عصر خودرو

طلای هفتگی ۲ درصدی شد

نزدیکی اونس به میانه کانال ۱۳۰۰

عصر بازار- تحلیل‌های فنی و بنیادی همچنان به نفع طلا است. از یکسو جهش بسیار قابل توجه اونس طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۶ و از سوی دیگر ادامه عدم قطعیت ناشی از «برگزیت» امید به طلای کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت را زنده نگه داشته است.

نزدیکی اونس به میانه کانال ۱۳۰۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس طلا که تا پایان فعالیت بازارها در روز پنج‌شنبه، آخرین روز از ششمین ماه میلادی، جهش خود از ابتدای سال را به حدود 25 درصد رسانده بود، روز جمعه، اولین روز از ماه ژوئیه، با 20 دلار جهش دیگر به بهای 1342 دلار رسید. به این ترتیب هفته جدید کاری در حالی آغاز خواهد شد که اونس طلا در هفته گذشته حدودا 2 درصد رشد کرد. پیش از شروع هفته‌ای که احتمالا بیش از پیش اونس را در کانال 1300 دلار تثبیت خواهد کرد، مرور روند هفته گذشته جالب توجه است.

    اونس طلا که دو هفته پیش به قیمت 1316 دلار رسیده بود، روز دوشنبه با 8 دلار رشد دیگر به بهای 1324 دلار رسید. سودگیری که پس از رکوردزنی‌های پس از برگزیت بازار را متاثر کرده بود، روز دوشنبه هم وجود داشت اما تنها توانست مانع از رشد بیشتر طلا شود. در اولین روز کاری از هفته گذشته، ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین ادامه افت بازارهای سهام باعث شد اونس طلا تا قیمت 1334 دلار هم اوج بگیرد، گرچه بعد سودگیری معامله‌گران اونس را از اوج روزانه پایین آورد. اما اونس روز سه‌شنبه به قیمت 1311 دلار بازگشت.

    در دومین روز کاری هفته ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی کم بود تا آشوب روزهای جمعه پس از برگزیت و دوشنبه هفته گذشته پایان بگیرد. روز سه‌شنبه علاوه‌بر کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، ادامه سودگیری معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها هم به ضرر فلز زرد عمل کرد. اونس روز چهارشنبه را به دلیل انفجارهای استانبول با قیمت بالاتری آغاز کرد و در نهایت هم با 7 دلار رشد روی قیمت 1318 دلار ایستاد. رشد بهای اونس در روز چهارشنبه عمدتا ناشی از تاثیرگذاری عوامل خارجی و افزایش خرید فنی بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت: «بازار همچنان در کنترل افزایشی‌ها است.» یکی از دلایل ادامه قدرت‌نمایی افزایشی‌های بازار طلا این است که با وجود افزایش ریسک‌‌پذیری در میان معامله‌گران بورس، طلا قدرت خود را حفظ کرده است. اونس روز دوشنبه نزدیک اوج 21 ماهه ماند. افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام به رقم خوردن این رکورد کمک کردند.

    پنج‌شنبه آخرین روز از نیمه اول سال میلادی هم با قیمت 1322 دلار پایان گرفت. اونس در چهارمین روز کاری هفته تحت‌فشار سودگیری و عوامل خارجی کاهشی قرار گرفت،‌ با این همه به‌دلیل ادامه خرید‌ها در نهایت روی قیمت پیش‌گفته ایستاد. به‌دلیل ادامه ریسک‌پذیری در بازارهای سهام، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در این روز کاهش داشت، با این همه افزایشی‌های بازار در ساعات انتهایی قدرت‌نمایی کردند. پنج‌شنبه با تقویت شاخص دلار و افت بهای نفت خام‌، فشار روی فلز زرد تشدید شد، اما صحبت‌های مارک کارنی، رئیس «بانک انگلستان» باعث شد قیمت طلا تقویت شود. مارک کارنی رئیس بانک مرکزی بریتانیا تاکید کرد که این بانک باید برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی بریتانیا، سیاست‌های محرک پولی بیشتری را اجرا کند. نیمه دوم سال نیز با رشد ارزش فلز زرد آغاز شد. رشد روز جمعه اونس که آن را به قیمت 1342 رساند عمدتا ناشی از ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و مزیت فنی افزایشی‌های بازار بود. این روند با توجه به صحبت‌های رئیس بانک انگلستان در روز پنج‌شنبه عجیب نبود. همزمان نقره نیز با ثبت قیمت حدودا 20 دلاری به اوج 22 ماهه رفت. با تاکید کارنی بر استفاده از سیاست‌های انبساطی در صورت لزوم، بازارهای سهام روز جمعه تقویت شدند؛ اما با ادامه نگرانی‌هایی که طلا را سرمایه‌ای امن‌تر می‌سازد، رشد فلز زرد ادامه یافت.

    برچسب ها