عصر خودرو

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا(۹۵)

خروج از اتحادیه اروپا اشتباه وحشتناک انگلیسی‌ها بود

عصر بازار-استاد دانشگاه بوستون با بیان این که انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا مرتکب اشتباه وحشتناکی شده است گفت: این خروج ممکن است منجر به قطع روابط تجاری بین اتحادیه اروپا و انگلیس و فروپاشی سرزمینی انگلیس شود.

خروج از اتحادیه اروپا اشتباه وحشتناک انگلیسی‌ها بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، لارنس جی کتلیکوف دانشیار پژوهشی دفتر ملی پژوهش اقتصادی آمریکا  که اقتصاددان ارشد در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور در دوره ریاست جمهوری ریگان بوده معتقد است تحولات ناشی از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و مشخص شدن رئیس جمهور آینده آمریکا و آثار اقتصادی این تحولات، تاثیری ثانویه در انتخاب مسیر پیش روی آینده ایران دارد.

    نظرات این اقتصاددان ارشد را در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ادامه می خوانید.

    • خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یک اشتباه وحشتناک است
    • ممکن است ایران از آشفتگی ناشی از قطع روابط تجاری اتحادیه اروپا و انگلستان متضرر شود
    -خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را چطور ارزیابی می کنید؟
    کتلیکوف: انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا مرتکب اشتباه وحشتناکی می شود. این واقعیت که بازارهای بورس در سراسر جهان پس از مشخص شدن نتیجه رفراندوم افت قابل توجهی را تجربه کرد، نشان دهنده هزینه مورد انتظار این خروج است. این خروج ممکن است منجر به قطع روابط تجاری بین اتحادیه اروپا و انگلیس و فروپاشی سرزمینی انگلیس شود که هزینه آن برای دنیا در طول زمان ممکن است قابل توجه باشد. ایران نیز ممکن است از این آشفتگی در جهان توسعه یافته متضرر شود، اما  من انتظار دارم این تاثیر در مقایسه با تاثیر برجام بر اقتصاد ایران کوچکتر باشد و به غرب ثابت شود که این کشور قرار است از یک تهدید امنیتی به یک شریک تجاری مورد اعتماد تبدیل شود.

    •  کلینتون پیروز شود پیشرفت عظیمی در اقتصاد بین المللی ایجاد می شود
    - پیش بینی شما از آینده اقتصادی ناشی از نتایج انتخابات آمریکا چیست؟
    کتلیکوف: پیش بینی من پیروزی کلینتون است. اگر این پیش بینی محقق شود من پیش بینی می کنم که پیشرفت عظیمی در اقتصاد بین الملل ایجاد شود. من انتظار دارم اگر کلینتون پیروز شود شاهد تداوم وضعیت اقتصادی فعلی باشیم. اگر ترامپ پیروز شود، ما شاهد بروز اختلافات تجاری خواهیم بود که آسیب قابل توجهی به اقتصاد آمریکا و جهان خواهد زد.

    • ایران آینده اقتصادی اش را خود تعیین کند
    -در این میان آینده اقتصادی ایران چه خواهد شد؟
    کتلیکوف: این تحولات تاثیری ثانویه در انتخاب مسیر پیش روی آینده ایران دارد. اگر این کشور با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ رفتار کند، من فکر می کنم توانمندی این کشور برای تجارت با غرب محدود خواهد شد.

    برچسب ها