عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا(۱۱۰)

جدایی انگلیس از اروپا؛ چالش بازار گاز

عصر بازار- همزمان با پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، شوک و آثار روانی جدایی انگلیس از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جدیدترین پاشنه آشیل بازارهای گاز تبدیل شده است.

جدایی انگلیس از اروپا؛ چالش بازار گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سایه جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازار نفت که منجر به توقف رو به رشد قیمت طلای سیاه در بازار شد، حالا این روزها دامن بازارهای گاز را گرفته است.

    بر این اساس، بازارهای منطقه‌ای گاز به ویژه در آسیا و اروپا که با مشکلاتی همچون پیشی گرفتن عرضه از تقاضا دست و پنجه نرم می‌کنند، حالا با یک چالش جدید تحت عنوان شوک و آثار روانی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم رو به رو شده‌اند.

    از این رو قیمت‌های گاز طبیعی در معاملات منتهی به 17 ژوئن 2016 میلادی بار دیگر روندی نزولی به خود گرفت و این درحالی است که در طول چند هفته گذشته به دلیل افزایش تقاضای فصلی قیمت گاز طبیعی در بازارهای منطقه با افزایشی قابل توجه همراه شده بود.

    در بازار آسیای شمال شرقی قیمت تک محموله گاز طبیعی به ازای هر میلیون BTU با کاهش 5 سنتی در محدوده 5 دلار و 20 سنت داد و ستد شد، از سوی دیگر در بازار اروپای جنوب غربی که قیمت گاز در طول چند هفته گذشته از سطوح 4 دلار به بیش از 4 دلار و 50 سنت افزایش یافته بود روند رو به رشد خود را با شیبی کندتر ادامه داد.

    بر این اساس قیمت گاز در بازار جنوب غربی اروپا قیمت تک محموله گاز طبیعی به ازای هر میلیون BTU با افزایش 20 سنتی در محدوده 4 دلار و 55 سنت معامله شد و این در حالی است که در صورتی‌که اگر شوک اقتصادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به بازار گاز تحمیل نمی شد روند قیمت گذاری آن حامل انرژی حتما در هفته های نخست تابستان از مرز 5 دلار به ازای هر میلیون BTU عبور می کرد.

    در بازار NBP انگلیس هم قیمت  گاز روندی رو به رشد داشت به طوری‌که قیمت تک محموله گاز طبیعی به ازای هر میلیون BTU با 47 سنت افزایش در محدوده 5 دلار و 15 سنت در بازار داد و ستد شد.

    در بازار هنری هاب آمریکا هم قیمت هر تک محموله گاز طبیعی به ازای هر میلیون BTU با 23 افزایش  در محدوده 2 دلار و 74 سنت معامله شده است.

    در شرایط فعلی جدا از شوک و آثار روانی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا مهمترین پاشنه آشیل بازار گاز پیشی گرفتن عرضه از تقاضا به شمار می رود به طوری که هم اکنون به دلیل افزایش رقابت فروشندگان قیمت‌های گاز نمی‌تواند در روند رو به رشد خود همچون بازار نفت ادامه دهد.

    در حال حاضر بالا گرفتن رقابت آمریکا و قطر برای افزایش عرضه LNG به کشورهای اروپایی و به ویژه برنامه آمریکایی ها برای تولید و صادرات 74 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا یکی از مهمترین عوامل تضعیف کننده قیمت گاز در بازارهای منطقه ای به شمار می رود.

    در بازار چین هم به دلیل مشکلات و رکود اقتصادی قیمت گاز در سطوح پایین معامله می‌شود و حتی کمیسیون ملی اصلاحات و توسعه چین به منظور افزایش تقاضا برای خرید گاز به دنبال کاهش 14 تا 23 درصدی قیمت این حامل انرژی است.

    در همین حال از ذغال سنگ به عنوان مهمترین رقیب این روزهای گاز در بازار انرژی جهان یاد می‌شود به طوری‌که قیمت‌های پایین ذغال سنگ تقاضا برای واردات گاز در اکثر کشورها به ویژه چین را تحت تاثیر قرار داده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو