عصر خودرو

۷ سال تجارت ایران و ویتنام در یک نمودار

عصر بازار- در هفت سال اخیر تجارت ایران و ویتنام روندی صعودی داشته است.

۷ سال تجارت ایران و ویتنام در یک نمودار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که به منظور شرکت در دومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ویتنام به این کشور سفر کرده بود، گفت: در این نشست بر گسترش روزافزون روابط تجاری تهران و هانوی تاکید شد. به گفته او حل مشکل کارگزاری بین بانک‌های دو کشور، تسهیل صدور ویزا برای تجار ایرانی و بررسی چگونگی انعقاد توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ویتنام نیز از موضوعات مورد بحث طرفین بوده است. آن طور که روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران گزارش داده، رئیس این سازمان گفت: ضرورت برداشتن موانع موجود در مسیر تجارت ایران و ویتنام و وعده تسهیل تجارت برای تحقق هدف دو میلیارد دلاری تعیین شده از سوی روسای جمهور دو کشور از جمله موضوعات مورد تاکید از سوی مسئولان ویتنامی بود.

    اما در حال حاضر مبادلات تجاری ایران و ویتنام در چه وضعیتی است؟ در سال‌های اخیر تجارت این دو کشور چه نوسان‌هایی داشته است؟ اقلام عمده‌ای که دو کشور با یکدیگر مبادله می‌کنند چه هستند؟

    در هفت سال اخیر ارزش مبادلات تجاری دو کشور ایران و ویتنام نوسان‌هایی داشته، اما در مجموع روندی صعودی را طی کرده است. ارزش کل صادرات ایران به ویتنام که در سال 88 معادل 129 میلیون و 400 هزار دلار بوده، در سال 94 به مبلغ 322 میلیون و 200 هزار دلار افزایش یافته است. ارزش کل واردات ایران از این کشور نیز که در سال 88 معادل هفت میلیون و 100 هزار دلار بوده، در سال 94 به مبلغی معادل 21 میلیون و 500 هزار دلار رسیده است. همچنین ارزش کل صادرات ایران به ویتنام در دوماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال 95 معادل 32 میلیون و 666 هزار دلار است. ارزش کل واردات ایران از این کشور نیز در همین بازه زمانی معادل دو میلیون و 378 هزار دلار است.

    شکل زیر بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران از تجارت کشورمان با ویتنام تهیه شده است.

    *ایران و ویتنام چه مبادله می‌کنند؟
     اقلام عمده صادراتی ایران به ویتنام در سال 94 عبارتند از: پسته، انواعی از سگ‌ماهی و کوسه، قیر نفت، میگو، انجیر، قطعات مرغ منجمد، سرب تصفیه‌شده، احشای منجمد مرغ، گل و غنچه گل و فورفورال. در همین بازه زمانی اقلام عمده واردشده از ویتنام به ایران عبارتند از: فلفل، گوشی تلفن همراه، تیغ‌های سلمانی، قهوه، نارگیل، خوراک آماده آبزیان، شیره کائوچو، پروپیلن گلیکول، تایر بادی، صفحه و ورق از پلی متاکریلات متیل، گلیسرول خام و لاستیک فرغون.

    برچسب ها