عصر خودرو

بر اساس تحلیل فاندامنتال؛

آیا طلا به روز های اوج خود بر می گردد ؟

عصر بازار- طلا همواره به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاری مطرح بوده و البته نباید از درخواست طلا به عنوان یک کالای مصرفی در صنعت و نیز جواهرآلات هم غافل بود، حجم فیزیکی تقاضای این فلز گرانبها در سه ماهه اول ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۲۸۹ تن بوده است که بالاترین میزان تقاضا در طول چند سال گذشته است.

آیا طلا به روز های اوج خود بر می گردد ؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طلا همیشه  برعکس جهت اقتصاد جهان حرکت می کند ، هرگاه وضعیت اقتصادی خوب  بوده قیمت طلا تضعیف می گردد و هرگاه نشانه هائی از بحران پدیدار شود طلا فرصتی برای افزایش می یابد .

    در بحران ها هم طلا بسیار هوشمندانه عمل می کند زمانی اختلاف بر سرکریمه بین روسیه و اوکراین ، خروج یونان از اروپا و یا حملات داعش اولین تاثیر گذاری را بر این فلز گرانبها می گذاشت  اما اکنون حتی حملات تروریستی داعش ( به عنوان مثال در فرانسه یا بلژیک ) تنها تاثیرات بسیار کوتاه و مقطعی بر آن دارد بنابراین در هر مقطع زمانی توجه طلا به موضوعی خاص معطوف می گردد .

    در حال حاضر نگاه سرمایه گذاران در طلای جهانی بر دو موضوع متمرکز است :

    وضعیت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
    افزایش نرخ بهره در سال 2016 توسط فدرال رزرو
    برآیند این دوموضوع می تواند به طور هم جهت  موجب جهش و یا افت طلا را فراهم کند و یا تاثیرات یکدیگر را خنثی نماید . در بخش بعدی نکاتی در مورد هر دو موضوع فوق به اختصار مطرح می گردد :

    الف ) خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

    تا همینجای کار رای مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا در روز 23 ژوئن رشد 90 دلاری را برای اونس رقم زده است اما این پایان ماجرا نیست ...

    براساس ماده 50 قرارداد لیسبون برای خروج از اتحادیه اروپا نخست وزیر انگلستان می بایست درخواست رسمی برای خروج از اتحادیه را امضاء و ارسال نماید و تا زمانی که این نامه تهیه و ارسال نگردد هیچ اقدامی انجام نخواهد شد ، درواقع علت استعفای آقای کامرون هم از همینجا نشات می گیرد به این معنی که شخص ایشان چنین نامه ای را ارسال نخواهد کرد و این کار را باید نخست وزیر جدید انجام دهد احتمالا بخشی از اصلاح قیمت پوند ، یورو و شاخص سهام لندن ناشی از همین موضوع باشد ، این موضوع قطعا طی 2 ماه اینده در صدر اخبار مهم خواهد بود یعنی انتخاب نخست وزیر و ارسال نامه ، که اگر این اقدام انجام شود شاهد افزایش شدید طلا و سقوط مجدد پوند و یورو خواهیم بود و اگر به تعویق افتد مسیر بلعکس طی می شود .
    قرارداد عضویت کشورها در اتحادیه اروپا بالغ بر 8000 صفحه می باشد و اینگونه نیست که اجراء آن به همین سادگی باشد بعد از درخواست نخست وزیر موضوع شروع می شود و بند ها یک به یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت ( تعرفه ها ، مقررات صادرات و واردات ، مقررات توریسم و رفت امد شهروندان ، بانک ها ، وام ها و دهها موضوع دیگر .. فقط جالب است بدانید کهانگلستان سالیانه بالغ بر 340 میلیارد دلار واردات از اتحادیه اروپا دارد درحالی که صادراتشدر حدود 200 میلیارد می باشد ، یا حدود 3 میلیون نفر از اتحادیه اروپا در انگلستان کار می کنند و نظایر آن ... موضوع را بسیار پیچیده می کند )
    بریتانیای کبیر متشکل از 4 کشور انگلستان ، اسکاتلند ، ایرلند شمالیو ولز بوده است و حال خود بریتانیا در حال فروپاشی است چرا که اسکاتلند و ایرلند شمالی تمایلی به جدائی از اتحادیه اروپا ندارند و در صورت قطعی شدن ارسال نامه بنظر می رسدمردم اسکاتلند و ایرلندرفراندومی برای خروج از بریتانیا داشته باشند که این موضوع می تواند به سقوط پوند و افزایش طلا منجر گردد .
    لندن مرکز و هسته اصلی""مالی "" اقتصاد دنیا می باشد ، همانطور که نیویورک مرکز اصلی "" بورس ""جهان است خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به معنای تغییر هسته مالیجهان نیز محسوب می شود در جلسه سران G7  هرچند که بسیار از مفاد آن محرمانه بوده است پیش بینی هائی جهت انتقال این هسته به آلمان و یا هنگ کنک بعمل آمده است . طبیعتا این موضوع باعث سقوط رتبه اعتباری بانک های لندن ، اوراق قرضه و ...و سقوط پوند خواهد شد .
    این روز ها موضوعاتی در خصوص جمع آوری امضاء و رفراندوم مجدد هم به گوش می رسد آنچه مسلم است اینکه رفراندم مجدد خیلی بعید بنظر می رسد و طبیعتا پروسه طولانی در پیش خواهد داشتاما .... شاید لندن بخواهد با فشار از اتحادیه اروپا امتیازاتی بگیرد به عنوان مثال تغییر در مقررات مرزی و مهاجرت تا آنها که فقط به همین خاطر رای داده اند در انتخاباتی دیگرحضور یافته و نتیجه را عوض کنند .
    خلاصه  :  خروج انگلستان از اتحادیه اروپا هنوز اتفاق نیافتاده و رفراندوم به لحاظ قانونی برای اتحادیه اروپا وجاهت قانونی ندارد تا زمانی که نخست وزیر کتبا درخواست کرده و قرارداد لغو شود اگر این موضوع طی ماههای آینده گام های اجرائی اش را بردارد شاهد سقوط مجدد پوند ، یورو و افزایش چشمگیر اونس طلای جهانی خواهیم بود در غیر این صورت و طولانی  شدن موضوع و یا به عنوان مثال ابقاء کامرون برای مدت دیگر و نظایر ان می تواند منجر به ارام شدن بازار ها و برگشت روند گردد .

    بدیهی است این موضوع در همین مرحله حدودا 3 ماه به طول می انجامد و نوسانات قطعا با هر خبرمثبت یا منفی به وقوع خواهد پیوست .

    ب ) تصمیم فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره

    در حالی که در صورتجلسه پیشبین فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره در ماه june  مطرح شده بود که همین موضوع موجب سقوط اونس تا مرز 1200 دلار را فراهم ساخت انتشار آمار ناامید کننده از اشتغال بخش دولتی امریکا در ماه گذشته  موجب افزایش اونس تا 1250 دلار را زمینه ساز شد.

    اکنون فدرال رزرو علاوه بر مشکلات اقتصاد آمریکا که مهمترین آن ثبات اشتغال است با موضوع BREXIT  هم مواجه است چرا که باتوجه به سقوط پوند و یور و افزایش شاخص دلار اگر فدرال رزور نسبت به افزایش نرخ بهره اقدام کند شاخص دلار مجددا تقویت خواهد شد که این امر می تواند برای صادرات و نهایتا GDP  امریکا مشکل ایجاد کند .

    اما این موضوع  بر خلاف  خروج بریتانیا که پروسه ای طولانی است ،  برای  سرمایه گزاران  طلا طولانی نخواهد بود چرا که چهارشنبه این هفته متن صورتجلسه قبلی منتشر خواهد شد و روز جمعه هم آمار فوق العاده مهم NFP  اشتغال بخش دولتی امریکا اعلام خواهد شد و نهایتا در هفته آخر همین ماه ( july )  تصمیم فدرال رزرو برای افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره اعلام می گردد .

    خوب بودن آمار اشتغال می تواند جلوی رشد اونس طلای جهانی را بگیرد و آن را به اصلاح وادار کند در حالی که اگر در روز  جمعه امار مورد انتظار 181000 شغل در بخش دولتی آمریکا محقق نشده باشد پرواز دیگری را برای اونس شاهد خواهیم بود . هرچند که قبل از آن باید ببیینم در متن بیانیه چهارشنبه خصوصا در مورد BREXIT  چه مواردی از سوی فدرال رزرو مطرح شده است . خانم یلن و همکارانش در استانه انتخابات امریکا در شرایط سختی قرار دارند .

    برچسب ها