عصر خودرو

چرا برخی با حذف ایران از فهرست «کشورهای اقدام متقابل» مخالفند؟

عصر بازار- پس از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی برای حذف نام ایران از فهرست کشورهایی که باید علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود، برخی رسانه ها و جناح های سیاسی در چند روز گذشته انتقادهایی را مطرح کرده اند.

چرا برخی با حذف ایران از فهرست «کشورهای اقدام متقابل» مخالفند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پس از گام های مثبت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای محترم نگهبان و نیز انجام دیگر اقدام های مقتضی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران، سازمان بین دولتی گروه ویژه اقدام مالی (فت اف-FATF) در بیانیه اخیر خود نسبت به این تحولات واکنش مثبت نشان داد و برای نخستین بار، نام ایران را از گروهی که در قعر فهرست رده بندی آن قرار داشت، حذف کرد و آن را به سطح بالاتری ارتقا داد.
    اگرچه نام ایران همچنان در فهرست کشورهایی قرار دارد که باید برای آن، تدابیر احتیاطی لازم به عمل آید اما با حذف لزوم اتخاذ اقدام های متقابل علیه نظام مالی ایران از سوی دیگر کشورها، مانع تجاری و بانکی دیگری از پیش پای کشورهایی برداشته شد که قصد دارند معاملات خود را با ایران از سر گیرند.
    این موضوع با وجود لابی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای متخاصم، در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی مطرح شد و حتی کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل (آی‌پک) که یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های لابی‌گری آمریکاست، در بیانیه‌ای اقدام گروه ویژه اقدام مالی برای تعلیق اقدام های متقابل علیه ایران را محکوم کرد.
    در بیانیه آی‌پک آمده است با وجود تعلیق اقدام های متقابل علیه ایران، این کشور همچنان به حمایت از سازمان‌های آزادی‌بخش همچون حزب‌الله و حماس ادامه خواهد داد و حتی اگر ایران دست از حمایت از این سازمان‌ها بردارد، تعهد ایران به FATF خالی و پوچ است.
    آی‌پک در بیانیه خود به خطر حقانیت بخشی به تهران و افزایش حضور در سطح جهانی اقتصاد اشاره کرده و اعلام کرده است این امر به تضعیف امنیت سیستم‌ها منجر می شود.
    همچنین در این بیانیه از ایالات متحده خواسته شده است به افشای خطرهای ناشی از برقراری روابط مالی با ایران ادامه دهد.
    همانگونه که در متن بیانیه «آی پک» آمده است کشورهای معاند در تلاشند موانعی در مسیر حضور قدرتمند اقتصادی ایران در صحنه بین المللی ایجاد کنند. رسانه های اسراییلی نیز همه تلاش خود را برای بدنام کردن ایران به کار برده اند که در این راه با هماهنگی و همکاری ناآگاهان براحتی به مقاصد خود نزدیک می شوند.
    متاسفانه برخی رسانه ها در داخل کشور همگام با معاندانی همچون کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل (آی پک) آب در آسیاب دشمن می ریزند و انتقادهایی را در این زمینه مطرح می کنند.
    این رسانه ها مسائلی را همچون پیامدهای امنیتی، دسترسی آمریکا به اطلاعات بانکی ایران، پذیرش عنوان «حامی تروریسم» از سوی ایران ، انجام گام به گام خواسته‌های طرف مقابل بدون دریافت هیچ مابه‌ازای مشخص، پذیرش تعهدهای سنگین، احتمال اعمال محدودیت بر برنامه های موشکی ایران با این بیانیه و... را دستاویز قرار داده اند.
    همه اینها در حالی است که خروج ایران از فهرست فت اف سبب می‌شود ریسک اقتصادی در ایران کاهش یابد.
    با حذف ایران از فهرست کشورهای مشمول اقدام های متقابل مانع مهمی از پیش روی روابط تجاری و بانکی سایر کشورها با ایران برداشته شده است. در واقع بخش بانکی کشور از ممنوعیت و توقف همکاری، خارج شده است و بانک‌های جهانی می‌توانند با رعایت مجموعه ای از مقررات احتیاطی با بانک های ایرانی ارتباط برقرار کنند.
    باید گفته رهبر معظم انقلاب را یادآوری کرد که «سیاه نمایی در رسانه ها، خدمت به انقلاب نیست و در توضیح و تشریح وضعیت کشور باید از نگاه منفی و سیاه نمایی پرهیز کرد؛ چرا که در سایه امید، نشاط حاصل می شود.»
    در پایان پرسش این است که چگونه می شود موضوعی به صورت مشترک با انتقاد شدید لابی آمریکایی-اسراییلی و همچنین برخی رسانه های داخلی روبرو شود؟

    نویسنده: سرمد توحیدی نژاد- کارشناس رسانه
    برچسب ها