عصر خودرو

بانک جهانی اعلام کرد:

صعود ۱۸ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی «عملکرد لجستیک»

عصر بازار- بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از صعود ۱۸ پله ای ایران در شاخص عملکرد لجستیک خبر داد و اعلام کرد این کشور در رده بندی جهانی بین ۱۶۰ کشور رتبه ۹۶ را بدست آورده است.

صعود ۱۸ پله‌ای ایران در رده‌بندی جهانی «عملکرد لجستیک»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از صعود 18 پله ای ایران در رده بندی جهانی از نظر شاخص عملکرد حمل و نقل (لجستیک) خبر داد.

    بر اساس این گزارش ایران در میان 160 کشور جهان در رتبه 96 از نظر شاخص لجستیک قرار گرفته و نمره 2.6 را در این شاخص بدست آورده است.

    ایران در گزارش سال 2014 در میان 166 کشور جهان رتبه 114 را بر اساس این شاخص بدست آورده بود.

    در این گزارش آلمان با کسب نمره 4.23 نخستین کشور جهان از نظر کیفیت لجستیک معرفی شده است و لوکزامبورگ، سوئد، هلند، سنگاپور، بلژیک، اتریش، انگلیس، هنگ کنگ، و آمریکا به ترتیب در رتبه های دوم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

    سوریه نیز با کسب نمره 1.6 در شاخص لجستیک در انتهای رده بندی جهانی قرار گرفته است.

    شاخص عملکرد لجستیک یک شاخص چندبعدی است که عملکرد بخش لجستیک یک کشور را ارزیابی می‌نماید و از سال 2007 به صورت دوسالانه توسط بانک جهانی ارزیابی می‌شود.

    شاخص عملکرد لجستیک عملکرد هر کشور را در شش حوزه که مهمترین ابعاد صنعت لجستیک کنونی را شکل می‌دهد، اندازه‌گیری می‌نماید. این شش حوزه لجستیکی عبارتند از: کارایی فرایندهای ترخیص کالا (سرعت، سادگی و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات اداری مثل فرایندهای گمرکی)؛ کیفیت زیرساختهای تجاری و جابجایی (مثل: مبادی ورودی، راه‌آهن، جاده‌ها، تکنولوژی اطلاعات)؛ سهولت دسترسی به کالاهای مختلف با قیمت رقابتی؛شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی (متصدیان حمل‌ونقل، کارگزاران یا واسطه‌های گمرک)؛ توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی؛ ومناسب بودن زمان تحویل محموله‌ها به مشتری در زمان برنامه‌ریزی شده یا زمان مورد انتظار.

    ایران از نظر کارایی فرایندهای ترخیص کالا رتبه 110، کیفیت زیرساخت های تجاری و جابجایی رتبه 72، سهولت دسترسی به کالاهای مختلف رتبه 88، شایستگی و کیفیت خدمات لجستیکی رتبه 82، توانایی در تعقیب و ردیابی کالاهای ارسالی رتبه 111 و زمان تحویل محموله‌ها رتبه 116 را در میان 160 کشور جهان بدست آورده است.

    برچسب ها