عصر خودرو

پای قبرها هم به بورس باز شد

عصر بازار- قیمت‌ قبور در پایتخت در حالی با نوسانات جدی روبروست که به عقیده نمایندگان مجلس، شکل بورسی به خود گرفته؛ این در حالی است که شهرداری به عنوان متولی باید آنها را ساماندهی کند.

پای قبرها هم به بورس باز شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خانه ملت، قیمت‌های نجومی قبر در تهران اگرچه در زمره خبرهایی است که چندان بدان پرداخته نشده اما مساله‌ای است که مردم در نهایت با آن درگیر بوده و تا حدودی هم امروزه به یکی از دغدغه‌های مردم مبدل شده است.

    آمارهای اعلام شده حکایت از پذیرش 50 هزار و 456 متوفی در سال 94 در بهشت زهرای تهران دارد که نسبت به گذشته افزایش داشته است؛ هرچند بر اساس گفته‌ها بهشت‌زهرا به افراد بی‌بضاعت قبر رایگان اختصاص می‌دهد اما قانون بالاشهری و پایین‌شهری در آنجا هم حاکم است.

    وجود فاصله طبقاتی در بهشت‌زهرا را هزینه واگذاری هر قبر در قطعات مختلف نشان می‌دهد، به عنوان مثال قطعات 200 تا 258 (فاز دوم آرامستان) بهشت زهرا(س) تا سقف هفتاد درصد ظرفیت به قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان، از سقف هفتاد تا هشتاد درصد چهار میلیون تومان، تا نود درصد ظرفیت شش میلیون تومان و در ظرفیت نود تا صد درصد 8 میلیون تومان تعیین می‌شود.

    قیمت قبر هر چند شاخصه‌ای نیست که در بورس بدان پرداخته شود اما به اعتقاد علیرضا محجوب قیمت گذاری آن، شکل بورسی به خود گرفته است، به گونه‌ای که وی می‌گوید اگرچه موضوع قیمت قبر کوچک به نظر می‌رسد اما در واقع موضوعی پیچیده و مساله ساز است.

    علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره  می‌گوید: قیمت‌های میلیونی قبر مربوط به قبوری است که در مکان‌های وقفی واقع شده و متولی آن اداره اوقاف است، در امامزاده‌ها هم هیات امنا قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

    این نماینده تهران در مجلس دهم شهرداری را نیز از دیگر متولیان قیمت قبر می‌داند و می‌گوید: اگرچه تقاضای زیاد برای دفن در بهشت زهرا و همچنین افزایش قیمت زمین زمینه ساز افزایش قیمت قبر در آرامستان پایتخت بوده اما نمی‌توان از اقدامات شهرداری برای فروش قبرها به بالاترین قیمت هم چشم پوشی کرد. در این زمینه باید گفت قیمت قبور در بهشت زهرا شکل بورسی به خود گرفته به طوری که به بالاترین قیمت به فروش می‌رسد.

    فتحی: شهرداری از تعیین قیمت میلیونی قبر جلوگیری کند

    محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران نیز درباره قیمت قبر و چگونگی تعیین آن  می‌گوید: به نظر می رسد شهرداری‌ها متولی قیمت قبور باشند و آنها باید از تعیین قیمت‌های میلیونی جلوگیری کنند.

    فتحی معتقد است: تنها اگر 10 درصد مبالغ میلیونی قیمت قبور را به انسان‌های نیازمند زنده دهند، حیاتی دوباره به آنها خواهند بخشید، بنابراین این مسئله را در جلسه‌ای که مجمع نمایندگان با شهردار خواهد داشت، بررسی خواهیم کرد.

    جلودارزاده: قیمت قبور باید در حد متعارف باشد

    سهیلا جلودارزاده دیگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: قیمت قبر یکی از حقوق شهروندی است که به هنگام فوت بتوانند شرایط دفن مناسب و در شان خود را داشته باشند.

    این عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه قیمت قبور باید در حد متعارف باشد، می‌گوید: قیمت قبور تا حد امکان خرید باید وجود داشته باشد، چراکه دفن و کفن مسلمان برای جامعه واجب کفایی است بنابراین وظیفه شهرداری‌هاست که قیمت را در حد متعارف تعیین کنند.

    جلودارزاده اما قیمت قبور میلیونی در امام‌زاده‌ها را منبع تامین مصارفی امور خیریه‌ای می‌داند که برای اقداماتی چون بازسازی امام‌زاده‌ها صرف می‌شود و البته تاکید می‌کند که دفن متوفیان مردم در امام‌زاده‌‌ها اختیاری است بنابراین افرادی که توانایی دارند آن مکان‌ها را انتخاب کنند.

    در کنار قیمت‌های نجومی قبور در پایتخت، از سال 86 هم اعلام شد بهشت‌زهرا دیگر برای پذیرش مردگان ظرفیت ندارد و مکان جدید باید برای این منظور درنظر گرفته شود اما با این وجود تا امروز که نزدیک ده سال از این تاریخ می‌گذرد کماکان متوفیان در بهشت زهرا دفن می‌شوند.

    این در حالی است که علیرضا محجوب مشکل نزدیکی قبرستان‌ها به شهر را یکی از مهم‌ترین عوامل قیمت های میلیونی می‌داند و می‌گوید: عدم استقبال از قبرستان های دور از شهر بر بورسی شدن قیمت قبر دامن زده است.

    گفتنی است، مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم چندی پیش به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: جانمایی آرامستان جدید برای پایتخت نشینان قطعی شده و زمینی که متعلق به آستان حضرت امام خمینی(ره) است به عنوان آرامستان جدید در نظر گرفته شده است هرچند نیازمند ساخت قطعاتی برای دفن فوت شدگان جدید در جنوب و شرق تهران هستیم .

    با توجه به قیمت‌های میلیونی و نجومی قبور در پایتخت این امید می‌رود که  شهرداری تهران با جانمایی قبرستان جدید قیمت قبر را نیز از حالت بورسی خارج و مبالغ متعارفی برای آن تعیین کند.

    برچسب ها