عصر خودرو

طلای جهانی هفته جاری به کدام جهت می‌رود؟

عصر بازار- طلای جهانی با وجود انتشار گزارش اشتغال بهتر از حد مطلوب در آمریکا هفته گذشته را در سطح بالاتری به پایان برد و این حرکت باعث شد بسیاری از کارشناسان و سرمایه گذاران بازار این فلز در نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز پیش بینی کنند روند صعودی طلا در هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

طلای جهانی هفته جاری به کدام جهت می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان بازار، 19 تحلیلگر و معامله گر شرکت کردند که 11 یا 58 درصد آنها افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه شش نفر یا 32 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و دو نفر یا 11 درصد هم نظر خنثی داشتند.

    در ابتدای این رای گیری نظرات تقریبا منفی بود زیرا بهای معاملات آتی طلا در بازار نیویورک در معاملات روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا برای ماه گذشته، حدود 25 دلار کاهش قیمت پیدا کرده بود، اما طولی نکشید که این فلز ارزشمند با ورود خریداران جدید به بازار که بدنبال خرید ارزان بودند، این کاهش را جبران کرد و 14.50 دلار افزایش پیدا کرد. بهبود قیمت طلا رای کارشناسان را به شکل محسوسی بهبود بخشید و معامله گران به خرید بالایی اشاره کردند که پس از عقب نشینی قیمت اتفاق افتاد.

    هر اونس طلا برای تحویل در اوت در معاملات روز جمعه بازار نیویورک آخرین بار 3.70 دلار یا 0.3 درصد کاهش پیدا کرد و در 1358.40 دلار بسته شد با این همه این فلز زرد برای کل هفته حدود 1.5 درصد افزایش نشان داد که ششمین افزایش هفتگی متوالی بود. طلا در اواسط هفته گذشته به رکورد بالای 1371 دلار صعود کرده بود.

    در این بین در نظرسنجی آنلاین کیتکو از سرمایه گذاران خُرد برای هفته جاری 1090 نفر شرکت کردند که از میان آنها 698 نفر یا 64 درصد افزایش و 275 نفر یا 25 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 117 نفر یا 11 درصد نظری نداشتند.

    گزارش اشتغال ملی ADP آمریکا برای ماه ژوئن که روز پنج شنبه منتشر شد، رشد 172 هزار شغل در بخش خصوصی را نشان داد که بسیار بالاتر از میزان مورد انتظار بود. گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا برای ماه ژوئن که صبح جمعه از سوی وزارت کار منتشر شد نشان داد اقتصاد این کشور ماه گذشته 287 هزار شغل ایجاد کرده که بسیار بالاتر از رقم 150 هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان بود و نسبت به آمار 38 هزار شغل جدید در ماه مه بهبود چشمگیری را نشان داد. این آمار قوی ممکن است موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره در سال جاری را تقویت کند و عامل منفی برای بازارهای فلزات ارزشمند به شمار می‌رود، اما بسیاری از ناظران بازار تردید دارند بانک مرکزی آمریکا قادر به افزایش نرخهای بهره در سال جاری باشد. نرخهای بهره پایین به نفع طلاست زیرا جذابیت سرمایه گذاری در این فلز را که بازدهی ندارد، افزایش می دهد.

    فلزات ارزشمند از زمان همه پرسی انگلیس در 23 ژوئن و رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا که بازارهای مالی را بهم ریخت و سرمایه‌گذاران را به سوی دارایی‌های امنی مانند طلا و اوراق قرضه دولتی هدایت کرد، روند افزایشی داشت. طلا 8.8 درصد در ماه ژوئن و حدود هفت درصد در سه ماهه دوم امسال رشد کرد که مجموع رشد قیمتش در نیمه اول سال 2016 را به حدود 25 درصد رساند.

    با وجود رشد قوی اشتغال، آدریان اَش، مدیر تحقیقات شرکت بولیون ولت بر این باور است که دورنمای طلا به دلیل استمرار نگرانیهای جهانی شامل کندی رشد اقتصادی چین و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قوی خواهد ماند اما بعضی از تحلیلگران انتظار دارند طلا در هفته جاری تصحیح قیمت پیدا کند.

    قیمت طلا تحت تاثیر کندی رشد اقتصادی، نرخهای بهره منفی در اروپا و ژاپن و احتمال عدم افزایش نرخهای بهره آمریکا به بالاترین سطح در دو سال اخیر صعود کرده است و ابهاماتی که در بازار پس از رای ماه گذشته انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا بوجود آمد و ضعیف شدن احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا که تقاضا برای دارایی‌های امن شامل این فلز را افزایش داد، رشد قیمت طلا از ابتدای سال 2016 تاکنون را به 28 درصد رسانده است. ذخایر طلای صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس جهان که تحت پشتیبانی طلا قرار دارند امسال 37 درصد رشد کرده که منعکس کننده خوش بینی سرمایه گذاران به این فلز ارزشمند پس از سه سال کاهش متوالی قیمت است. اما قیمتهای بالا به خرید فیزیکی طلا از سوی مصرف کنندگان آسیایی لطمه زده است. تخفیف قیمت طلا در هند هفته گذشته پس از اینکه قیمت این فلز به بالاترین سطح در دو سال گذشته صعود کرد، به 100 دلار رسید.

    برچسب ها