عصر خودرو

سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج وارد فاز جدید شدند + جزئیات

عصر بازار- از فردا همزمان با بیستم تیرماه تعیین تکلیف پرونده سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج وارد فاز جدید شدند + جزئیات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی فاز دوم تسویه و پرداخت وجوه و تعیین تکلیف حساب‌های تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج از فردا – یکشنبه – شروع می‌شود که فاز اول آن از نیمه بهمن‌ماه امسال در دستور کار بانک پارسیان قرار گرفته بود.

    این در حالی است که به دنبال مشکلات ایجاد شده برای ثامن‌الحجج و ناتوانی آن در پرداخت سپرده مشتریان شورای پول و اعتبار، بانک پارسیان را به عنوان بانک عامل پرداخت سپرده‌های این تعاونی انتخاب کرده و بر این اساس در مرحله‌ اول حساب‌های تا سقف سه، پنج، 10، 20 و 35 میلیون تومان به طور مرحله‌ای پرداخت و حساب‌های پنج میلیون تومان و یا کمتر که صاحبان آن در موعد مقرر مراجعه نکردند به بانک عامل منتقل شد. به این ترتیب بیش از یک میلیون و 150 هزار حساب این تعاونی تعیین تکلیف شده است.

    اما براساس آنچه که بانک مرکزی در شیوه‌نامه مرحله‌ دوم تعیین تکلیف حساب‌های ثامن‌الحجج مقرر کرده عاملیت پرداخت و مشخص کردن حساب‌های سپرده‌گذاران تعاونی به تدریج طبق برنامه زمانی و مبلغی مشخص به بانک عامل محول خواهد شد.

    بر این اساس در فاز دوم حساب‌های سپرده‌گذاران با موجودی حساب تا سقف مبلغ قابل انتقال به صورتی که مبالغ تعیین تکلیف شده برای هر سپرده‌گذار حقیقی و حقوقی تاکنون از سقف مشخص شده تجاوز نکند به بانک عامل منتقل می‌شود. به عنوان مثال در گام نخست قرار است حساب‌های تا سقف 100 میلیون تومان منتقل شود، با این توضیح که منظور از انتقال حساب انتقال وجوه حساب‌های تعاونی به بانک عامل نیست، بلکه مانده حساب مشتری در تعاونی به بانک عامل منتقل می‌شود که نشان‌دهنده طلب وی از تعاونی است.

    اما در مورد سپرده‌گذارانی که دو حساب جداگانه 100 میلیونی دارند یکی از حساب‌ها بسته شده و فقط یک حساب در این مرحله منتقل می‌شود یا در مورد سپرده‌گذارانی که چهار حساب جداگانه 20 میلیون تومانی دارند و مجموعه آنها به 80 میلیون تومان می‌رسد می‌توانند نسبت به بستن و تمامی حساب‌ها اقدام کنند، اما باقی‌مانده وجوه مشتریان دارای چند حساب که مجموع مانده آنها بیش از 100 میلیون تومان است و مشتریان دارای حساب‌های با مبالغ بالاتر در مراحل بعدی تعیین تکلیف خواهد شد.

    از دیگر موارد ذکر شده و قابل اجرا در فاز دوم تعیین تکلیف سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج می‌توان به حساب اتباع خارجی اشاره کرد، به‌طوری که اتباع حقیقی خارجی مجاز که در تعاونی ثامن‌الحجج دارای حساب هستند می‌توانند به همراه مدارک لازم پس از بستن حساب در این تعاونی و دریافت گواهی تسویه، برای تعیین تکلیف و دریافت بخشی یا تمام وجوه حساب‌های خود همانند اتباع ایرانی به بانک پارسیان مراجعه کنند.

    در عین حال وظایفی هم برای تعاونی ثامن‌الحجج در قبال سپرده‌گذاران تعیین شده به‌طوری که این تعاونی مکلف است حساب‌های با مبلغ پنج میلیون تومان و یا کمتر که صاحبان آنها تاکنون برای بستن حساب مراجعه نکرده‌اند را بسته و گواهی تسویه‌حساب تجمیعی به بانک مرکزی ارسال کنند.

    بانک عامل نیز بر اساس لیست ارسالی بانک مرکزی برای این دسته از سپرده‌گذاران افتتاح حساب کرده و مجموع مبلغ حساب‌های تا سقف پنج میلیون تومان را در یک حساب متمرکز مخصوص نگهداری خواهد کرد، بنابراین صاحبان اینگونه حساب‌ها می‌توانند پس از اعلام بانک مرکزی با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر و دفترچه حساب برای دریافت وجوه خود مستقیما به بانک پارسیان مراجعه و دیگر نیازی به مراجعه کردن به تعاونی نیست.

    تهاتر سپرده و تسهیلات

    همچنین در رابطه با تهاتر تسهیلات دریافتی سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج نیز شرایطی تعیین شده است به طوری که برای آن دسته از مشتریانی که فقط در قبال سپرده‌هایی که تا سقف قابل انتقال اقدام به تسهیلات تا سقف قابل انتقال کرده‌اند ابتدا تسهیلات آنها تسویه شده و طلب خالص مشتری ناشی از تهاتر سپرده و تسهیلات پس از بستن حساب مربوطه در گواهی تسویه‌حساب قید می‌شود.

    از سوی دیگر برای تعیین تکلیف حساب‌های آن دسته از سپرده‌گذارانی که تسهیلات گرفته و مانده طلب ناشی از تهاتر وام دریافتی و سپرده آنها حداکثر تا سقف مبلغ قابل انتقال است، بدون توجه به سقف سپرده پس از دریافت گواهی تسویه از تعاونی برای تعیین تکلیف وجوه مربوطه می‌توانند به بانک عامل مراجعه کنند، مثلا سپرده‌گذاری که یک میلیارد تومان سپرده و 900 میلیون تومان تسهیلات دارد می‌تواند با تهاتر تسهیلات و سپرده و بستن حساب، گواهی تا سقف 100 میلیون تومان دریافت کرده و حساب خود را منتقل کند.

    تعیین تکلیف تسهیلات در سه حالت

    اما در شیوه‌نامه ابلاغی بانک مرکزی به بانک پارسیان نحوه‌ تعیین تکلیف تسهیلات نیز به این ترتیب است که تسهیلات تعاونی در قالب‌های تسهیلات در قبال سپرده، در قبال سایر وثایق و ترکیبی از دو مورد بسته‌بندی می‌شود.

    بر این اساس مشتریانی که در قبال سپرده تسهیلات دریافت کردند باید در تعاونی نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام و خالص مطالبات خود را تا سقف مبلغ قابل انتقال به صورت گواهی تسویه‌حساب برای انتقال به بانک عامل ارائه کند.

    همچنین مشتریان دارای تسهیلات در قبال سایر وثایق مانند وثایق ملکی، چک، سفته و ... باید خلاصه پرونده تسهیلاتی خود را از تعاونی دریافت و در اختیار بانک پارسیان قرار دهد. در این حالت شعب تعاونی مکلفند ضمن دعوت از این دسته از مشتریان، خلاصه پرونده تسهیلات را چاپ، تایید و همراه با دفترچه اقساط و در پاکت دربسته تحویل مشتری دهند، اما در نمونه آخر یعنی مشتریان دارای تسهیلات ترکیبی نیز روند به این گونه است که مشتری باید ابتدا نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام و خالص ماننده تسهیلات باقی‌مانده را در فرم خلاصه پرونده تسهیلات به بانک عامل ارائه کند.

    جزئیات کامل شیوه‌نامه تسویه و پرداخت وجوه و تعیین تکلیف حساب‌های تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج در این لینک قابل مشاهده است.

    برچسب ها