عصر خودرو

تحلیل‌گر موسسه «پترسون» در تلویزیون بلومبرگ:

چشم‌انداز رشد اقتصادی چین روشن است

عصر بازار: نیکلاس لاردی از مؤسسه بین‌المللی «پترسون»، طی گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» درباره وضعیت اقتصاد چین در ماه‌های اخیر صخن گفت و دلایل خود برای خوش‌بینی به چشم‌انداز رشد این کشور در بلندمدت را تشریح کرد.

چشم‌انداز رشد اقتصادی چین روشن است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مجری بلومبرگ خطاب به نیکلاس لاردی گفت: کندی نرخ فروش خودرو، سقوط 8 درصدی صادرات در ماه جولای و سقوط بورس چین باعث شده افراد بدبین بگویند این سه شاخص در واقع نشان‌دهنده اوضاع درونی چین است و به همین خاطر چینی‌ها مجبور شدند ارزش برابری یوآن را کاهش دهند.

    نیکلاس لاردی در این باره اظهار کرد: البته رشد اقتصادی چین ظرف دو-سه سال اخیر کند شده است. پایین آمدن فروش خودرو ارتباط نزدیکی با رکود نسبی در فروش مسکن دارد. همبستگی بین این دو کاملاً مشهود است، برای مثال خانه‌های بسیاری در اطرف شهرها ساخته شده که دسترسی راحتی ندارد، بنابراین هرگاه مردم خانه جدیدی بخرند، ماشین جدید نیز می‌خرند. بازار فروش مسکن اخیراً آرام شده است و متعاقب آن بر فروش خودرو نیز تأثیر گذاشته است.

    وی تأکید کرد که بعید می‌داند ارتباطی بین فروش خودرو و رفتار دو ماه اخیر بازار سهام وجود داشته باشد.

    مجری «بلومبرگ» به نقل از رئیس کارخانه «فورد» اظهار کرد: مارک فیلد، رئیس کارخانه فورد گفته است که آنها نیز مانند جنرال موتورز به سرمایه‌گذاری سنگین در چین ادامه می‌دهند، چرا که معتقدند چین در بلند مدت چشم انداز رشد بسیار خوبی دارد.

    لاردی ضمن تأیید این استراتژی، در این خصوص تصریح کرد: میزان مالکیت خودرو در چین هنوز خیلی خیلی پایین است و بدون شک در میان‌مدت افزایش خواهد یافت و به عقیده من چند فصل کندی در فروش، تأثیر چندانی در چشم‌انداز طولانی‌مدت بازار خودرو نخواهد گذاشت.

    یکی از موضوعاتی که نیکلاس لاردی همواره بر آن تأکید دارد، این است که نباید اقتصاد چین را همان‌گونه محک زد که در سال 2000 می‌زدند. وی در این رابطه توضیح داد: در سال 2000، حوزه صنعت مؤثرترین بخش در رشد اقتصاد چین بود و این موضوع در نرخ بالای سرمایه‌گذاری منعکس می‌شد اما اکنون به سمتی می‌رویم که مصرف، محرک اصلی رشد اقتصادی است و مردم هزینه به‌مراتب بیشتری صرف خدمات، آموزش و سلامت و تفریح و... می‌کنند.

    وی ادامه داد: متغیرهای سنتی مانند صنعت، امروزه به عنوان شاخص محک اقتصاد به کار نمی‌آیند. من توصیه می‌کنم فقط به حوزه صنعت برای ارزیابی اقتصاد توجه نکنید، زیرا این بخش ضعیف شده‌است. در عوض به بخش خدمات و از آن قبیل نگاه کنید.

    لاردی درباره نرخ رشد سالانه چین و گزارش‌های دولتی، افزود: نمی‌توان اعتماد کاملی به گزارش‌های دولتی داشت اما به نظر می‌رسد رشد اقتصادی به سختی به 7 درصد برسد و البته بعید می‌دانم سقوط بازار سهام ضربه به‌سزایی به فعالیت اقتصادی وارد کرده باشد، زیرا فقط حدود 10 درصد از جمعیت به بازار سرمایه دسترسی دارد.

    مجری «بلومبرگ» خاطرنشان کرد: دولت چین در برابر کاهش شدید قیمت سهام در بازار، با وضع قوانین سخت‌گیرانه درباره فروش سهام، واکنش نشان داد و هفته گذشته نیز طی یک اقدام غافلگیرکننده ارزش برابری یوآن را کاهش داد. بسیاری معتقدند نحوه کنترل دولت بر بازار مناسب نبوده است.

    لاردی در این‌باره تصریح کرد: فکر می‌کنم دخالت دولت در بازار نتیجه بدی داشته باشد و تاریخ نشان داده دولت چین در این زمینه ید طولایی دارد، هرچند این بار به مراتب شدیدتر بود و به نظر من پشیمانی به بار خواهد آورد. دولت باید اجازه دهد عرضه و تقاضا، قیمت‌ سهام را تعیین کند. هرچند معتقدم نرخ پول و ارز چندان بد مدیریت نشدند.

    به گفته لاردی هیچ دولتی تغییراتی را که می‌خواهد در ارزش پول به‌وجود آورد، پیش‌تر اعلام نمی‌کند، چراکه اطلاع‌رسانی پیش از موقع، در بازار هرج‌ومرج به وجود می‌آورد.

    برچسب ها