عصر خودرو

توافق جدید تهران-ایروان ؛

صادرات گاز ایران به ارمنستان ۳ برابر می‌شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از توافق با ارمنستان برای ۳ برابر شدن حجم صادرات گاز خبر داد و گفت: صدور گاز به این کشور همسایه از یک به سه میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

صادرات گاز ایران به ارمنستان ۳ برابر می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از توافق ایران و ارمنستان به منظور افزایش حجم مبادلات برق، دو کشور به منظور صادرات گاز طبیعی هم به یک توافق جدید دست یافته‌اند به طوری‌که پیش بینی می‌شود حجم مبادلات و تهاتر برق و گاز طبیعی ایران و ارمنستان به بیش از سه برابر حجم فعلی افزایش یابد.

    علیرضا کاملی در تشریح توافق جدید گازی ایران و ارمنستان، گفت: پس از انجام مذاکرات دو کشور به منظور افزایش حجم تبادل گاز طبیعی به یک توافق جدید دست یافته‌اند.

    مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با اعلام اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون متر مکعب گاز طبیعی توسط ایران به ارمنستان صادر می‌شود، تصریح کرد: براساس توافق اولیه، حجم صادرات گاز با افزایشی دو میلیون مترمکعبی در مجموع به سه میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون دو کشور در حال آماده سازی زیرساخت های توسعه تبادل گاز طبیعی هستند، اظهار داشت: به زودی با انجام مذاکرات بیشتر این توافق نهایی و عملا اجرایی خواهد شد.

    کاملی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی در ایران، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ایران محدودیتی برای افزایش صادرات گاز طبیعی به ارمنستان از نظر ظرفیت تولید ندارد.

     تابستان سال‌ گذشته قرارداد ساخت خط سوم انتقال برق دومداره 400 کیلوولتی به ارزش تقریبی بیش از 107 میلیون یورو بین دو شرکت از ایران و ارمنستان امضا شد.

    خط سوم انتقال برق دومداره 400 کیلوولتی جدید بین ایران و ارمنستان 275 کیلومتر طول دارد که قرار است تمامی مراحل تامین کالا و تجهیزات، ساخت، نصب، راه‌اندازی توسط ایرانی‌ها انجام شود.

    پیش بینی می‌شود با احداث این شبکه جدید برق، حجم مبادلات برقی بین ایران و ارمنستان از 300 مگاوات فعلی به حدود یکهزار مگاوات افزایش یابد، ضمن آنکه حدود 70 درصد از مسیر ساخت این خط جدید انتقال برق در مناطق کوهستانی احداث خواهد شد.

    یکی از مهمترین مزیت‌های بهره‌برداری از این خط جدید انتقال برق در کنار توسعه مبادلات برقی ایران و ارمنستان، اتصال شبکه برق ایران به کشورهای گرجستان و روسیه است که زمینه انتقال و ترانزیت برق بین کشورهای مختلف حوزه قفقاز را فراهم می‌کند.

    برچسب ها