عصر خودرو

تغییر و تضاد قوانین، عامل رکود معدن

عصر بازار- رئیس انجمن معدن خراسان رضوی گفت: با وجود متغیر بودن و تضاد برخی از قوانین سازمان های ذی ربط بخش معدن همواره در رکود باقی خواهد ماند.

تغییر و تضاد قوانین، عامل رکود معدن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، حسین حسین زاده، با بیان اینکه معدن زنجیره ای از بخش تولید است، عنوان کرد: برای بررسی وضعیت معدن باید وضعیت تولید را بررسی کرد؛ چراکه وقتی بخش تولید در رکود باشد معدن هم در رکود خواهد بود.

    وی با تاکید بر اینکه بخش معدن تولیدکننده مواد اولیه صنایع است، اظهار کرد: مواد اولیه کارخانه هایی همچون سیمان، فولاد و ... از طریق معادن تهیه می شود و چون این کارخانه ها در رکود هستند بخش معدن نیز به خواب فرو رفته است.

    حسین زاده با اشاره به اینکه سال گذشته در تمام بخش ها به خصوص بخش اقتصاد کشور دچار رکود بوده است، گفت: بخش معدن هم از این رکود نجات پیدا نکرد، اما خوشبختانه در سال جاری با توجه به برجام و تحولات منطقه شاهد تحولی در بخش معدن بودیم که امیدواریم با برنامه های جدی دولت در بخش تولید گشایشی در معدن نیز داشته باشیم.

    رئیس انجمن معدن خراسان رضوی بیشترین مقدار حجم افزایش صادراتی را مربوط به صنایع فولادی دانست و افزود: در سال گذشته به دلیل نیاز به ارز و منابع داخلی که دچار بحران بود رکود داشته، اما در سه ماهه سال جاری صادرات فولادی افزایش پیدا کرد.

    حسین زاده در ادامه تصریح کرد: البته در بخش سنگ آهن شاهد افت صادرات بودیم که علت آن تنها موارد داخلی نبود بلکه سال گذشته در سطح جهانی قیمت فلزات اساسی افت پیدا کرده و عاملی شد تا برخلاف سال 92 که صادرات زیادی داشتیم به افت رسیده و بسیاری از معادن سنگ آهن از دور تولید خارج شوند.

    وی با تاکید بر اینکه افت قیمت های جهانی در سال گذشته میزان صادرات را نیز کاهش داده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 47 درصدی صنایع معدنی و فولادی در کشور داشتیم که بیشترین گشایش در خصوص مس در استان بود و همزمان قیمت های جهانی فولاد نیز افزایش پیدا کرد.

    رئیس انجمن معدن خراسان رضوی در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی استان نیز گفت: صنایع تبدیلی در واقع همان صنایع فراوری هستند؛ مانند سنگ آهن که تبدیل به کنسانتره و گندله می شود، اما صنایع فولادی محصول نهایی تولید می کنند.

    وی با اشاره به اینکه در سطح استان اتفاقات خوبی در زمینه صنایع تبدیلی افتاده است، اظهار کرد: در بخش تولید صنایع کنسانتره و گندله سازی کارخانه ای در خواف تاسیس شد همچنین چندین شرکت بزرگ نیز برای صنایع کنسانتره اقدام کردند و با توجه به نیاز کشور به این کارخانه ها امیدواریم مسایل مربوط به خام فروشی در سنگ آهن کاهش پیدا کند البته هنوز در ابتداری کار هستیم.

    حسین زاده با بیان اینکه صنایع معدنی زمان بر هستند و هنوز در ابتدای راه قرار داریم، تصریح کرد: در سال های آینده با گشایش های ارزی و رونق اقتصادی مواد اولیه فولادسازی تامین شده و با ارزش افزوده بالا صادر خواهد شد.

    رئیس انجمن معدن خراسان رضوی ضمن اظهار تاسف از اینکه صنایع فولادی در چند سال گذشته به اهداف تعیین شده خود نرسیده است، گفت: مشکلات زیرساختی و نقدینگی مانع پیشرفت طرح ها شده و عملا صنایع فولادسازی استان از برنامه پیش بینی شده خود عقب مانده است.

    وی در خصوص برجام نیز خاطرنشان کرد: برجام را به دو بخش می توان تقسیم کرد که اولین آن امیدبخشی به مسئولین و مردم بود که امضای تفاهم نامه ها باعث امیدبخشی به اقتصاد کشور شد و از طرف دیگر علی رغم اینکه تبدیل تفاهم نامه به قرارداد تاکنون بسیار کم بوده است، اما امیدواریم با پشت ر گذاشتن موانع کلید پروژه های عملیاتی خود را بزنیم.

    رئیس انجمن معدن خراسان رضوی در خصوص مشکلات جذب سرمایه گذار خارجی نیز اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش معدن با چند اشکال عمده روبه رو است که مهم ترین آن نبود بسته جامع اطلاعاتی معادن که متضمن یک اکتشاف نسبتا کامل برای عرضه به سرمایه گذار خارجی باشد، است.

    وی در ادامه افزود: اطلاعاتی که در حال حاضر ارائه می شود کامل و مورد تایید نبوده و سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری اطمینان نمی بخشد.

    حسین زاده وجود قوانین متعدد و پیچیده برای اکتشاف و بهره برداری از صنایع معدنی را مشکل دیگر در جذب سرمایه گذار دانست و گفت: اگر کسی بخواهد وارد بخش معدن شود باید بروکراسی طولانی را طی کند تا پروانه و مجوز را برای کار کسب نماید که این خود عامل دفع سرمایه گذار است.

    وی با تاکید بر اینکه بخش معدن دیربازده است، خاطرنشان کرد: نمی توان بلافاصله پس از سرمایه گذاری سود خود را از معدن برداشت کرد و این انتظار کار را سخت کرده و از همه مهم تر اینکه بخش معدن برخلاف صنعت حالت انفال دارد یعنی سرمایه دار مالک معدن نیست بلکه براساس قرارداد معدن را از دولت برای مدت مشخصی گرفته و از آن بهره برداری می کند.

    رئیس انجمن معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه نبود ثبات در قوانین عامل اصلی دفع سرمایه گذار است نیز عنوان کرد: قوانینی که هر روز تغییر کند و نتوان روی آن حساب کرد معدن را درگیر خود کرده و گاهی متضاد بودن قوانین سازمان های مختلف محیط زیست، شهرداری و ... عاملی مزید بر علت می شود تا بخش معدن همواره در رکود باقی بماند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ سرمایه گذار خارجی در بخش معدن استان نداریم، گفت: شاید مذاکراتی شده باشد، اما هنوز به مرحله عمل نرسیده و امیدواریم موانع این ارتباط به زودی رفع شود.

    حسین زاده ضمن اظهار امیدواری از آینده معدن نیز تصریح کرد: باید در کنار فعالیت های معدنی محور کار را به سمت کیفیت محور بودن برده تا با رعایت ضوابط، افزایش بهره وری و استفاده از فنون جدید بهره برداری فعالیت های دانش بنیان مبنای کار قرار گیرد.

    برچسب ها