عصر خودرو

نقطه بهینه قیمت طلا برای حفظ جریان سرمایه‌گذاری کجاست؟

عصر بازار: مارک کانلی، رئیس شرکت اکتشاف طلا و مس «وست آفریکن ریسورسز» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «الجزیره» تلاش کرد ضمن ارائه تحلیلی از شرایط بازارهای کالایی، نقطه بهینه قیمت طلا برای تداوم سرمایه‌گذاری‌ در این بازار را مشخص کند.

نقطه بهینه قیمت طلا برای حفظ جریان سرمایه‌گذاری کجاست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مارک کانلی در گفت‌وگو با «الجزیره» در این خصوص که آیا سقوط قیمت طلا باعث شده سرمایه‌گذاری‌های شرکت «وست آفریکن ریسورسز» در کشورهای مالی و بورکینافاسو مورد تجدیدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: خیر، به نظرم فقط باید با در نظر گرفتن ساختار هزینه‌هایی که داریم، به دنبال موقعیت‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری باشیم.

    مجری الجزیره خاطرنشان کرد که در حوزه نفت، پروژه‌هایی به ارزش بیش از 200 میلیارد دلار متوقف شده‌اند. رئیس «وست آفریکن ریسورسز» ضمن تأکید بر چالش‌برانگیز بودن شرایط بازارهای کالایی، گفت: اگر سرمایه‌گذاری اولیه در پروژه تضمین‌شده باشد، اجرای پروژه‌های بزرگ هنوز کار غیرممکنی به شمار نمی‌رود.

    کانلی درباره روند قیمت طلا در 12 ماه آینده، تصریح کرد: مطمئناً کسی نمی‌تواند قیمت را تعیین کند و من هم کارشناس نیستم، اما امیدوارم قیمت طلا بالاتر از 1100 دلار در هر اونس تثبیت شود. هرچند قیمت 1200 یا 1300 دلار در هر اونس بسیار عالی است و محرک سرمایه‌گذاری‌های بسیاری خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه طیف قیمت بین 1100 تا 1200 برای هر اونس طلا بسیار مناسب است، اهمیت و تأثیر چین بر بازار طلا را این‌گونه توصیف کرد: چین مهم است و به نظر من اقتصادهای نوظهور دیگر مانند هند نیز به همان اندازه حائز اهمیت هستند.

    کانلی تأکید کرد: طلا را از قدیم الأیام به عنوان سرمایه‌گذاری بی خطر می‌شناسند و می‌توان گفت همیشه تقاضا برای طلا وجود دارد.

    مجری «الجزیره» گفت: با توجه به اینکه قیمت مس به کمترین سطح در 6 سال اخیر رسیده است، پیش‌بینی می‌شود چه زمانی سودآوری‌‌اش برای معدن‌دارها به پایان برسد؟

    مارک کانلی در این رابطه تصریح کرد: هر کارخانه ساختار هزینه‌های مختص به خود و روش‌های مخصوص خود را برای مقابله با ریزش قیمت‌ها دارد و این مطلب بستگی کامل به کارخانه و معدن مورد نظر دارد.

    بسیاری معدن‌ها پیش‌تر اعلام کرده‌اند که چنانچه این شرایط در بازارهای کالایی، ادامه پیدا کند، مجبور به اخراج نیروهای کار خواهند شد. کانلی در این رابطه اظهار داشت: کاملاً مشهود است که کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیروی کار یکی از جوانب کسب‌وکار است. بسیاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها اقداماتی در راستای کاهش هزینه اتخاذ کرده‌اند و به عقیده من اقدام عاقلانه‌ای است که البته از سقوط بازار کالا ناشی شده‌است.

    برچسب ها