عصر خودرو

نرخ سود سپرده ها ۵ درصد مثبت است

تقوی:کجای دنیا بانکها چنین سودی به سپرده گذاران می پردازند؟

عصر بازار- مهدی تقوی اقتصاددان می گوید:«کسانی که می گویند اقتصاد ایران در رکود است درکی از رکود ندارند؛ وقتی بحث از رکود در اقتصاد مطرح می شود یعنی رشد منفی است،در حالی که اکنون رشد اقتصاد مثبت است.»

نرخ سود سپرده ها ۵ درصد مثبت است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مهدی تقوی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این سئوال که چه کسی گفته اقتصاد ایران در رکود است،گفت: کسانی که می گویند اقتصاد ایران در رکود است درکی از رکود ندارند؛ وقتی بحث از رکود در اقتصاد مطرح می شود یعنی رشد منفی است، در حالی که دولت آقای روحانی اقتصاد ایران را از نرخ های رشد منفی زمان آقای احمدی نژاد به نرخ های مثبت تغییر داده،که ما اقتصاددان ها به این پدیده رونق می گوییم.

    این اقتصاد دان تصریح کرد: وقتی از نرخ های رشد منفی به رشد مثبت می رسید، این تغییر رونق نام دارد، حال ممکن است برخی بخش ها در اقتصاد ایران دچار رکود باشند، اما هرکسی که می گوید اقتصاد در رکود است،درکی از اقتصاد ندارد.

    وی با اشاره به بسته های دولت که برای خروج از رکود ارایه شد،عنوان کرد:این بسته ها برای بخش هایی بود که رکود داشتند،اما کل اقتصاد ایران در حال رونق است.

    تقوی با اشاره به تاثیر تصمیم شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در اقتصاد ایران نیز گفت: آنچه در اقتصاد مهم است،نرخ بهره واقعی است؛ در دولت آقای احمدی نژاد نرخ تورم 40  درصد بود،بانک ها به ما به عنوان سپرده گذار 20 درصد بهره می پرداختند، یعنی نرخ بهره واقعی منهای 20 درصد می گرفتیم،در حالی که حالا که تورم به 9 و نیم رسیده، نرخ های بهره 20 درصدی بانکها باید پایین بیاید که نرخ بهره واقعی  شود.

    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: با وجود تورم 9.5 درصدی نرخ بهره واقعی بانکها  5 درصد مثبت است که این رقم در مقایسه با نرخ بهره جهانی رقم بسیار بالایی است؛ بنابراین کسانی که در بانکها سپرده گذاری کرده اند نباید از کاهش نرخ سود سپرده ها  ناراحت باشند، چون وقتی تورم 40 درصد به 10 درصد رسیده ارزش پول آنها حفظ شده است.

    به گفته وی در واقع با بهره 20 درصدی و نرخ تورم 40 درصدی قدرت خرید مردم پایین آمده بود.

    تقوی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود، احتمال خروج سپرده ها از بانکها با کاهش نرخ سود وجود دارد،نیز گفت: به مردم بگویید این 15 درصد نرخ بهره واقعی است که هیچ جای دنیا این نرخ را به سپرده گذاران نمی پردازند، بانکها دارند نرخ واقعی می دهند. ما نباید خودمان را با اروپا مقایسه کنیم.وظیفه من به عنوان اقتصاددان و شما  به رسانه این است که به مردم بگویید سپرده هایشان را از بانکها خارج نکنند .

    وی تاکید کرد: موقعی که احمدی نژاد رییس جمهور بود، نگه داشتن پول با بهره 20 درصد به معنای از دست رفتن ارزش پول بود، اما حالا با بهره 5 درصدی مثبت، ارزش پول حفظ می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو