عصر خودرو

درآمد نفتی ایران در مرز ۳۵ میلیارد دلار

کمترین درآمد نفتی ایران در کدام سال به دست آمد؟

عصر بازار- درآمد نفتی ایران در سال گذشته در حالی در کمتر از ۳۵ میلیارد دلار برآورد می شود که بررسی ها نشان می دهد این رقم در ۱۲ سال اخیر بی سابقه بوده است .

کمترین درآمد نفتی ایران در کدام سال به دست آمد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به  نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد ایران در سال گذشته میلادی درآمدی برابر با 27 میلیارد دلار از محل فروش نفت به دست آورده است . این رقم در سال گذشته شمسی احتمالا به حدود 35 میلیارد دلار خواهد رسید چرا که آخرین گزارش های ارائه شده از سوی بانک مرکزی که بر میزان درآمد نفتی ایران در 9 ماه منتهی به آذرماه دلالت دارد، نشان می دهد درآمد حاصل از صادرات نفت در این دوره زمانی حدود 27 میلیارد دلار بوده است .

    کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران در حالی اتفاق افتاده است که از سال 1377 تا سال 1393 درآمد نفتی کشور از 50 میلیارد دلار کمتر نشده بود . کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی مهمترین دلیل کاهش درآمدهای نفتی ایران و البته سایر کشورهای نفتی خیز است و پیش بینی ها بر بهبود قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال 2017 میلادی دلالت دارد . درآمدهای نفتی ایران در دو دهه گذشته همواره روندی رو به افزایش را داشته است و از سال 1391 به بعد درآمد نفتی ایران پس از هیجده سال ،کاهشی چشمگیر را تجربه می کند . مهمترین دلیل کاهش درامد نفتی ایران در سال 1391 تحریم نفتی ایران از سوی غربی ها عنوان شده است.

    هر چند این شرایط می توانست اقتصاد کشور را با بحرانی جدی روبرو کند اما بررسی ها نشان می دهد با وجود کاهش قابل توجه درآمدهای نفتی بازارهای ارز و طلا و سکه ایران تغییر چندانی را تجربه نکرده است . بسیاری معتقدند این شرایط ناشی از بهبود انتظارات آتی برای سرمایه گذاران و افکار عمومی است و کمرنگ شدن ترس از آینده را در اقتصاد ایران گواهی می دهد .

    ایران در سال 1390 بالاترین درآمدهای نفتی تاریخ را در کارنامه خود ثبت کرد ، در این سال درآمد نفتی کشور طبق اعلام بانک مرکزی به 119 میلیارد دلار بالغ شد اما این درآمد هنگفت تنها به واردات بی رویه کالا به کشور دامن زد و این سرمایه هنگفت در اختیار تقویت بنیان های اقتصادی ایران قرار نگرفت .

    دولت یازدهم برنامه کاهش وابستگی به نفت را در دستور کار خود قرار داده است و برآوردها نشان می دهد بودجه سال جاری یکی از کمترین وابستگی ها به نفت را داراست . نمودار زیر نشان دهنده میزان درآمدهای نفتی ایران از سال 1377 تا کنون است . همان طور که مشخص است، کمترین درآمد نفتی ایران در سال 1377 و بیشترین درآمد نفتی ایران در سال 1390 به دست آمده است اما آنچه چهار سال اخیر را از سال های گذشته متفاوت می کند، شوک کاهشی درآمدهای نفتی در این دوره نسبت به مدت مشابه قبل است . اشاره به این نکته ضروری است که درآمد حاصل از فروش نفت در سال گذشته کمترین درآمد نفتی در 13 سال اخیر است .

    برچسب ها