عصر خودرو

سه خبر تعطیلات برای بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در حالی پایان هفته را در تعطیلی گذراند که خبرها و تحولات رخ داده شرایط مطلوبی را برای بازار ایجاد نکرد.

سه خبر تعطیلات برای بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار سهام روز سه‌شنبه معامله‌گران آخرین روز کاری هفته را پیش از فرارسیدن عید سعید فطر در محیطی کم رمق و به دور از نوسان تجربه کردند؛ موضوعی که ناشی از تعطیلی پایان هفته و موج مسافرت فعالان بازار بود. در این فضا شاخص کل به مدد رشد بهای نماد شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، مپنا، گروه توسعه ملی و ایران ترانسفو توانست به رشد 102 واحدی معادل 14/ 0 درصد دست یابد و در انتهای معاملات برای چندمین بار در روزهای اخیر مجددا به کانال 74 هزار واحد برسد. شاخص در پایان معاملات روز سه‌شنبه عدد 74هزار و 44واحد را تجربه کرد. در همین حال هر چند معامله‌گران انتظار پایان هفته و تعطیلی آرامی را داشتند وضعیت در اکثر تحولات با بازار سرمایه همراه نبود. بر این اساس، آتش‌سوزی در یکی از واحدهای بزرگ پتروشیمی، ضعف در گزارش‌های 12 ساله صنعت لیدر بورس و افت قیمت نفت در بازارهای جهانی مهم‌ترین عواملی بودند که می‌توانند اثرات منفی بر روند معاملات این هفته داشته باشند. با این حال، تصویب کلیات اصلاحیه لایحه بودجه نشانه‌ای مثبت برای بهبود شرایط بانک‌ها و اقتصاد کشور است که در صورت نهایی شدن می‌تواند در آینده اثرات مثبتی بر بازار سهام بگذارد.

    آتش‌سوزی در زیرمجموعه شرکت بزرگ بورس

    در مهم‌ترین خبر داخلی معامله‌گران شاهد آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی یکی از بزرگترین واحدهای تولید آروماتیک کشور بودند و در سطح بین‌الملل نیز بهای نفت کاهش چشمگیری را تجربه کرد.در زمینه حادثه رخ داده برای پتروشیمی بوعلی برج فرآیندی واحد پارازایلین در پتروشیمی بوعلی به دلیل نشت مواد نفتی دچار آتش‌سوزی شدیدی شد که این آتش تا صبح پنج‌شنبه ادامه یافت و آتش‌نشانان پس از ساعت‌ها مبارزه دشوار با آتش حاصل از مواد نفتی موفق شدند آتش را مهار کنند اما عدم تخلیه مخازن مواد اولیه و سرایت آتش‌سوزی به این بخش موجب بروز خسارات گسترده‌ای در این واحد شد. در این باره، عادل نژادسلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس مالک پتروشیمی بوعلی گفته است: با توجه به محتویات مخزن پیش‌بینی می‌شود احتمالا تا دو روز آتش‌سوزی ادامه داشته باشد.هر چند پتروشیمی بوعلی تا سطح 285میلیون یورو براساس صورت‌های مالی منتهی به 29اسفند 94پوشش بیمه‌ای نزد بیمه ایران داشته است اما توقف این واحد موجب بروز خساراتی به هلدینگ خلیج فارس، بزرگ‌ترین شرکت بورسی که اثرگذاری بالایی بر شاخص سهام دارد، خواهد شد.

    سقوط نفت در پایان هفته

    در همین حال در صحنه بازار‌های بین‌المللی بهای نفت نیز به دنبال تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتشار آمار اقتصادی ناامیدکننده، سقوط آزاد شدیدی را تجربه کرد و بهای نفت برنت به کمتر از 47 دلار در هر بشکه سقوط کرد. این کاهش نزدیک به 10 درصدی بدترین کاهش بهای نفت در هفته‌های اخیر بوده است. موضوعی که می‌تواند با توجه به اثرگذاری بالای این ماده خام بر اقتصاد کشور و بخش مهمی از شرکت‌های بورسی، تاثیر نامناسبی بر قیمت سهام داشته باشد.در صحنه بازار جهانی نیز در کنار افت بهای نفت، بهای فلزات، دستخوش نوسان‌های کم‌دامنه‌ای بود. بهای هر تن مس به 4هزار و 725دلار بالغ شد، بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 637دلار، دو هزار و 111دلار و یک هزار و 830دلار بود.

    نمره قبولی یا ردی گزارش‌های دوره‌ای؟

    در شرایطی که سال 94 و در ادامه از ابتدای سال 95، وضعیت نسبتا رکودی در اقتصاد سپری می‌شد، عمده کارشناسان گزارش‌های مالی چندان مثبتی برای این دوره‌های شرکت‌ها انتظار نداشتند. با این حال، نگاه کوتاه‌مدت بخش مهمی از سهامداران این نگرانی را به وجود می‌آورد که انتشار این گزارش‌ها که عموما چندان مطلوب نیست اثر منفی بر بورس داشته باشد. در این میان، صورت‌های تلفیقی ایران‌خودرو مشابه سایپا نشان از زیان‌های سنگین در سال 94 داشت. این صورت‌های مالی نشان داده است به‌رغم اقدامات انجام‌شده به ویژه در جهت بهبود ساختار صورت‌های مالی سایپا همچنان مشکلات اساسی یعنی کمبود حاشیه سود و هزینه‌های مالی گزاف باقی مانده است. بنابراین، خودرویی‌ها که طی ماه‌های اخیر لیدر بازار سهام بودند ممکن است همچنان نتوانند بهبود وضعیت خود در پسابرجام را در صورت‌های مالی خود نمایش دهند. مساله‌ای که هرچند طبیعی به نظر می‌رسد و نباید بهبود سودآوری شرکت‌ها در کوتاه‌مدت را انتظار داشت، اما تمایل کسب سودهای یک‌شبه میان بسیاری از سهامداران ممکن است بر قیمت سهام لیدر بازار فشار وارد کند.

    گام رو به جلوی اصلاحیه بودجه

    در تحولات دیگر موثر بر بازار سرمایه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی شاهد بحث در مورد اصلاحیه لایحه بودجه بود. جایی که دولت قصد دارد با انتشار اوراق وضعیت بدهی‌های خود را سر و سامانی ببخشد.در این زمینه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: پیمانکاران متعددی هستند که از یکسو از دولت طلب دارند و از سوی دیگر به بانک‌ها بدهکارند و به علت این بدهی تحت تعقیب هستند. محمدباقر نوبخت در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: از دو مسیر طرح‌های عمرانی و فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط تولیدی برنامه‌ریزی کردیم تا در ماه‌های آینده به اشتغال و تولید تحرک دهیم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: از آنجا که نظام بانکی اکنون با مطالبات معوق و کمبود سرمایه مواجه است در لایحه بودجه سال 95 در مجلس قبل، 2 تبصره مهم درباره چگونگی بازپرداخت بدهی‌های دولت به نظام بانکی و تقویت سرمایه بانک‌های دولتی را به مجلس ارائه کردیم که متاسفانه حذف شد.

    وی با بیان اینکه اکنون عمده لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 95 برای این است که این 2 تبصره را دوباره به قانون برگردانیم، افزود: هدف اصلی دولت از ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور، خروج از رکود و ایجاد اشتغال است.این موضوع یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در جهت رونق اقتصادی موثر باشد. انجمادزدایی از منابع مالی در کشور، پرداخت بدهی‌های دولت و بهبود وضعیت بانک‌ها از جمله مهم‌ترین اثرات این لایحه بودجه محسوب می‌شوند. با این حال، انتظار می‌رود این هفته اقتصاد کشور صحنه بحث‌ها در مورد اصلاحیه لایحه بودجه باشد.

    در بازار چه گذشت؟

    در بازار روز سه شنبه در گروه پتروشیمی عرضه بلوک 73/ 6 درصد از سهام شرکت پترول از طرف شرکت بازرگانی پتروشیمی به‌صورت یکجا ونقد یا نقد و اقساط (33 درصد نقد و مابقی اقساط، طبق شرایط اعلامی در آگهی عرضه) به قیمت پایه هر سهم 1430ریال عرضه شد که خریداری نداشت.

    در این گروه در مورد وضعیت نماد پلی‌اکریل، غلامرضا ابوترابی در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه 185/ 1 درصدی پلی اکریل اظهار داشت: پیش از این دو بار درخواست این شرکت به دلیل عدم رفع نواقص از دستور کار خارج شده بود با این حال در سومین بار هم نواقصی وجود داشت. در این رابطه هفته پیش جلسه‌ای با مدیران این شرکت برگزار کردیم و موارد اعلام شد تا نسبت به رفع آن یا خارج کردن پرونده از دستور کار سازمان اقدام شود. وی ادامه داد: در این میان مدیران شرکت در آخر وقت اداری چهارشنبه گذشته موارد اعلامی را برطرف و گزارش لازم را به سازمان بورس ارسال کردند. بر همین اساس، کارشناسان اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار از اول این هفته در حال بررسی این گزارش هستند. با این اوصاف به نظر می‌رسد پرونده افزایش سرمایه پلی اکریل که از سال گذشته مطرح بوده و موجب بیم و امید سهامداران این شرکت شده حداکثر تا پایان هفته بعد و شاید اوایل دو هفته بعد مشخص شود.در گروه تصفیه نفت روز سه‌شنبه نماد نفت بهران پیش از توقف برای برگزاری مجمع عمومی سالانه با صف خرید همراه شد.

    در گروه فلزی روز سه‌شنبه نماد ملی مس برای برگزاری مجمع سالانه و مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف شد. در این گروه ذوب آهن اصفهان در گزارش اصلاحیه اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم، زیان 582 ریالی هر سهم شرکت را در گزارش قبلی به 7 ریال سود تغییر داد. این امر به مدد لحاظ نزدیک به 500میلیارد تومان درآمد غیرعملیاتی ناشی از فروش دارایی صورت گرفته که نگران‌کننده است.

    در گروه غذایی بهای شکر همچنان در سطح بالا باقی مانده است. در این گروه نرخ فروش روغن از ابتدای مرداد ماه سال جاری 9 درصد افزایش خواهد یافت.در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازار کم حجم و با شاخص مثبت بود. ارزش معاملات در بورس به 220میلیارد تومان و در فرابورس به 110میلیارد تومان رسید که با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد 8/ 3درصدی نسبت به هفته ماقبل به 943میلیارد تومان رسید. شمار خریداران اما با افت 2/ 24درصدی به رقم 76هزار و 327نفر رسید. شاخص نیز در کل هفته 109واحد رشد کرد و زیان معامله‌گران در سال جاری را به 7/ 7درصد رساند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو