم در رده های بعدی جای گرفته اند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو