عصر خودرو

آخوندی پیشنهاد کرد:

تشکیل ۴ صندوق جدید سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی خواستار تشکیل ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن شد.

تشکیل ۴ صندوق جدید سرمایه‌گذاری در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس آخوندی در مراسم راه‌اندازی بازار رهن ثانویه و رونمایی از اوراق رهنی مسکن اظهار داشت: در حوزه اوراق رهنی ما حدود 10 هزار میلیارد تومان ظرفیت داریم که باید به تدریج از این ظرفیت استفاده شود.

    وی با یان اینکه این اوراق رهنی به مفهوم خرید دین توسط شخص ثالث است، افزود: البته این ابزار پیچیدگی‌های زیادی دارد اما خوب است که راه را برای اجرای آن باز کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث مسکن بسیار پیچیده است، گفت: این بخش نیاز به نهادهایی دارد که در بخش مسکن فعال هستند و تاکنون هم حدود 18 نهاد را پیشنهاد کردیم که تعدادی از آنها به تصویب رسیده است.

    آخوندی با تاکید بر اینکه هنوز می‌توانیم نهادهای مالی جدیدی را تعریف کنیم تا رشد باثباتی را در بازار مسکن داشته باشیم، گفت: مدیریت دارایی عمومی یکی از بحث‌هایی است که همواره مطرح کرده‌ام و همان‌طور که مطالبات بانک مسکن از طریق اوراق بدهی را داریم، می‌توانیم آن را در بخش‌های دیگر هم اجرایی کنیم.

    وی افزود: دارایی‌های زیاد در شرکت عمران و شهرهای جدید، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن و همه انواع شقوق حمل و نقل است که اینها قابل نقدشوندگی است.

    آخوندی با اشاره به اینکه برای خروج از حوزه نفت باید این نهادها را قانونگذاری کنیم، افزود: در حمل و نقل و مسکن آمادگی داریم که بسته‌های برنامه‌ریزی جدید را ارائه کنیم.

    وی، موضوع دیگر را صندوق‌های پس‌انداز و تسهیلات مسکن عنوان کرد و گفت: این صندوق‌ها می‌تواند برای شهر یا پروژه مشخصی تعریف شود، ضمن اینکه ما در دهه 50 این صندوق‌ها را داشتیم اما مدت‌هاست که این صندوق‌ها را در کشور از دست داده‌ایم.

    وی با بیان اینکه برای سازماندهی طرف عرضه و تقاضا حتما نیاز به این صندوق‌ها داریم، گفت: خوشبختانه این صندوق مراحل کارشناسی را در بانک مرکزی طی کرده است.

    وزیر راه و شهرسازی به ضرورت تاسیس صندوق‌های تضمین اشاره کرد و گفت: این ابزار می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را برای پیش‌خریدار و تولیدکننده کاهش دهد.

    آخوندی، صندوق چهارم را صندوق‌های خرد برای بهسازی بافت‌های فرسوده و میانی عنوان کرد وافزود: این صندوق‌ها می‌تواند وارد سرمایه‌های خرد شده و ارتباطی بین بانک، مالکان قطعات کوچک مسکن و سرمایه‌گذار باشد.

    وی با اشاره به کمینه سرمایه بانک‌ها گفت: در حال حاضر کمینه سرمایه بانک‌ها 400 میلیارد تومان است که به نرخ کنونی ارزش آن به 100 میلیون دلار می‌رسد. من پیشنهاد می‌کنم در فضای پسابرجام، این سرمایه به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو