عصر خودرو

پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی

طلای جهانی به سوی افزایش بیشتر پیش می‌رود

عصر بازار- طلا همچنان رشد چشمگیر قیمتی که پس از رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا پیدا کرد را حفظ کرده و باعث شد اکثر کارشناسان و سرمایه گذاران بازار این فلز در نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز پیش بینی کنند روند رشد قیمت طلا در هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

طلای جهانی به سوی افزایش بیشتر پیش می‌رود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابهام نسبت به تبعات رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا بازارهای مالی را در شوک فرو برد و به طلا به عنوان دارایی امن رونق بخشید. اگرچه طلا از رکورد بالای نخستین روزهای پس از همه پرسی انگلیس عقب نشینی کرد اما بیشتر این افزایش قیمت را حفظ کرده و در آخرین روز معاملات هفته گذشته نزدیک به سطح 1340 دلار معامله شد.

    در معاملات روز جمعه بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت 18.40 دلار افزایش یافت و در 1339 دلار بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته 1.3 درصد افزایش ثبت کرد که پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود.

    طلا در نیمه اول سال 2016 حدود 25 درصد رشد قیمت داشت که بزرگترین رشد نیم سالانه از سال 1979 بود. بهای معاملات نقدی طلا هم در نیمه اول امسال بزرگترین افزایش را از سال 1974 به این سو داشت. بیشتر این افزایش حاصل تقاضا برای دارایی امن بود زیرا سرمایه گذاران در برابر ابهاماتی که بدنبال رای انگلیس برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا بوجود آمد به دنبال حفاظت از سرمایه خود برآمدند. پیش از این رای هم نگرانیها نسبت به روند رشد اقتصاد جهانی، پایین ماندن نرخهای بهره آمریکا و ضعیف شدن تقاضای مصرفی از قیمت طلا حمایت کرده بود.

    در نظرسنجی هفته جاری از کارشناسان بازار، 15 تحلیلگر و معامله گر شرکت کردند که 73 درصد آنها افزایش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 20 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کرده و هفت درصد هم نظر خنثی داشتند.

    در این بین در نظرسنجی آنلاین کیتکو برای هفته جاری 574 نفر رای دادند که از میان آنها 372 نفر یا 65 درصد افزایش و 119 نفر یا 21 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند در حالیکه 83 نفر یا 14 درصد نظری نداشتند.

    نظرسنجی هفته جاری نسبت به نظرسنجی هفته پیش که 73 درصد کارشناسان و 62 درصد سرمایه گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا ابراز خوش بینی کرده بودند، اندکی تفاوت داشت. برای چهارمین هفته متوالی است که هر دو گروه کارشناسان و سرمایه گذاران انتظار دارند قیمتها به سطح بالاتری صعود کند و برای چهارمین هفته متوالی است که پیش بینی آنها درست بوده است.

    اکثر کارشناسان بازار بر این نکته توافق دارند که اگرچه سرمایه گذاران از آشفتگی و موج وحشت ایجاد شده پس از همه پرسی انگلیس آرام شده اند اما همچنان نسبت به اقدامات بعدی بانکهای مرکزی برای حمایت از ثبات اقتصادی نگران هستند و این مسئله به نفع طلاست. نوسان ارزی هم از قیمتهای طلا حمایت کرده است.

    مارک کارنی، رییس بانک مرکزی انگلیس در واکنش به تحولاتی که پس از همه پرسی رخ داده اند، پنج شنبه گذشته اظهار کرد احتمال دارد این بانک در ماه‌های آینده نرخهای بهره را کاهش دهد. از سوی دیگر نگرانیها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در چند ماه آینده را کاهش داده است. نرخهای بهره پایین به نفع طلا بوده و به این فلز که بازدهی ندارد امکان می دهد با داراییهای رقیب مانند سهام و اوراق قرضه بهتر رقابت کند. طبق آمار معاملات صندوقهای فدرال، معامله گران احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا تا پایان سال 2017 را کمتر از 50 درصد برآورد می کنند.

    طلا در بازار کالاها به عنوان بزرگترین برنده رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ظاهر شده است به طوریکه شمار رو به رشدی از بانکهای سرمایه گذاری با اشاره به نتایج این رای بر ابهام اقتصادی جهانی و به تاخیر افتادن افزایش نرخهای بهره آمریکا، به بازبینی پیش بینی خود از قیمت طلا در آینده پرداخته و اکثرا قیمت مورد پیش بینی را افزایش داده اند. کردیت سوییس روز چهارشنبه قیمت مورد پیش بینی برای طلا و نقره در کوتاه مدت و بلندمدت را افزایش داد. تحلیلگران این بانک پیش بینی کردند طلا در سال 2016 روند صعودی را حفظ خواهد کرد و ممکن است تا اواخر سال یا اوایل سال 2017 که پیامدهای کلان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روشن می شود، به سطح 1500 دلار صعود کند. بانک جی پی مورگان هم قیمت مورد پیش بینی برای طلا و نقره در سال 2016 و 2017 را افزایش داد در حالیکه قیمت مورد پیش بینی برای طلا در نیمه دوم سال را به میزان 11 درصد افزایش داد و به 1365 دلار رساند. گروه بانکی ANZ هم قیمت مورد پیش بینی برای طلا در کوتاه مدت را به 1375 دلار افزایش داد و انتظار دارد شاهد صعود بیشتر قیمت این فلز در سال 2017 باشد. بانک فرانسوی سوسیته جنرال هم روز پنج شنبه قیمت مورد پیش بینی برای طلا را به دلیل پیامدهای سیاسی، مالی و اقتصادی رای اخیر انگلیس افزایش داد و اعلام کرد طلا یکی از بزرگترین برندگان وضعیت کنونی خواهد بود زیرا تشدید نوسان و ادامه ابهامات ریسک پذیری سرمایه گذاران را محدود نگه خواهد داشت.

    برچسب ها