عصر خودرو

رشد ۵۰ درصدی تولید سنگ آهن جلال آباد زرند

عصر بازار- مدیر مجتمع سنگ آهن جلال آباد زرند گفت: میزان استخراج سنگ آهن این واحد تولیدی در سال گذشته به رقم ۶۰۳ هزار تن رسید که نسبت به برنامه ۴۰۰ هزار تنی پیش بینی شده، رشد بیش از ۵۰ درصدی را ثبت کرد.

رشد ۵۰ درصدی تولید سنگ آهن جلال آباد زرند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سید فرهاد اسلامی روز شنبه  اظهار داشت: مجتمع سنگ آهن جلال آباد زرند از واحد های تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و در سه ماهه نخست امسال در قالب دو محموله، نسبت به عرضه 110 هزار تن اقدام کرد که کل آن فروخته شد.
    سنگ آهن جلال آباد زرند یکی از ذخایر بزرگ سنگ آهن ایران به میزان حدود 190 میلیون تن محسوب می شود که در استان کرمان و در فاصله 35 کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند واقع شده و فاصله کانسار تا نزدیکترین خط آهن عبوری 15 کیلومتر است.
    اسلامی خاطرنشان ساخت: آمارهای موجود نشان می دهد مجتمع سنگ آهن جلال آباد در مدت 10 سال فعالیت خود موفق به فروش 3.9 میلیون تن سنگ آهن شده است.
    وی اضافه کرد: عیار سنگ آهن جلال آباد در بورس 57 و 58 درصد است و اغلب خریداران این نوع سنگ را برای صادرات مورد استفاده قرار می دهند، واحدهایی مانند فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد خوزستان خوراک سنگ دانه بندی ندارند و در گذشته ذوب آهن یکی از مشتریان این واحد بود.
    اسلامی گفت: طرح ساخت کارخانه فرآوری سنگ آهن کم عیار هماتیتی با ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن کنسانتره با سرمایه گذاری بخش خصوصی از زمستان 1392 آغاز شد که تا پایان اردیبهشت ماه امسال به پیشرفت 68 درصدی رسیده است.
    وی یادآور شد: براساس این طرح، فرآوری سنگ آهن کم عیار با فناوری نوین عیار 30 درصدی ماده معدنی به سنگ آهن 67 درصدی ارتقا خواهد یافت.
    مدیر مجتمع جلال آباد افزود: امسال در برنامه این واحد، فروش سنگ آهن کلوخه نیز برای بخش خصوصی پیش بینی شده و براین اساس تولید 300 هزار تن سنگ آهن دانه بندی در دستور کار قرار دارد و اکنون عملکرد سه ماهه جلوتر از برنامه تنظیم شده تحقق یافت.
    به گفته اسلامی، پیش بینی شده طرح ساخت کارخانه فرآوری سنگ آهن کم عیار در سه ماهه سوم امسال به بهره برداری برسد و انتظار می رود با بهره برداری از این کارخانه، حداقل 10 میلیون تن سنگ آهن کم عیار، فرآوری شده و وارد چرخه تولید شمش فولاد شود.
    میزان ذخایر سنگ آهن شناسایی شده در ایران بیش از 5.1 میلیارد تن اعلام شده که از این رقم 3.2 تا 3.5 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
    واحدهای سنگ آهن گل گهر (کرمان)، چادر ملو (یزد) سنگان (خراسان رضوی) از جمله واحدهای بزرگ سنگ آهن کشور محسوب می شوند.
    قیمت سنگ آهن ایران در سال های 1391 و 1392 (با عیار 60 تا 63 درصد) در دامنه 100 تا 110 دلار به ازای هر تن ذکر شده بود، اما پس از آن سیر کاهشی پیدا کرد.
    برپایه این گزارش، ارزش هر تن سنگ‌آهن ایران در هفته های گذشته شیب نزولی در بازار جهانی داشته، در حالی که دو ماه گذشته شاخص قیمت سنگ‌آهن به مرز 60 دلار نزدیک شد.
    سیر افت قیمت سنگ‌آهن در حالی است که چین بزرگترین وارد کننده این ماده معدنی، سیاست کاهش واردات را درپیش گرفته و صادرات سنگ‌‌آهن ایران به چین صفر اعلام شده، اما این موضوع بازار کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است برای مازاد تولید سنگ‌آهن کشورهای معدن‌خیز مشتری وجود نداشته باشد و همین بازار سنگ‌آهن ایران هم تحت‌الشعاع قرار دهد.
    سال 1393 میزان تولید سنگ آهن ایران 34 میلیون و 82 هزار تن اعلام شد که نسبت به عملکرد سال 1392 (33 میلیون و 746 هزار تن)، رشد یک درصدی داشت.
    شرکت های بزرگ معدنی کشور سال 1394 در مجموع بیش از 25 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید داشتند.
    آمارهای منتشر شده نشان می دهد، ارزش صادرات سنگ آهن کشور در سال 1392 به چهار میلیارد و 654 میلیون و 600 هزار دلار رسید، اما این رقم در سال 1393 به یک میلیارد و 95 میلیون دلار کاهش یافت.
    ارزش سنگ آهن صادراتی ( دانه بندی) در سال گذشته بیش از 60 میلیون دلار برآورد شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو