عصر خودرو

احتمال برقراری تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا

عصر بازار- پیمان موقت تجارت آزاد ایران – اوراسیا در دستور کار قرار گرفت.

احتمال برقراری تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اتحادیه اوراسیا شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است که قصد دارند با ایرانی‌ها پیمان‌ موقت تجارت آزاد امضاء کنند تا برخی کالاهای مبادلاتی بین این کشورها با تعرفه بسیار پایین و حتی صفر مورد مبادله قرار گیرد. کالاهایی که در حال حاضر انتشار آنها محرمانه بوده و در حال بررسی است.

    براساس قوانین تجارت جهانی، روسیه نمی‌تواند قرارداد ترجیحی با ایران امضاء کند، چرا که مجبور به رعایت قوانین سازمان تجارت جهانی است و به همین منظور با ایجاد پیمان‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های این‌چنینی همچون ایران و اوراسیا به نوعی می‌توان وارد مبادلات ترجیحی با ایران شد. براساس چنین قراردادهای تجارت آزادی کالاهایی با حجم معناداری از سوی کشورهای طرف قرارداد در نظر گرفته می‌شود که با تعرفه پایین مورد مبادله قرار می‌گیرند.

    پیمان موقت تجارت آزاد ایران و اوراسیا بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضاء خواهد شد و در همین راستا وزیر وقت تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تهران با نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران جلسه‌ای را تشکیل داده و بیانیه مشترکی را امضاء کردند تا پس از آن مذاکرات به دور بعد کشیده شود.

    دور دوم مذاکرات ایران – اوراسیا نیز طی هفته گذشته در سطح کارشناسی برگزار و تصمیم براین شد تا طرفین به یکدیگر ترجیحات کالایی بدهند تا بدین ترتیب برای برخی کالاها تخفیف گمرکی در نظر گرفته شود تا با قیمت تمام شده کمتری مورد خرید و فروش قرار گیرد.

    امضای پیمان موقت تجارت آزاد ایران – اوراسیا در دستور کار قرار گرفته است و به همین منظور ادامه‌ جلسات کارشناسی به منظور دستیابی هرچه سریع‌تر به نام کالاهای با تعرفه ترجیحی برگزار خواهد شد.

    برچسب ها