عصر خودرو

با آغاز معاملات اولین روز هفته بازار سهام ;

بورس تهران در سایه‌ خبرهای ناخوشایند به کدام سو می‌رود؟

عصر بازار- بوئینگ، آتش‌سوزی یک پتروشیمی و زیان ایران‌خودرو با بورس چه می‌کند؟ و بورس تهران در سایه‌ خبرهای ناخوشایند در آغاز معاملات اولین روز هفته به کدام سو می‌رود؟

بورس تهران در سایه‌ خبرهای ناخوشایند به کدام سو می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار امروز را در شرایطی آغاز می‌شود که اخبارهای نامطلوبی این چند روز برای بازار سرمایه رخ داده است که شاخص بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این زمینه شایان کرمی تحلیلگر بازارسرمایه و مدیر بورس انرژی کارگزاری آتی‌‌ساز بازار در تحلیل بازار امروز می‌گوید: آتش سوزی پتروشیمی بوعلی که به طبع بر سهام هلدینگ خلیج فارس تاثیر گذار خواهد بود و  انتشار گزارش زیان سنگین تلفیقی ایران خودرو به همراه کاهش قیمت نفت هریک امروز اثرات خاصی بر بازار می گذارند.

    او افزود: اعلام خبر ممنوعیت فروش هواپیمای بوئینگ به ایران که منجر به افزایش ریسک سیستماتیک بازار خواهد شد. این ها اخبار نزولی برای بورس تهران است در این شرایط تنها خبر مثبت کاهش نرخ تسهیلات اعطایی از سوی بانک ها است .

    به گفته کرمی با توجه به شرایط فوق برای بازار امروزی بازاری ریزشی توام با عرضه های سنگین را پیش بینی ‌می‌شود که  البته از نظر تجربی با توجه به قرارگرفتن این اخبار منفی در هفته نمایشگاه بورس را می‌توان به فال نیک در نظر گرفت که شاید کمی از فشارها کم کند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه پیرامون وضعیت بازارهای جهانی می گوید: در بازارجهانی نیز در هفته‌ای که گذشت اخبار اقتصادی مهمی را پشت سر گذاشتیم که برآیند آنها ،رشد شاخص های بورسی به خصوص بورس آمریکا و شاخص داوجونز به کانال 18000 واحد، رشد ایندکس دلار به کانال 96 هزار واحد  و رشد طلا به بالاترین سطح قیمتی در ماه‌های اخیر و ثبیت بالای 1360 دلار بوده است . اخبار ذخایر نفتی از سوی سازمان انرژی آمریکا و کاهش کمتر از پیش‌بینی در ذخایر نفتی این کشور منجر به افت قیمت نفت به کانال 46 دلاری شد.

    او افزود: روز گذشته آمار NFP آمریکا بازهم همه را خیره کرد ایجاد 287 هزار شغل در ماه گذشته آماری بود که منجر به رشد شاخص داوجونز و ایندکس دلار به کانال های 18000 واحد و 96000 واحد شد. هرچند که نرخ بیکاری از 4.7 به 4.9 درصد افزایش پیدا کرد اما همچنان زیر 5 درصد میباشد. اعلام این خبر ،مقطعی منجر به افت طلا شد اما ابهامات مالی و اقتصادی در آخرین همه پرسی بریتانیا و قوت گرفتن خروج این کشور از اتحادیه اروپا و تضعیف یورو باعث برگشت سریع طلا به سطح 1360 دلار شد.

    به گفته کرمی باید واکنش اعضای فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره نسبت به بهبود بخش اشتغال و همچنین اعلام شاخص CPI در هفته جاری و ابهام در وضعیت بریتانیا و پیامدهای خروج این کشور را در هفته های آینده بررسی کرد.

    او تصریح کرد: هرچند با توجه به وضعیت بریتانیا احتمال افزایش نرخ بهره کم میباشد. هفته آینده شاهد سخنرانی دو تن از اعضای فدرال خواهیم بود. همچنین اعلام شاخص CPI و PPI آمریکا از مهم ترین اخبار برای به دست آوردن سرنخ های افزایش نرخ بهره خواهد بود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان کرد:  آمارهای اقتصادی مهمی هفته آینده از انگلیس منتشر خواهد شد که تاثیر به سزایی بر پوند خواهد داشت. از دیگر اخبار تاثیر گذار بر کامودیتی ها اعلام GDP چین و PPI و CPI در این اقتصاد نوظهور است.

    برچسب ها