عصر خودرو

درخواست نایب رییس یک تشکل تخصصی:

مالیات ۲۰ درصدی از صادرات سنگ ساختمانی حذف شود

عصر بازار- نایب رییس انجمن سنگ ایران گفت: امروز حدود پنج سال است که مشوق های صادراتی حذف شده و در عین حال صادرکننده سنگ از معافیت ۸۰ درصدی مالیاتی برخوردار است، اما فعالان این عرصه حذف ۲۰ درصدی بقیه را درخواست کرده اند.

مالیات ۲۰ درصدی از صادرات سنگ ساختمانی حذف شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مالک رحمتی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز حدود یکهزار تا یکهزار و 200 معدن سنگ تزئینی و ساختمانی در کشور فعال است و در دوره چهار سال گذشته میانگین استخراج از این معادن 15 میلیون تن ارزیابی می شود.
    پیشتر «ابوالقاسم شفیعی» رییس انجمن سنگ ایران، شمار معادن فعال کشور را پنج هزار و 400 معدن اعلام کرده و گفته بود از این تعداد، یکهزار و 800 تا یکهزار و 900 معدن سنگ در کشور فعالند.
    گزارش های منتشر شده حاکی است، شرایط رکودی موجب تعطیلی شماری از معادن سنگ شده و به این ترتیب آمار معادن فعال سنگ کاسته شده است.
    جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته همواره به همراه چین، هند، ایتالیا و اسپانیا، بین پنج کشور شاخص تولیدکننده سنگ تزیینی جهان قرار داشته است.
    رحمتی اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات 28 درصدی بانکی به همراه سهم 12 درصدی مالیات، بیمه و دستمزد در مجموع 40 درصد از بازدهی این بخش را جذب می کند، بنابراین صنعت سنگ تزیینی و ساختمانی بیش از 40 درصد نمی تواند بازدهی داشته باشد و به این ترتیب برای تولید کننده سهمی باقی نخواهد ماند.
    وی میزان ذخیره سنگ ساختمانی و تزیینی کشور را بیش از 4.2 میلیارد تن ذکر کرد که از این رقم 1.7 میلیارد تن به عنوان ذخیره قطعی اعلام شده است.
    نایب رییس انجمن سنگ ایران خاطرنشان ساخت: اکنون میزان تولید سنگ تزیینی کشور به رقم 13 میلیون تن رسیده و سهم صادرات آن بیش از پنج درصد و ارزش صادرات این بخش حدود 400 میلیون دلار برآورد می شود.
    وی گفت: آمارها نشان می دهد، نزدیک به 90 تا 95 درصد معادن سنگ تزیینی توسط بهره برداران بخش خصوصی استخراج می شود و شمار واحدهای سنگبری نیز در سطح کشور به 6 هزار تا 6500 واحد می رسد.
    ابوالقاسم شفیعی رییس انجمن سنگ ایران سال گذشته اعلام کرد که بیش از 35 درصد معادن سنگ کشور به دلیل شرایط رکودی غیر فعال شده اند.
    رحمتی گفت: انتظار این تشکل مردم نهاد این است که دولت و مجلس شورای اسلامی برای کمک به فعالان این بخش وارد عمل شوند و مصمم به خروج از رکود شویم؛ علاوه برآن ثبات نرخ ارز حاشیه امنی برای فعالیت تولیدی و صادرات فراهم می سازد.
    وی ادامه داد: در کنار آن، صنعت سنگ مشخصه انرژی بری دارد، بنابراین برای تداوم فعالیت، یارانه سوخت نیاز دارد، زیرا بار مالی سنگینی در این عرصه را باید متحمل شد، علاوه براین سایه تحریم برای مبادلات این بخش نیز وجود دارد.
    وی خاطرنشان ساخت: نبود امنیت در کشورهای خاورمیانه و همسایگان ایران از جمله عراق، مانع از فعالیت اقتصادی و بازرگانی است؛ بنابراین رایزنی های بین المللی می تواند در بهبود شرایط نقش موثری داشته باشد.
    رحمتی، تنظیم نقشه راه پنج ساله برای صنعت سنگ تزیینی و ساختمانی را یادآور شد که در اختیار وزارت صنعت، معدن وتجارت قرار گرفته و براساس آن دستیابی به دو میلیارد دلار ارزش صادرات پیش بینی شده است.

    برچسب ها