عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا:

آرامش به بازار محصولات پتروشیمی بازمی گردد

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه هنوز برخی تولیدکنندگان برای امضای قراردادهای بلند مدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس محتاط هستند، گفت: با توجه به تعلیق فعالیت آن دسته از شرکت های معاف از مالیات بر ارزش افزوده که مدارکشان مشکل داشت، به نظر می رسد آرامش به بازار فروش محصولات پتروشیمی بازگردد.

آرامش به بازار محصولات پتروشیمی بازمی گردد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، حامد سلطانی نژاد روز دوشنبه  درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، افزود: امروز با پدیده ورود خریداران معاف از مالیات بر ارزش افزوده به بازار مواجه هستیم که با ورود آنها تقاضای زیادی در بازار ایجاد و در نتیجه قیمت ها افزایش یافته است.
    مدیر عامل بورس کالا درباره عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی نیز گفت: تولیدکنندگان گاهی، بخشی از محصول را در بورس کالا عرضه می کردند که باعث می شد قیمت محصول افزایش پیدا کند، سپس در بازار آزاد با همان قیمتی که در بورس کشف شده، به فروش می رساندند.
    سلطانی نژاد اضافه کرد: برای حل این مشکل به آنها اعلام کردیم که یا همه محصول را در خارج از بورس بفروشید یا در بورس عرضه کنید که آنها پاسخ دادند، تمایل داریم همه محصول را در بورس به فروش برسانیم، اما به دلیل اینکه در بورس، سقف های قیمتی تعیین شده است نمی توانیم همه این محصولات را در بورس عرضه کنیم.
    وی ادامه داد: ما به آنها اعلام کردیم سقف قیمتی را برمی داریم به شرطی که همه محصولی را که قصد دارید در داخل کشور به فروش برسانید در بورس عرضه کنید تا مطمئن شویم قیمتی که در بورس عرضه می شود، در نتیجه عرضه و تقاضای واقعی است.
    مدیر عامل بورس کالا درباره قراردادهای بلند مدت فروش محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا نیز گفت: این قراردادها بخشی از تقاضای بلندمدت بازار را پاسخ می دهد.
    سلطانی نژاد با برشماری مزایای امضای قراردادهای بلند مدت، افزود: تولیدکنندگان بخش پایین دستی نیاز به تامین مداوم مواد اولیه دارند تا خط تولیدشان متوقف نشود، از سوی دیگر تولیدکنندگان بالادستی نیز باید اطمینان خاطر داشته باشند که محصول تولیدی آنها، مشتری ثابت دارد.
    وی درباره استقبال شرکت های تولیدکننده از این قراردادها، گفت: تعدادی از تولیدکنندگان بخش بالادستی صنعت پتروشیمی از قراردادهای بلندمدت استقبال کرده اند، اما شماری از تولیدکنندگان هنوز با این مدل قراردادی آشنا نیستند که در حال تبیین این قراردادها هستیم.
    مدیر عامل بورس کالا یادآور شد: تولیدکنندگانی که به طور مداوم محصولاتی را تولید و عرضه می کنند می توانند از قراردادهای بلندمدت استفاده کنند.
    سلطانی نژاد ادامه داد: مزیت امضای قراردادهای بلندمدت این است که قیمت های آن بر اساس همان نرخ های عرضه شده بورس تعیین می شود که سبب خواهد شد، بازار دچار آشفتگی نشود.
    وی با بیان اینکه تنها قرارداد بلندمدتی که تاکنون به امضا رسیده، قراردادهای مربوط به محصول PET با پتروشیمی تندگویان است، گفت: طرح امضای قراردادهای بلند مدت، نیاز به اطلاع رسانی دارد و هنوز برخی تولیدکنندگان، محتاط هستند.
     در ماه های گذشته، بحث های گسترده ای درباره نحوه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مطرح و حتی برخی نهادها خواستار رفع الزام فروش محصولات در بورس شده بودند.
    بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی نیز با انتقاد از طرح فروش محصولات پتروشیمی خارج از بورس، خواستار ماندگاری عرضه محصولات از طریق بورس کالا هستند.
    به نظر کارشناسان، امضای قراردادهای بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا، راهکاری مناسب به شمار می رود که افزون بر تامین منافع مصرف کنندگان بخش پایین دستی، حقوق تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی را نیز تامین می کند.
    بر این اساس، هفته گذشته، نخستین قرارداد بلند مدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا میان شرکت تندگویان با صنایع پایین دستی پتروشیمی به امضا رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو