عصر خودرو

استاد اقتصاد دانشگاه بیرمنگام:

افزایش بهره‌وری در بخش خدمات و کشاورزی کلید رشد اقتصاد ایران است

عصر بازار- استاد اقتصاد دانشگاه بیرمنگام انگلیس جذب تکنولوژی های جدید برای افزایش بهره وری و به ویژه در بخش های خدمات و کشاورزی را کلید رشد اقتصادی آینده ایران است و گفت: حذف یارانه ها و افزایش درآمدهای مالیاتی سیاست های مناسبی در جهت توسعه اقتصادی است.

افزایش بهره‌وری در بخش خدمات و کشاورزی کلید رشد اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رابرت جی آر الیوت  استاد دانشگاه بیرمنگام است که وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته اقتصاد را از دانشگاه‌های لستر و اسکس و مدرک دکترای خود را از دانشگاه ناتینگهام اخذ کرده است.
    گرایش تحقیقاتی وی تجارت بین الملل، اقتصاد کار و اقتصاد زیست محیطی و کار و توسعه با محوریت اقتصاد جهانی شدن است.
    این استاد دانشگاه بیرمنگام بر این باور است که رکود و افزایش قیمتها در انتظار انگلستان در پی خروج از اتحادیه اروپاست ولی این اتفاق در بلندمدت تأثیر چندانی بر اقتصاد و جهان نخواهد داشت.
    دیگر نظرات این اقتصاددان را  در ادامه بخوانید.


    • خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تأثیر منفی دراقتصاد این کشور دارد
    • اثر این خروج بر اقتصاد ایران و جهان چندان قابل توجه نیست
    - تأثیر اقتصادی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا چیست؟
    الیوت:   به نظر من خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر منفی مهمی بر اقتصاد انگلیس خواهد گذاشت به این معنا که قیمت ها در این کشور بالا می رود، مصرف کاهش می یابد و رکود تورمی بر اقتصاد انگلیس حاکم می شود. اثر این تحول بر اقتصاد ایران و جهان در شرایط فعلی قابل توجه نخواهد بود اگرچه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث بروز بی ثباتی در بازارها می شود و بازارهای مالی و شرکت های چندملیتی بزرگ که قصد سرمایه گذاری در اروپا دارند را نگران می کند.

    • ترامپ پیروز نمی شود
    -  پیش بینی شما از نتایج انتخابات آمریکا و آثار اقتصادی آن چیست؟
    الیوت: دونالد ترامپ اگرچه عملکرد خوبی تا این جای کار داشته است اما بعید است در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. البته باید بگویم در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز کسی باور نمی کرد خروج از اتحادیه رای بیاورد.

    • خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و انتخابات آمریکا و تحولات سیاسی و اقتصادی خاورمیانه به افزایش قیمت طلا می انجامد
    - آثار اقتصادی این دو اتفاق چه خواهد بود؟
    الیوت: اقتصاد جهان پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در شرایط سردرگمی و عدم اطمینان به سر می برد. انتخابات آمریکا و تحولات سیاسی و اقتصادی در خاورمیانه  و طولانی شدن جنگ در سوریه به این عدم اطمینان دامن زده است. این مسئله به خوبی در قیمت طلا که افزایش قابل ملاحظه ای داشته است مشهود است. طلا کالایی است که مردم برای حفظ پول خود در شرایط بی ثباتی اقتصادی و سیاسی به آن روی می آورند.


    • تحولات آتی جهان به کاهش احتمالی قیمت نفت و درآمدهای نفتی ایران منجر می شود
    - این آثار را بر اقتصاد ایران چطور پیش بینی می کنید؟
    الیوت: هرگونه رکود در اقتصاد جهانی بر اقتصاد ایران اثر می گذارد. برای مثال ممکن است تقاضا برای نفت کاهش یابد و در نتیجه درآمدهای نفتی ایران کاهش پیدا کند.
    ولی در مجموع، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند بر اقتصاد جهان در کوتاه مدت اثر داشته باشد اما اثرات این پدیده بر اقتصاد جهانی به سرعت از میان می رود و نباید برای اقتصاد ایران نیز مشکلات مهمی را پدید بیاورد.


    • ضعفهای ساختاری اقتصادی ایران باید برطرف شود
    • رکود ضعفهای اقتصادی ایران را تشدید می کند
    - با توجه به این تحولات چه توصیه ای به ایران دارید؟
    الیوت: ایران باید برنامه های رشد انضمامی خود را ادامه دهد. رفع تحریم ها خبر خوبی برای صادرات کالا و بخش تولید نفت این کشور است که اکنون می تواند با هزینه های معاملاتی پایین تر روانه بازار جهانی شود. همین شایان توجه است که ایران سیاست مالی مناسبی را اتخاذ کرده است که شامل حذف یارانه ها و افزایش درآمدهای مالیاتی است. در عین حال این کشور از ضعف های ساختاری چندی رنج می برد که باید برطرف شود. هرگونه رکود در اقتصاد جهانی می تواند این ضعف ها را تشدید کند. جذب تکنولوژی های جدید برای افزایش بهره وری و به ویژه در بخش های خدمات و کشاورزی کلید رشد اقتصادی آینده ایران است. ایران از این فرصت برخوردار است که به اقتصادی با رشد سریع و پویا دست یابد و در مسیر تحقق این هدف خوب عمل کرده است.

    برچسب ها