عصر خودرو

سازمان امور مالیاتی:

اصلاحیه قانون مالیات ها مشوق هایی را برای مودیان اختصاص داد

عصر بازار- سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: اصلاحیه قانون جدید مالیات‌های مستقیم حاوی مقرراتی است که زمینه مناسبی را برای برقراری عدالت مالیاتی، شفافیت بیشتر اقتصاد کشور، کنترل سیستمی و مبتنی بر ریسک فرآهم خواهد آورد و مشوق هایی را اختصاص داد.

اصلاحیه قانون مالیات ها مشوق هایی را برای مودیان اختصاص داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم با ایجاد مشوق های جدید مالیاتی، شرایط جدیدی را برای مودیان نظام مالیاتی فراهم کرده است.
    براساس این گزارش، ساماندهی معافیت های مالیاتی، ایجاد مشوق های جدید مالیاتی برای تولید و سرمایه گذاری، منطقی سازی نرخ و طبقات مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی، تصویب مالیات بر درآمد ساخت و فروش مسکن، تعیین مبنای جدید محاسبه مالیات بر درآمد اجاره، دریافت مالیات از خانه های خالی و به روز رسانی تقویم ارزش معاملاتی املاک ،مهم ترین سرفصل های اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم محسوب می شود.
    همچنین ساده سازی مالیات بر ارث، ایجاد بانک اطلاعاتی طرح جامع مالیاتی، تعیین شرایط جدید ممنوع الخروجی، حذف مالیات علی الراس و حرکت به سمت شفافیت اقتصادی، یکسان سازی مالیات حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی و ایجاد مراجع بازرسی مالیاتی از دیگر موارد اصلاحیه مزبور است.
    برپایه این گزارش، هدف از اجرای قانون یاد شده شفاف سازی در مورد کسانی عنوان شده که به نحوی فرار از پرداخت مالیات را در دستور کار خود قرار داده و به عناوین مختلف از پرداخت مالیات طفره می روند، بدیهی است با شفاف سازی فرآیندهای اقتصادی و شناسایی این دسته از افراد، عدالت در پرداخت و مشارکت مالیاتی بیش از پیش فراهم خواهد شد و امکان تشویق و ایجاد انگیزه و احساس رضایتمندی از نظام مالیاتی را در بین سایر مودیان نیز تقویت می کند.
    عدالت مالیاتی یکی از ارکان تحقق عدالت درآمدی است و چنانچه مردم بدانند، عدالت مالیاتی در مورد آنان رعایت شده و اجحافی در میزان پرداخت مالیات صورت نگرفته ، مشارکت مالیاتی آنها افزایش خواهد یافت وانرژی و نیرویی که ممکن است صرف دور زدن قانون و یا فرار مالیاتی شود، برای مشارکت مالیاتی مصرف می‏ شود.
    این گزارش می افزاید: اجرای عدالت مالیاتی و آسان سازی فرآیندهای مالیاتی به همراه تکریم مودیان و کمک به تامین درآمدهای مالیاتی یکی از وظایف اساسی نظام مالیاتی در قبال افکار عمومی است .
    سازمان یادشده در این گزارش آورده است ، یکی از مولفه هایی که می تواند به اجرای هر چه بهتر قانون جدید مالیات های مستقیم کمک شایانی کرده و نیل به عدالت مالیاتی را تسهیل کند، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مالیاتی است.
    این اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مالیاتی همراه با آگاه سازی و شفافیت هر چه بیشتر قوانین و مقررات مالی و مالیاتی است، به گونه ای که مودیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در شروع به کار اولیه فعالیت اقتصادی خود نسبت به وظایف و تکالیف قانونی خود نسبت به پرداخت مالیات آشنا شده و با اطمینان به تمامی وظایف مشروحه خود در این قوانین عمل کنند.
    بدیهی است آگاهی هر چه بیشتر مودیان در مورد قوانین مالیاتی به همان نسبت در کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی نیز تاثیر گذار بوده و می تواند منجر به بهبود و ارتقا روزافزون عدالت مالیاتی شود.
    « حسن روحانی » رییس جمهوری بیست و هفتم مردادماه 94 قانون اصلاح شده ی مالیات های مستقیم را که در آخرین جلسه ی علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و نیز به تایید شورای نگهبان رسیده، برای اجرا به وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

    برچسب ها