عصر خودرو

پیش بینی بانک یو بی اس در باره افق بازار فلز زرد؛

عوامل رشد قیمت طلا پایا هستند؟

عصر بازار- قیمت طلا روز گذشته نیز رشد کرد و به بالاترین میزان در بیش از دو سال اخیر رسید.

عوامل رشد قیمت طلا پایا هستند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، نگرانی ها درباره اثرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا سبب جذابیت طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری شده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرده است. افول شاخص های مالی در برخی بازارها سبب شده بخشی از سرمایه ها به سمت بازار طلا حرکت کند، اما آیا رشد قیمت ها ادامه پیدا می کند؟

    از دو هفته پیش که نتیجه همه پرسی در انگلستان مشخص شد قیمت طلا به میزانی قابل ملاحظه افزایش یافته است. بسیاری از سرمایه گذاران درباره اثرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نگران هستند و معتقدند این فرایند اثرات منفی زیادی بر اقتصاد جهان خواهد داشت. به همین دلیل تقاضا برای طلا افزایش یافته است.

    روز گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا از جمله شاخص فعالیت های خدماتی در ماه گذشته از سوی موسسه مدیریت عرضه، مثبت بود اما ارزش دلار رشد نکرد. از سوی دیگر سرمایه گذاران منتظر دو گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه گذشته هستند که امروز و فردا منتشر خواهد شد. پیش بینی شده این گزارش ها مثبت باشد. اگر چنین باشد قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

    جو بازار از رشد قیمت ها حمایت می کند زیرا ابهام های زیادی درباره تاثیرات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا وجود دارد و هنوز بانک های مرکزی و مقامات مالی نتوانسته اند این ابهام را رفع کنند. روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دو سال طول خواهد کشید اما اقتصاددان ها معتقدند تاثیرات منفی این رویداد از هم اکنون قابل مشاهده است.

    اکنون هراس درباره آینده عامل اصلی رشد قیمت طلاست و به همین دلیل اگر از شدت نگرانی ها کاسته شود قیمت طلا کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر اقدام به فروش برای شناسایی سود می تواند بر قیمت طلا فشار وارد کند.

    روز گذشته کاهش سود اوراق قرضه سبب شد هزینه فرصت نگهداری طلا کاهش یابد و خرید طلا از سوی سرمایه گذاران افزایش پیدا کند. روز سه شنبه دارایی طلای بزرگ ترین صندوق با پشتوانه طلا یعنی صندوق SPDR بیشترین رشد یک روزه را در شش سال پیش داشت. دارایی طلای این صندوق با 28.8 تن افزایش به 982.72 تن رسید که بالاترین میزان از ژوئن سال 2013 است.

    با توجه به آنچه گفته شد، نگرانی درباره افق اقتصاد جهان، کاهش سود اوراق قرضه و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سه عامل مهم حمایت قیمت طلا هستند. اگر به هر دلیل این عوامل تضعیف شوند قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

    بانک یو بی اس در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است متوسط قیمت طلا در سال جاری میلادی 1280 دلار خواهد بود. پیشتر این رقم 1225 دلار ذکر شده بود. در سال جاری میلادی تاکنون متوسط قیمت طلا 1222 دلار بوده است. در نیمه دوم امسال متوسط قیمت ها 1240 دلار پیش بینی شده است.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو