عصر خودرو

نعمت زاده:

اکتشافات ایمیدرو درشرق کشور نتایج مطلوبی داشته است

عصر بازار- وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد: ایمیدرو در مناطق شرق کشور اکتشافاتی را در معادن انجام داده که تاکنون نتایج مطلوبی بدنبال داشته است.

اکتشافات ایمیدرو درشرق کشور نتایج مطلوبی داشته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، محمدرضا نعمت زاده در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران بخش های دولتی و خصوصی و همچنین صنعتگران و معدنکاران در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد گفت: در دولت یازدهم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 80 درصد پهنه های معدنی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آزاد شد. وی با بیان اینکه تاکنون هفت درصد مساحت کشور اکتشاف و به بهره برداری رسیده است، افزود: در دولت یازدهم اقدامات خوبی در خصوص تکمیل زنجیره تولید در بخش معدن انجام شده به طوری که از دو سال قبل برای ایجاد 23 میلیون تن ظرفیت در زنجیره تولید فولاد سرمایه گذاری شده است.
    نعمت زاده با اشاره به نظرات مقام های عالی نظام برای جلوگیری از خام فروشی در بخش معدن تصریح کرد: برای تکمیل زنجیره بخش معدن در منطقه سنگان اقدامات مهمی صورت گرفته به طوری که برخی واحدهای این منطقه بین 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
    وزیر صنعت،معدن وتجارت گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد در کشور باید بخش صنعت ومعدن سالانه 11 تا 12 درصد رشد داشته باشد که این مهم نیازمند سرمایه گذاری سالانه 25 میلیارد دلار معادل 85 هزار میلیارد تومان است. به گفته وی، برای رسیدن به یک درصد رشد در بخش صنعت ومعدن سالانه به 2میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
    نعمت زاده افزود: بخش صنعت ومعدن امروز با دو چالش محیط بیرونی و مجموعه داخلی صنعت و معدن مواجه است، که اولی مربوط به شرایط تحریم بوده و تعامل نداشتن با دنیا باعث شد تا این بخش لطمه بیشتری بخورد اما با این وجود کارآفرینان و صنعتگران این بخش با تلاش مضاعف توانستند صنعت را سر پا نگهدارند.
    وی با بیان اینکه نبود انسجام میان سیاست های اقتصادی کشور با سیاست های بخش صنعت،معدن وتجارت یکی از مشکلات پیش رو است اظهار داشت: موضوع نرخ ارز و اصلاح آن از مهمترین چالش های این بخش است که در این زمینه دولت مصمم است ارز را به سمت تک نرخی شدن سوق دهد.
    نعمت زاده، مشکلات تحریم ، توجه نداشتن به سرمایه گذاری با هدف صادرات، پایین بودن سود سرمایه گذاری در بخش صنعت، نبود توجه به نوآوری و تحقیق و توسعه و همچنین کاهش تولید به دلیل استهلاک ماشین آلات صنعتی را از دیگر چالش های بخش صنعت و معدن برشمرد.
    وی همچنین واردات بی رویه و غیرقانونی را یکی دیگر از چالش های بخش صنعت نام برد و گفت: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، سرمایه گذاری  در این مناطق و توسعه صادرات بود اما متاسفانه برای ایجاد فروشگاه در این مناطق تبلیغ می شود و کالاهای خارجی از این مناطق به داخل کشور می آید که این مسئله به زیان تولید داخلی است.
    نعمتزادهافزود: در مذاکره با هیات های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران بر این نکته تاکید شده که حتما باید فناوری به داخل کشور منتقل شود ضمن اینکه 30 درصد از محصولات تولیدی به بازارهای خارجی صادر شود.
    وی سرمایه گذار را خادم کشور و جامعه دانست و تصریح کرد: امروز باید به سرمایه گذار که باعث رونق تولید و توسعه اشتغال در کشور شده با دیده احترام نگاه کرد به طوری که انگیزه رشد تولید و توسعه  اشتغال پیدا کند.
    نعمت زاده همچنین خواستار برقراری مجدد جایزه صادراتی شد و افزود: برای توسعه صادرات باید جوایز صادراتی که ازسال 89 متوقف شده، از سرگرفته شود چراکه این موضوع باعث ازدست رفتن رقابت پذیری و قدرت رقابت صادرکنندگان دربازارهای خارجی شده است.
    جذب 500 میلیون دلار سرمایه
    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام نیز اشاره کرد و گفت:
    با اجرای برجام علاوه بر اینکه عزت به ایران بازگشت و سبب شد تا شرکت های زیادی برای سرمایه گذاری با ایران وارد مذاکره شوند، در پنج ماه گذشته بیش از 500 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی تصویب شد و تاپایان امسال چند طرح سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت به بهره برداری می رسد.
    وی افزود: همچنین در این مدت بانک مرکزی موفق به امضای 35 توافقنامه با بانک های مرکزی دیگر کشورها شد که می تواند زمینه را برای توسعه همکاری های بانکی فراهم کند.
    نعمت زاده خواستار نهادینه شدن تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و همچنین تقویت ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه شد و گفت: باید بدانیم آموزش و تحقیق و توسعه ، سرمایه گذاری محسوب می شود نه هزینه.

    برچسب ها