عصر خودرو

معدن؛ چشمه جوشان صنعت کشور

عصر بازار- شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به منظور بررسی مسائل و چالش‌های موجود در بخش معدن جلسه‌ای را در محل این سازمان برگزار کرد.

معدن؛ چشمه جوشان صنعت کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش کار و راهکارها به منظور بهبود روند فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن، نکات مهم دیگری همچون واگذاری بخشی از فعالیت‌های دولت در حوزه معدن به سازمان نظام مهندسی معدن مطرح شد تا این سازمان به چابک‌سازی دولت کمک کند. به گفته کارشناسان و فعالان حوزه معدن، تنها راه رسیدن به ارزش‌افزوده واقعی از معادن، تولید محصولات نهایی یعنی همان فرآوری مواد معدنی است که باید مورد توجه مسئولان و دولتمردان کشور قرار گرفته و شرایط اولیه برای آن فراهم شود.

     

    تفاوت فعالیت‌های معدنی
    قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران، که در نخستین جلسه رسمی با پست جدید حضور یافت، اظهار کرد: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای معدنی در جهان شناخته شده و جزو 10 کشور معدنی جهان به شمار می‌آید. از نکات مهم درباره فعالیت‌های معدنی که می‌توان به آن اشاره کرد میزان تفاوت اکتشافات معدنی در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم است که از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع میزان اکتشافات معدنی در 3 سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است. با این حال شاهد هستیم که بازهم بخش قابل‌توجهی از محدوده‌های معدنی ایران به اکتشاف نرسیده و از ظرفیت‌های معدنی موجود استفاده نشده است.
    رضا رحمانی به نوع فعالیت‌های معدنی در کشورهای پیشرو اشاره کرد و گفت: کشورهایی همچون کانادا و افریقای جنوبی رشد و توسعه قابل‌توجهی در حوزه اکتشافات معدنی داشته و در عمق‌های بسیار زیاد همچون 500متر نسبت به شناسایی ذخایر معدنی خود اقدام کرده‌اند.
    به گفته وی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه ارتباطات با تشکل‌ها و تقویت آنها را در دستور کار خود قرار داده و این مهم جزو سیاست‌های دولت به شمار می‌رود. در این میان نظام مهندسی معدن ایران می‌تواند به‌عنوان یک اتاق فکر و با مطالعه و بررسی استان‌های مختلف در حوزه معدن، اقداماتی که می‌توان در بخش معدن و صنایع معدنی انجام داد را مطرح کند.
    وی بر این باور است، تا زمانی که ذهنیت درباره حوزه‌های مختلف همچون معدن تغییر نکرده و اصلاح نشود نمی‌توان نسبت به رشد و تغییرات اساسی امیدوار بود.

     


    استفاده از فضای ایجاد شده
    رحمانی با بیان اینکه در دوره رکود و به‌ویژه در زمان تحریم، بخش معدن کمترین آسیب و ضربه را خورد، گفت: این موضوع نشان از ظرفیت بالای بخش معدن دارد. حال در راستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، شاهد هستیم، بخش معدن مورد توجه قرار گرفته و امید است با توجه بیشتر به این بخش ضمن ایجاد زیرساخت‌های اولیه و اساسی برای بخش معدن، اهداف تعریف شده در این حوزه تحقق یابد.
    وی در ادامه با اشاره به اهمیت وجود زیرساخت‌ها برای رسیدن به ارزش‌افزوده نیز این چنین گفت: برای ارسال مواد معدنی استخراج شده از معادن به واحدهای فرآوری در گام نخست، باید زیرساخت‌های اولیه یعنی حمل‌ونقل ریلی فراهم باشد. این درحالی است که برای ایجاد خطوط ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان احساس می‌شود و دولت نیز در این زمینه اقداماتی را در دست اجرا دارد، به‌گونه‌ای که در بودجه امسال زیرساخت‌ها و تعیین بودجه برای توجه شده است.
    به گفته رحمانی، خوشبختانه فضای خوبی برای بخش صنعت و معدن در امسال ایجاد شده که باید از آن استفاده کرد در این زمینه، مقدمات اجرای طرح‌های کلان در کشور آغاز شده که بی‌شک بخشی از آنها مربوط به بخش معدن خواهد بود.
    4 رشته تخصصی در نظام مهندسی
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این جلسه با نگاهی گذرا به سازمان نظام مهندسی معدن ایران، اظهار کرد: این سازمان که یکی از «اِن‌جی‌او»های شناسنامه‌دار است دوره پنجم فعالیت خود را با 37هزار نفر عضو آغاز کرده که تخصص کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن در 4 رشته معدن، زمین شناسی، نقشه برداری و متالورژی است.
    به گفته نادعلی اسماعیلی دهج از این تعداد حدود 7هزار نفر از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت تعیین صلاحیت شده‌اند. همچنین سازمان نظام مهندسی معدن ایران، علاوه بر مسئولیت‌های قبلی خود، در اموری که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط به آن تفویض اختیار شده، فعال است.
    وی با اشاره به اینکه در 31 استان کشور سازمان نظام مهندسی معدن ایجاد شده نیز در ادامه گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری خوبی داشته و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به «اِن‌جی‌او»های شناسنامه‌دار همچون سازمان نظام مهندسی معدن محول کرده است.

     

    چابک‌سازی دولت
    اسماعیلی دهج با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در صورت وجود هرنوع طرح و پروژه‌ای تنها 15درصد از مبلغ قرارداد را برای امور مربوط به سازمان دریافت و مابقی را برای اجرای طرح هزینه می‌کند، گفت: طرح بازرسی که سال گذشته از سوی سازمان نظام مهندسی معدن انجام شد موفقیت‌آمیز بود، و امید است این وظیفه دوباره به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شود تا سازمان نظام مهندسی معدن ایران دولت را برای رسیدن به اهداف خود به منظور چابکسازی یاری دهد.
    به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، این سازمان روند خوبی داشته و توانسته جایگاه خود را در کشور تثبیت کند. امید است با توجه به 2 اصل در نظر گرفته شده از سوی ریاست سازمان، نظام مهندسی معدن ایران یعنی نظم و انضباط و همکاری و تعامل با سایر تشکل‌ها بتواند به اهداف خود برسد.
    وی افزود: در بازدیدی که از20 استان کشور انجام شد، جلسات و نشست‌های متعددی با فعالان معدنی و احزاب و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی استان‌ها برگزار شد و نقاط قوت و ضعف آنها بررسی شده است. امید است که در نظام مهندسی معدن ایران نیز به مانند نظام پزشکی کشور تمامی گزارش‌های معدنی تهیه شده دارای مهر نظام مهندسی معدن باشد.
    وی بر این باور است که بخش معدن نسبت به دیگر حوزه‌ها در شرایط رکود و تحریم وضعیت بهتری داشته و امتحان خود را پس داده است. در واقع معدن چشمه جوشان صنعت است که اگر فوران کند صنعت کشور حرکت کرده و این به نفع کشور خواهد بود.

    توجه به فرآوری مواد معدنی
    گفتنی است در این جلسه، اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ایران نیز به مباحث مهم بخش معدن و صنایع معدنی پرداختند و از فرآوری مواد معدنی به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم که باعث ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود، یادکردند که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی برای حوزه‌های مختلف است.

    برچسب ها