عصر خودرو

قیمت‌های جهانی از شاخص سهام حمایت کردند

درخشش فلزی‌ها در بورس

عصر بازار- بورس تهران معاملات اولین روز کاری این هفته را در حالی به پایان رساند که ثبت رشد ۲۵ واحدی در نهایت شاخص کل را در سطح ۷۳ هزار و ۹۶۵ واحدی قرار داد. بخش عمده فعل و انفعالات بازار روز شنبه تحت تاثیر بازارهای کالایی و به‌خصوص فلزات پایه شکل گرفت. روز جمعه فلزات و در راس آنها روی شاهد بهبود معاملات بودند. به‌طوری که قیمت این فلز در قیمت‌های بیش از ۲هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن با پایداری نسبی مواجه بود.

درخشش فلزی‌ها در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد کم رمق دیروز در حالی رقم خورد که هفته گذشته پس از هفت هفته متوالی شاهد چرخش روند تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی بودیم. به عبارت دیگر در هفته مذکور در مجموع مالکیت سهام با ارزش نزدیک به 13 میلیارد تومان در هفته گذشته از سمت حقوقی‌ها به سمت حقیقی‌ها تغییر یافت. روز گذشته نیز این روند ادامه یافت و تغییر مالکیت نزدیک به 8 میلیارد تومانی را از سمت حقوقی‌ها به حقیقی‌ها شاهد بودیم. پیش از این آخرین هفته‌ای که شاهد مشارکت بیشتر حقیقی‌ها در سمت خرید سهام بودیم، هفته منتهی به نیمه اردیبهشت بود. مثبت شدن این روند در حالی رخ داد که تنها برخی تک‌سهم‌ها افزایش خالص خرید حقیقی‌ها را تجربه کردند و این روند در کل بازار اتفاق نیفتاده است. بر این اساس به قطعیت نمی‌توان درباره حضور پررنگ سرمایه‌گذاران حقیقی و ورود پول جدید به بازار اظهار نظر کرد.

    از ابتدای هفته گذشته شاهد تمرکز سرمایه‌های حقیقی در برخی از نمادهای بازار بودیم. این موضوع باعث شد با وجود عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها اما این نمادها به مسیر صعودی خود با حمایت حقیقی‌ها ادامه دهند. نمادهایی مانند «فاراک» و همچنین «فاذر» در نخستین روز این هفته شاهد تغییر مالکیت سهام با ارزش بیش از 6 میلیارد تومان بودند. در روزهای بعد نیز استقبال حقیقی‌ها از سهام شرکت‌های ایران خودرو، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و همچنین گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان فعالیت بیشتر حقیقی‌ها در کل هفته را نتیجه داده است. این روند تا روز پایانی هفته گذشته ادامه یافت. سهام شرکت سایپا نیز از دیگر شرکت‌های مورد توجه در هفته گذشته بود. دیروز نیز روند تمرکز نقدینگی حقیقی‌ها در تک‌سهم‌ها ادامه یافت و نمادهای ایران ارقام، ایران ترانسفو و همچنین دو سهام خودرویی ایران خودرو و پارس خودرو در کانون توجه معامله‌گران حقیقی قرار داشت.

    رشد بازار تحت تاثیر کالایی‌ها

    سید‌سلمان نصیرزاده، تحلیلگر مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم در تحلیل بازار روز گذشته به «دنیای اقتصاد» گفت: عمده روند بازار روز شنبه تحت تاثیر بازارهای کالایی و فلزات پایه شکل گرفت. به بیانی دیگر امیدواری به بهبود اقتصاد چین با کاهش نرخ بهره، چند قرارداد بزرگ در حمل‌ونقل‌ ریلی و همچنین رشد اقتصادی در بخش ساخت و ساز باعث افزایش قیمت فولاد شد تا به دنبال آن سهام شرکت‌های وابسته با تحولاتی همراه شود. علاوه بر این روز گذشته حجم معاملات و مازاد تقاضا بیشتر روی سهم‌های معدنی با محوریت روی متمرکز بود.

    وی افزود: خودرویی‌ها که در اوایل معاملات دیروز روندی مثبت را در پیش گرفته و بار دیگر شایعات درخصوص تعدیل مثبت در این گروه وجود داشت، با انتشار برخی اخبار و همچنین توقف نماد سایپا یک جو روانی منفی در کل معاملات این گروه حاکم شد. همچنان تمامی نوسانات نمادهای حاضر در گروه خودرو با جریانات خبری همراه هستند.

    به اعتقاد این تحلیلگر بازار سهام با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار نفت و سایر محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی معامله‌گران برای ورود به بازار این گروه همچنان با تردید مواجه هستند.

    وی در ادامه نگاهی نیز به معاملات بانکی‌ها در روز گذشته انداخت و گفت: گروه بانکی نیز روز گذشته در اکثر نمادها با افت‌های قیمتی روزانه مواجه شدند. در حال حاضر کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاران را با ابهام روبه‌رو‌ کرده است چرا که هنوز چگونگی تاثیرگذاری این عامل بر سودآوری این شرکت‌ها مشخص نیست. باید توجه داشت از آنجا که این گروه سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص داده است، اندک‌ تغییرات قیمتی این نمادها می‌تواند نقش بسزایی بر شاخص کل بازار داشته باشد.

    نصیرزاده اضافه کرد: به نظر می‌رسد با وجود نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع شرکت‌های بزرگ بازار سهام شاهد موج‌های صعودی یا نزولی چندانی در هفته آتی نباشد و حتی امکان فرسایشی‌تر شدن معاملات نیز دور از ذهن نیست.

    وی با تاکید بر اینکه برای اظهارنظر درخصوص آینده بازار سهام باید منتظر اتمام مجامع شرکت‌ها بود، عنوان کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار تا آخر تیرماه و حتی تا اواسط شهریور ماه تحول خاصی در بازار سهام انتظار نمی‌رود. به نظر می‌رسد پس از انتشار گزارش‌های 6 ماهه شاهد موج پایدارتری در رشد بوده و فضای مثبتی در بازار حاکم شود.

    حقیقی‌ها حامی بازار در هفته گذشته

    شرکت صنایع آذر آب که در سابقه معاملاتی خود در 10 روز گذشته، چهار روز منفی داشته است در بحث تغییر مالکیت شاهد جابه‌جایی حدود 7 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی بوده است. در همین زمینه، بیشترین حجم تغییر مالکیت این شرکت نیز مربوط به آخرین روز هفته و در حدود 4 میلیون و 600 هزار سهم به نفع بازیگران خرد بازار است. همچنین در بحث تغییر سهام سهامداران فعال نیز دو شرکت پدیده نسیم سحر و شرکت کشاورزی بذرکاران طلوع در روز چهارشنبه حدود 2 میلیون سهم از این شرکت را خریداری کرده‌اند.

    شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از دیگر شرکت‌هایی است که از ابتدای تابستان تاکنون تنها یک روز را با افت مواجه شده است. این شرکت همچنین در زمینه تغییر مالکیت هفتگی شاهد جابه‌جایی حدود 228 هزار سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی بود. در همین رابطه و در بررسی تغییر سهام سهامداران فعال، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر در آخرین روز هفته بیش از یک میلیون و چهارصد هزار سهم از این شرکت را به فروش رسانده است.

    «وپاسار» در بحث تغییر مالکیت هفتگی شاهد حمایت همه‌جانبه سهامداران حقیقی بوده است؛ به‌طوری‌که تغییر مالکیتی به حجم حدود 2 میلیون و 700 هزار سهم به نفع بازیگران حقیقی به ثبت رسیده است. این شرکت در بحث تغییر سهام سهامداران فعال شاهد خرید حدود سه میلیون سهم از سوی شرکت بارقه امید ایرانیان بود که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه‌صورت گرفت.

    بانک صادرات که در هفته اخیر در میان 10 شرکت برتر در زمینه بیشترین سهام معامله شده قرار داشته است در هفته اخیر مورد حمایت سهامداران حقوقی بوده و جابه‌جایی حدود 16 میلیون سهم از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم. با این حال بیشترین میزان حمایت بازیگران حقوقی در روز یکشنبه هفته اخیر به ثبت رسیده است؛ به‌طوری‌که حدود 62 درصد از میزان خرید،‌ در اختیار این دسته از بازیگران قرار داشته است. در زمینه تغییر سهام سهامداران فعال نیز در روزهای یکشنبه و چهارشنبه، شرکت گروه مالی سپهرصاد حدود 36 میلیون سهم از این شرکت را به فروش رسانده است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری و بازارگردانی سپهرصاد در آخرین روز هفته بیش از 18 میلیون سهم از «وبصادر» را به فروش رساند، این در حالی است که این شرکت در چهار روز ابتدای هفته (به جز دوشنبه) حدود 33 میلیون از سهام بانک صادرات را خریداری کرده است.شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بحث تغییر مالکیت با حمایت پررنگ بازیگران حقیقی مواجه شد. طی یک هفته اخیر بیش از 11 میلیون سهام از حقوقی به حقیقی جابه‌جا شده که بیشترین آن در روز سه‌شنبه به ثبت رسیده است. در همین زمینه شرکت آرمان نصر فرآیند که از فعالان حقوقی این سهم به‌شمار می‌رود، طی چهار روز کاری بیش از 11 میلیون سهم از این شرکت را به فروش رسانده است.

    حضور پررنگ حقیقی‌ها در «فسرب»

    پس از بازگشایی نماد «فسرب» در آخرین روز معاملاتی اردیبهشت رشد 7 درصدی قیمت این نماد به ثبت رسید. نگاهی به تغییرات سهامداران درصدی این نماد حکایت از مشارکت چشمگیر معامله‌گران حقیقی در این نماد داشت. در این خصوص، خریدهای سنگینی که چند کد حقیقی در این نماد انجام دادند، روند صعودی قیمت سهام این شرکت را پس از برگشت از مجمع عمومی سالانه رقم زد. اخبار امیدوارکننده مجمع از آغاز فعالیت واحد سرب پس از چندین سال که به‌دلیل مشکلات محیط زیستی این مجتمع متوقف بود، عاملی برای جولان حقیقی‌ها در این سهم شد. در این میان، با وجود اینکه یکی از سهامداران عمده شرکت (شرکت گروه توسعه صنایع و معادن شهر) که بیش از 12 درصد معادل 39 میلیون و 500 هزار سهم این شرکت را در اختیار داشت، روند خروج از سهام این شرکت را در پیش گرفته بود، اما استقبال چند کد حقیقی موجب ادامه رشد قیمت این سهم از 170 تومان به بیش از 200 تومان شد. این روند تا جایی ادامه یافت که کدهای حقیقی میان سهامداران درصدی از یک نفر در 18 اردیبهشت پیش از مجمع سالانه، به 4 کد در اواسط خرداد رسید. نکته جالب در گروه فلزات اساسی خرید سهام ذوب‌آهن اصفهان توسط شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان بود. این شرکت که در ابتدای سال حدود 800 میلیون سهم از ذوب‌آهن در اختیار داشت، با فروش‌های پی‌در‌پی مقدار سهام خود از این شرکت را تا پایان اردیبهشت به 430 میلیون سهم کاهش داد. پس از آن خریدهای اندکی حدود 8 میلیون سهم را تا پایان هفته گذشته شاهد بوده‌ایم. در این میان، نزدیک به 4 میلیون خرید این شرکت به پایان هفته گذشته بازمی‌گردد.

     

     

    حقوقی‌های بی‌نشان در بانک ملت

    بانک ملت که خرداد را در قیمت‌های کمتر از 220 تومانی به پایان رساند، از ابتدای تیر با مشارکت پررنگ حقوقی‌ها در سمت خرید به قیمت‌های بیش از 230  تومان رسید. در این میان، نگاهی به سهامداران درصدی و فعالیت این کدها حاکی از این موضوع است که این گروه مشارکتی در خرید و فروش بانک ملت نداشته‌اند. در این خصوص، روز چهارشنبه با خرید 14 میلیون سهم در برابر فروش 4 میلیون و 700 هزار سهم از سوی 11 حقوقی از قیمت سهم حمایت شد. در این میان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از عاملان خرید بانک ملت باشند. در این خصوص، باید در انتظار انتشار صورت پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سایر صندوق‌های موجود در بازار بود. همان‌طور که در ماه خرداد شاهد خرید سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در بانک ملت بودیم، ممکن است این روند در ماه جاری نیز ادامه داشته باشد.

    اهرم حقیقی‌ها زیر «خساپا»

    از روز یکشنبه شاهد فعالیت پررنگ حقیقی در سهام قابل توجه بازار بودیم. روند پرشتاب ورود حقیقی‌ها به این سهم موجب رشد قیمت سهام سایپا و ایجاد صف‌های خرید طولانی در این نماد شد (در مجموع نزدیک به 35 میلیون تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی را در هفته گذشته شاهد بودیم). در این میان، در این سهم و همچنین سایر سهام خودرویی که هفته گذشته بار دیگر روند متلاطمی را داشتند، سهامداران درصدی نظاره‌گر بوده و خرید و فروش در این نمادها از سوی این سهامداران به ندرت مشاهده می‌شود. در این میان، گروه بهمن روز چهارشنبه با فروش 400هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران مواجه شد که سرمایه‌گذاری بهمن خریدار 300 هزار سهم بود.

     

    در بازار شنبه چه گذشت؟

    شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد 25 واحدی معادل03/ 0 درصد مواجه شد و در رقم 73 هزار و 965 واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هموزن نیز رشد 10/ 0 درصدی را تجربه کرد. در معاملات دیروز بازار سهام نمادهای معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران به میزان 35‌واحد، توسعه معادن و فلزات 29 واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با تاثیر 26 واحدی بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات منفی در نماد‌های معاملاتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک کارآفرین در مجموع با اثر منفی 57 واحدی از رشد بیشتر شاخص کل ممانعت کردند. بیشترین ارزش معاملات در روز شنبه در اختیار «رمپنا» و «فاذر» بود. «رمپنا» همچنین بیشترین حجم معاملات بازار روز گذشته را تجربه کرد. پس از آن نیز «ورنا» که در روز گذشته شاهد معامله بلوکی درون گروهی بود، رتبه دوم جدول بیشترین حجم معاملات عادی بازار دیروز را ثبت کرد.

    همان طور که اشاره شد روی در بازار جهانی با روند صعودی قابل‌توجهی مواجه شده است. در این شرایط، نماد شرکت‌های توسعه معادن روی ایران، باما، ملی سرب و روی ایران و کالسیمین که فرآوری و تولید روی را در دستور کار دارند با بیشترین افزایش قیمت همراه شدند. در مقابل نمادهای افست، شیر پاستوریزه پگاه خراسان، سرامیک‌های صنعتی اردکان و فولاد آلیاژی ایران بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

    در بازار فرابورس ایران نیز روز گذشته آیفکس با افزایش 8/ 1‌واحدی در رقم 7/ 777 واحد قرار گرفت. معامله‌گران فرابورس تعداد 335 میلیون و 131 هزار برگ سهم در قالب 28 هزار و 199 فقره به ارزش بیش از 78 میلیارد تومان داد‌و‌ستد کردند. در این روز هرمز، وگردش، شراز، شتران، سمگا و بپاس بیشترین تاثیر مثبت را بر نماد فرابورس داشتند و بمپنا از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کرد.

    برچسب ها