عصر خودرو

اونس نیمه دوم سال را با رشد شروع کرد

جمعه عجیب طلای جهانی

عصر بازار- روز جمعه، با وجود انتشار آمار خوب از بازار کار آمریکا، ارزش فلز زرد رشد کرد. این روند دور از ذهن از آنجا رقم خورد که با وجود اعلام داده‌های بسیار خوب ماه ژوئن، داده‌های ۶ ماهه بازار کار هنوز دربردارنده نکات بدی درباره بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است.

جمعه عجیب طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن که پس از «برگزیت» تشدید شده بود نیز ادامه دارد. اونس طلا که هفته گذشته را با قیمت 1342 دلار آغاز کرده بود تا پایان فعالیت بازارها در روز پنج‌شنبه به قیمت 1360 دلار رسید و روز جمعه با آنکه کف و سقف 1334 و 1370 دلار را تجربه کرد، در نهایت روی بهای 1365 دلار ایستاد. البته اونس در میانه هفته قیمت 1375 دلار را هم تجربه کرده بود. این روند، رشد 7/ 1 درصدی اونس را در نخستین هفته کاری نیمه دوم سال 2016 رقم زد. اونس طلا از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان فعالیت بازار نیویورک در روز جمعه به جهشی بیش از 28 درصد دست یافته است.

    اونس روز جمعه را با قیمت 1359 دلار آغاز کرد و بعد با همه نوسان‌ها تا ساعت 5 عصر به قیمت 1357 دلار رسید. در این ساعت بود که گزارش اشتغال‌زایی ماه ژوئن آمریکا توسط وزارت کار این کشور منتشر شد. این گزارش از آنجا که هم داده‌هایی بهتر از انتظار و هم داده‌هایی بدتر از انتظار داشت باعث نوسان شدید بهای فلز زرد شد. بر اساس تازه‌ترین گزارش اشتغال‌زایی دولت آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه گذشته میلادی 287 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 175 هزار مورد بود. اما نرخ بیکاری از 7/ 4 به 9/ 4 درصد افزایش یافت. علاوه‌بر افزایش نرخ بیکاری باید توجه داشت که میانگین اشتغال‌زایی سه ماه گذشته 147 هزار مورد شغل در هر ماه بوده است. به این ترتیب وضعیت بازار کار به همراه نگرانی‌هایی که درباره اقتصاد جهان وجود دارد باعث می‌شود که احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک کم شود. چنین تعویقی به ضرر دلار و به نفع طلا خواهد بود.

    روز جمعه، تنها روز رشد طلا در هفته گذشته نبود. بازارهای آمریکا دوشنبه 4 ژوئیه به مناسبت «روز استقلال» تعطیل بودند؛ اما اونس در اولین روز کاری هفته در بازارهای فعال با 2 دلار رشد به قیمت 1344 دلار رسید. ادامه مزیت‌های فنی و بنیادی دلیل رشد طلا در این روز بود، اما سه‌شنبه قیمت بسیار بالاتری برای اونس ثبت شد. اونس در این روز تا قیمت 1356 دلار رشد کرد. روز سه‌شنبه همزمان با اوج گرفتن طلا تا قله 27 ماهه، نقره هم به اوج 2 ساله رسید. دلیل ثبت هر دو روند، ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و ریسک‌گریزی در بازارهای سهام بود. روز سه‌شنبه شاخص دلار تقویت شد؛‌ اما تنها رشد طلا را محدود کرد. روند رشد در روز چهارشنبه هم ادامه یافت.

    اونس در سومین روز کاری هفته روی اوج 27 ماهه تازه‌ای ماند. قیمت نهایی در این روز 1363 دلار بود. چهارشنبه در حالی که ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن طلا را تقویت می‌کرد، گزارش صورت‌جلسه پیشین فدرال‌رزرو چندان بازار را تحت‌تاثیر قرار نداد. علاوه‌بر تشدید تقاضا در بازار فلزهای گرانبها، ریسک‌گریزی در بورس‌های جهانی نیز روند طلا را متاثر کرد. پوند چهارشنبه هم به افت خود ادامه داد. ادامه نگرانی‌‌های مربوط به برگزیت باعث شد بازدهی اوراق قرضه بریتانیا به کف تاریخی جدیدی برسد. همزمان بازدهی اوراق قرضه دولتی آلمان هم که شاخص اروپا هستند به منفی 69/ 0 درصد رسید که آن هم کف تاریخی جدیدی بود. بازدهی اوراق قرضه ژاپن هم برای اولین بار در تاریخ به محدوده منفی رفتند. این روند در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هم ادامه داشت. اما روند رشد، روز پنج‌شنبه اندکی تعدیل شد. اونس در چهارمین روز هفته تا قیمت 1360 دلار پایین آمد، گرچه قوی ماند. بازار در این روز با عقب‌نشینی اصلاحی و سودگیری معامله‌گران مواجه شد. بازارهای سهام جهان هم در این روز در وضعیت باثباتی بودند. این اولین روز آرامش آنها پس از نوسانات شدید ابتدای هفته بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو