عصر خودرو

دو تحلیل؛ دو دیدگاه

آیا بازار مس در حال تغییر است؟

عصر بازار- بر اساس تحقیق Bank of America Merrill Lynch بازار جهانی مس در حال توازن است و دوره اوج رشد عرضه مس را پشت سر گذاشتیم. به نظر می رسد تولیدکنندگان بزرگ مس مانند «بی اچ پی بیلیتون» موافق این موضوع باشند.

آیا بازار مس در حال تغییر است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دانیل مالچاک سرپرست بخش مس این شرکت اواخر پارسال به سرمایه گذاران گفت: اگرچه در کوتاه مدت مازاد عرضه وجود داشت، اما این موضوع می تواند در بلندمدت با رشد تقاضا جبران می شود.
    شیلی، جایی است که فرضیه بانک BofA Merrills می تواند مورد بررسی قرار گیرد و شرکت  BHPنیز در یکی از بزرگترین معادن مس جهان-اسکوندیدا- شراکت دارد. تحلیلگران بانک خاطر نشان کردند، تولید معدن اسکوندیدا این اواخر افت داشته و این افت در کاهش 3 درصدی کل تولید مس شیلی در فصل نخست 2016 موثر بوده است.
    از سوی دیگر افزایش عرضه توسط«کودلکو»- بزرگترین تولیدکننده مس شیلی- اتفاق افتاده است.  شیلی به درآمدهای کودلکو وابسته است.
    اقتصاد شیلی از سوی بانک جهانی به عنوان اقتصادی با درآمد بالا در نظر گرفته شده و بالاترین میزان اسمی تولید ناخالص داخلی را در آمریکای لاتین دارد. همچنین بین 34 کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) کمترین مالیات را دریافت می کند. هزینه های تولید هر پوند مس برای کودلکو در سال گذشته 1.39 دلار بود که به معنای حاشیه سود مناسب برای این شرکت است.
    قیمت مس چندی پیش از 5000 دلار در تن عبور کرد که منجر به کاهش قابل توجه در نظم تولید شد. این وضعیت می تواند نگران کننده باشد، چون امسال به 670 هزار تن کاهش عرضه نیاز است تا بازار مس تصفیه شده به توازن برسد.
    از نگاه BofA Merrills این به معنای آن است که تعطیلی معادن باید قبل از اینکه عرضه بالا، روند حرکت قیمت مس را متوقف کند، دنبال شود.

    ارزیابی اجمالی داده های عرضه و تقاضای مس

    از طرفی تارنمای Seeking Alpha در گزارشی با عنوان «Where Is Copper Heading» به بررسی عوامل بنیادی بازار جهانی فلز سرخ پرداخت. در این گزارش آمده است: قیمت مس اوایل امسال نسبت به اوج قیمت ها در سال 2011 حدود 58 درصد افت داشت.
    «مارکو آنالیست» نویسنده این گزارش می گوید: قصد دارم ارقام عرضه و تقاضای مس را مورد ارزیابی قرار بدهم. برای ارقام عرضه و تقاضا از داده های تامسون رویترز استفاده شده است.

    نمودار 1: روند بلند مدت قیمت مس 


    عرضه
    همراه با افت قیمت ها، از سال 2012 تاکنون با مازاد مس مواجه بوده ایم که هر سال افزایش یافته است. رشد تولید معدنی مس در سال 2015 حدود 3.5 درصد شد، در حالی که این رقم در سال 2014 معادل 2.1 درصد بود.
    پیش بینی می شود، روند افزایش تولید تا سال 2018 تداوم پیدا کند، چراکه تاثیر پروژه هایی که در زمان افزایش قیمت ها طی سال های قبل راه اندازی شده، همچنان وجود دارد.

    نمودار 2: عرضه و تقاضای مس(2015-2010) 

     

    علاوه بر این، تولیدکنندگان تمایلی به تعطیلی معادن ندارند. تعطیلی معادن هزینه بر است و چندین دولت برای ادامه تولید برخی معادن کمک مالی تدارک می بینند.کاهش هزینه های ورودی به عنوان حامی شرکت های معدنی محسوب می شود. هزینه های نقدی در سال گذشته 4 درصد کاهش یافت و کل هزینه ها نیز از نظر سالانه با افت 2 درصدی مواجه شد.
    این تغییرات به کاهش قیمت نفت، دلار قوی و انتظارات تورمی ضعیف نسبت داده شد؛ روندهایی که تغییر جهت آنها پیش بینی نمی شود.

    تقاضا
    رشد جهانی مصرف مس پارسال به 1.9 درصد کاهش یافت، در حالی که سال قبل از آن 3.9 درصد بود. تقاضای جهانی مس افزایش قابل توجهی نخواهد داشت، مگر اینکه صنایع تولیدی جهان احیا شوند که نشانه ای از آن را مشاهده نمی کنیم.
    شاخص جهانی مدیران خرید «جی پی مورگان» نشان از رکود گسترده صنایع تولیدی دارد و در حال کاهش به سمت عدد 50 است. از آنجا که چین 45 درصد مصرف مس جهان را بر عهده دارد، این کشور در حال چرخش به سمت مصرف بیشتر است و این مساله، کاهش تقاضا در سال های آتی را نشان می دهد. 
    کاهش ناکافی تولید، افزایش تولید معادن و کاهش رشد تقاضای چین با توجه به برنامه مصرف محوری این کشور، شاید سال دیگری از افت قیمت را رقم بزند. البته این به معنای آن نیست که نمی توان کسری عرضه در سال های پیش رو را مشاهده کرد.
    کشش ناپذیری عرضه مس، فرصت سرمایه گذاری عالی قبل از کسری بازار است، بنابراین توجه به افزایش تقاضا بویژه تقاضای چین اهمیت بسزایی دارد.

     

    *پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها