عصر خودرو

تداوم افت نماگرهای بورس

فرصت اندک نوسان‌گیری در روز بی‌وزنی بازار

عصر بازار: بازار سهام در دومین روز هفته پایانی مردادماه با نوسانی شدن قیمت سهام برخی شرکت‌های پیشرو، در کنار ایجاد فرصت اندک نوسان‌گیری در میان بازار دومی‌ها بود.

فرصت اندک نوسان‌گیری در روز بی‌وزنی بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات امروز چهارشنبه 25 مرداد ماه 94، با افت 74 واحدی به رقم 65 هزار و 239 واحد ایستاد.

    شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با 29 واحد کاهش عدد 25 هزار و 855 واحد را تجربه کرد.

    شاخص سهام آزاد شناور نیز در بورس تهران با ریزش 80 واحدی به رقم 73 هزار و 831 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول اما در حالی با 126 واحد افت به عدد 46 هزار و 299 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 246 واحد رشد به رقم 139 هزار و 166 واحد دست تجربه کرد.

    شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز امروز بدون تغییر چندانی به عدد 773 واحد ایستاد.

    بر اساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 94 میلیارد و 800 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست 732 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 33 هزار و 383 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 47 واحد، گروه مپنا با 28 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 25 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

    در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با 30 واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 23 واحد و بانک انصار با 15 واحد افزایش بالاترین اثر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

    امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان لار سبزوار، حق تقدم خرید سهام شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید، تولید سموم علف‌کش، حق تقدم خرید سهام شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، البرز دارو، چرخشگر، تولید محور خودرو، پتروشیمی امیرکبیر و بیمه کارآفرین از سوی ناظر بازار بازگشایی و نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری خوارزمی با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی متوقف شد.

    امروز در بازار سهام فرصت نوسان‌گیری برای آن دسته از نمادهای معاملاتی که با پایان اصلاح قیمتی روبرو بودند همراه شد. از جمله این نمادها می‌توان به برخی نمادها در گروه بانکی اشاره کرد. عمده نوسان‌گیران بازار ترجیح می‌دهند، در روزهایی که حجم و  نقدینگی در گردش بازار با کاهش مواجه شده در خرید سهام شرکت‌های کوچک و یا آن دسته از شرکت‌هایی که از سهام شناوری پایینی برخوردارند به دنبال بازدهی نوسانی بگردند.

    امروز همچنین در نماد گروه خودرویی همسو با موج خبرهای اغوا کننده از حوزه سرمایه‌گذاری خارجی روی نوسان مثبت قیمت‌‌ها قرار گرفت. هرچند که حقوقی‌ها از این فرصت استفاده کرده و عرضه‌های تدریجی خود را دنبال می‌کنند.

    در گروه خودرویی صحبت‌ها بر سر ورود سرمایه‌گذار خارجی دراین صنعت و در عین حال برخی شایعه‌سازی‌ها مبنی بر دریافت غرامت از سوی برخی خودرو سازان عنوان می‌شود که هنوز هیچ رخداد واقعی از این بابت محقق نشده و خودروسازان با زیان‌های سنگین مالی و تورم نیروی انسانی مواجه هستند. در این ارتباط ادای پرداخت غرامت یک شرکت آلمانی به غول خودروساز کشور در حالی دهان به دهان می‌چرخد که 3 سال پیش همین شرکت با ثبت ریالی مطالبات خارجی خود از این شرکت در صورتهای مالی و شناسایی سود اقدام به افزایش سرمایه از این محل در شرکت‌های تابعه خود برای خروج از زیان انباشته کرده بود.

    به نظر می‌رسد، این روزها خبرسازی و ایجاد هیجان‌های کوتاه مدت در گروه خودرویی‌ها تنها عامل و محرک موجود برای طرف تقاضا است در حالی که سهامداران عمده این شرکت‌ها از هر فرصتی برای عرضه سهام استفاده می‌کنند.

    طی معاملات امروز در عین حال نماد معاملاتی بانک گردشگری همچنان میزبان معاملات کد به کد از سوی دو شرکت حقوقی بود بیش از 44 میلیون سهم در این نماد امروز از سوی حقوقی کد به کد شد. در صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز 5 میلیون سهم کد به کد شد.

    بر اساس این گزارش، روند معاملات بازار سهام همچنان با رکود مواجه بوده و این در حالی است که افزایش نگرانی بازار از متغیرهای سیاسی داخلی از قبیل استیضاح وزیر اقتصاد که ریاست شورای عالی بورس را نیز برعهده دارد، تنها به آشفته‌تر شدن وضعیت بازار سهام انجامیده و هیچ کمکی به بهبود اوضاع سهامداران و سرمایه‌گذارانی که هنوز به بازار وفادار مانده‌اند نمی‌کند.

    برچسب ها