عصر خودرو

عملکرد فو‌ق‌العاده کالاهای اساسی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶

عصر بازار- کالاهای اساسی با رشدی ۱۳ درصدی در سه‌ماهه دوم سال جاری بیشترین رشد فصلی خود را در ۵ سال اخیر به ثبت رساندند.

عملکرد فو‌ق‌العاده کالاهای اساسی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در بازارهای مالی طلا یکی از معدود دارایی‌هایی بوده که از تصمیم شوک‌برانگیز هفته گذشته بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا سود برده است.

    نگرانی‌های طولانی‌مدت در خصوص کندی رشد اقتصاد جهانی می‌تواند باعث فشار رو به جلوی کالاهای اساسی شود.

    راب هاورث، تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه مدیریت سرمایه بانک آمریکا در سیاتل اعلام کرد: «صعود طلا احتمالا در ادامه سال با فشارهای نزولی بیشتری مواجه خواهد شد. با وجود این، مجموعه کالاهای اساسی به احتمال زیاد نسبت به کاهش عرضه پاسخگو باقی خواهد ماند.»

    شاخص CRB  رویترز که روند تغییرات قیمت 19 کالای اساسی را مورد بررسی قرار می‌دهد در سه‌ماهه دوم سال جاری رشدی 13 درصدی داشته که بیشترین رشد این شاخص از سه‌ماهه چهارم سال 2010 بوده است.

    کالاهای اساسی در سال‌های اخیر به شدت سقوط کرده و باعث شده تا سرمایه‌گذاران روی به سوی بازارهای سهام، بازارهای در حال ظهور، بازارهای املاک و اوراق بدهی بیاورند. اما متعادل‌تر شدن عرضه و تقاضا در ماه‌های اخیر باعث شده تا کالاهای اساسی مجددا با رونق مواجه شوند.

    هاورث اعلام کرد که این روند باید تا پایان سال ادامه پیدا کند. با وجود این برخی تحلیلگران هشدار دادند که قیمت‌های بالاتر کالاهای اساسی ممکن است باعث افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان شده و قیمت‌ها را مجددا تحت فشار قرار دهد. در سه‌ماهه گذشته، نفت خام با رشدی 25 درصدی یکی از بهترین‌ عملکردها را در میان کالاهای اساسی به نام خود ثبت کرد.

    حتی با وجود افت 3 درصدی در آخرین‌ روزهای ماه ژوئن، این رشد بیشترین افزایش قیمت فصلی در هفت سال اخیر بوده است.

    طلا یکی دیگر از کالاهایی بوده که عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به جای گذاشته است. این فلز گرانبها با رسیدن به بالاترین سطح دو ساله خود پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، رشدی 7 درصدی را در این سه ماهه به ثبت رساند. با وجود این قیمت طلا در سه ماهه نخست 16 درصد افزایش داشت.

    در پی کمبود عرضه پس از سالها مواجهه بازار با عرضه مازاد، بازار قند وشکر نیز در فصل دوم سال 2016 پررونق بود.  قیمت شکر خام در سه‌ماهه دوم 2016 با رشدی 30 درصدی بیشترین رشد فصلی خود را از سال 2010 به ثبت رساند.

    در میان فلزات صنعتی، فلز روی با رشدی 15 درصدی در این سه‌ماهه، بالاترین رشد فصلی خود را از سال 2010 تجربه کرد تا افزایش قیمت روی در سال جاری به 31 درصد برسد.

    برچسب ها