عصر خودرو

یک اقتصاددان:

سرمایه‌گذاری راهکار خروج از رکود فعلی است

عصر بازار- عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که سهم کمی از رکود کنونی حاکم بر کشور به حیطه وظایف دولت مربوط می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری راهکار خروج از رکود فعلی است که چه توسط بخش خصوصی و چه توسط دولت می‌تواند انجام شود.

سرمایه‌گذاری راهکار خروج از رکود فعلی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید مرتضی افقه با اشاره به هیات‌های خارجی که در پسابرجام وارد کشور شده‌اند، اظهار کرد: تردید سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به آینده برجام موجب می‌شود تا تصمیمات خود را بر دو انتخابات تاثیرگذار پیش‌ رو یعنی انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا منوط کنند.

    وی افزود: تمام افراد سرمایه‌گذار اعم از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی تعدادی فاکتور اقتصادی و غیر اقتصادی جهت شروع یک سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. حداکثر کردن سود که از طریق کاهش هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد، از قبیل این فاکتورها است اما بخش مهم‌تر این فاکتورها بسته‌هایی است که فرد سرمایه‌گذار را نسبت ‌به سودی که عایدش می‌شود خوشبین می‌کند و ریسک سرمایه‌گذاری او را به حداقل می‌رساند. 

    افقه با بیان این‌که بخشی از این فاکتورها به اقدامات دولت باز می‌گردد اما بخش عمده آن به ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قانونی کشور مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در کشور متاثر از اقدامات نامناسب دولت قبلی است که اجرای سیاست نادرست هدفمند کردن یارانه‌ها که از آن به عنوان تیر خلاص این دولت یاد می‌شود از جمله این اقدامات است. 

    وی بیان کرد: اجرای سیاست نادرست هدفمند کردن یارانه‌ها و تحمیل فشار به بخش خصوصی جهت انجام سرمایه‌گذاری‌هایی توسط دولت قبلی که به نتیجه‌ای هم نرسید، زمینه تورم را در کشور ایجاد کرد. سیاست هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داد و بنابراین سرمایه‌گذاران داخلی در چنین فضایی نتوانستند جایی برای خود بیابند.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ایجاد سرمایه‌گذاری‌هایی در دولت دهم را به علت حصول درآمدهای رویایی از محل فروش نفت دانست و عنوان کرد: دولت گذشته از طریق درآمدهای فراوانی که به یمن فروش نفت در اختیار داشت توانست وام‌ها و تسهیلاتی را به بخش خصوصی اعطا کند اما از سال 92 تاکنون تحریم‌ها از یکسو و کاهش قیمت نفت از سوی دیگر باعث شد تا دولت فعلی نتواند به درآمدهای رویایی دولت گذشته دست یابد. 

    افقه با بیان این‌که دولت فعلی نمی‌تواند از طریق بانک‌ها سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را خیلی تشویق کند، افزود: سرمایه‌گذاری خارجی نیز تا قبل از آذرماه سال گذشته و قبل از توافق نامه برجام به علت تحریم‌ها امکانپذیر نبود. تحریم‌ها ریشه در قطعنامه‌های سازمان ملل داشت و برچیدن این تحریم‌ها روی کاغذ بود که البته اکنون اقداماتی جهت رفع این تحریم‌ها در حال انجام است. 

    وی با اشاره به ورود هیات‌های خارجی پس از توافق برجام تاکنون به کشور بیان کرد: این هیات‌ها به علت نیازی که به بازار ایران داشتند، به نوعی با هم مسابقه داشتند و جهت بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری وارد کشور شدند. گروه‌های داخلی رقیب دولت تعمدا اقداماتی را اکنون انجام می‌دهند که دولت فعلی در سال آینده پیروز عرصه انتخابات ریاست جمهوری نباشد.

    افقه گفت: این گروه‌ها متاسفانه منافع گروهی و سیاسی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند و برای دوباره به قدرت رسیدن حاضرند اقداماتی جهت ماندگاری رکود و حل نشدن مشکلات اقتصادی انجام دهند تا در کارنامه دولت فعلی موفقیتی ثبت نشود. 

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به بهانه‌هایی که به دست مخالفین خارجی توافق‌نامه برجام افتاده است، اظهار کرد: متاسفانه این توافق در خارج از کشور مخالفینی خیلی جدی‌تر از مخالفین داخلی دارد که رژیم منحوس اسرائیل و لابی‌ها و حامی‌های این رژیم در آمریکا در صدر این مخالفین قرار دارند؛ بنابراین مخالفین برجام به دنبال بهانه‌ای برای متوقف کردن برجام هستند. 

    افقه اظهار کرد: برخی از اقدامات داخلی که احتمالا ناخودآگاه و غیر عمد بوده، باعث شده است تا بهانه‌ای به دست این مخالفین بدهد و در مجموع این دلایل موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران خارجی کماکان نسبت به آینده برجام در تردید باشند و یا منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بمانند. بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی ترجیح می‌دهند که فعلا اقدامات بلندمدت را انجام ندهند، چون نگران این مساله هستند. 

    وی تصریح کرد: حتی شنیده شده که تمام هیات‌های خارجی که در پسابرجام وارد کشور شده‌اند، عمدتا به صادرات کالا گرایش دارند نه انجام سرمایه‌گذاری. این هیات‌ها به علت رکودی که در کشورشان حاکم است، به سرمایه‌گذاری در ایران نیازمند هستند اما واقع بینی به خصوص در مورد سرمایه‌گذاران خارجی یکی از شروط اصلی سرمایه‌گذاری است. 

    افقه ادامه داد: اگر این هیات‌های خارجی احساس کنند که توافق‌نامه برجام متزلزل است و از طرف مخالفین داخلی یا خارجی دیر یا زود ممکن است دچار خدشه شود، در خصوص سرمایه‌گذاری دست به عصا و با احتیاط حرکت می‌کنند. معتقدم که این هیات‌ها اقدامات و توافق‌های اولیه را انجام داده‌اند اما عملیاتی کردن این اقدامات را به پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا منوط کرده‌اند چون هر دوی این انتخابات بر تصمیم گیری فعلی و آینده سرمایه‌گذاری خارجی تاثیرگذار است. 

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: در مدت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری کشور جهت جذب سرمایه‌گذار باید موانع کسب و کار را از میان برداریم که رفع بخشی از این موانع به اقدامات دولت و بخش عمده آن به ساختارهای کشور باز می‌گردد.

    برچسب ها