عصر خودرو

قائم مقام مدیر امور اوپک:

افزایش تولید نفت اعتبار سیاسی ایران را افزایش می‌دهد

عصر بازار- امیرمعینی گفت: اگر بخواهیم بر اساس منابع داخلی رشد ۸ درصدی اقتصاد را محقق کنیم نهایتا از ۴ درصد فرا‌تر نمی‌رویم و این هدف برای ما قابل دستیابی نخواهد بود لذا لزوم استفاده از سرمایه خارجی محرز است.

افزایش تولید نفت اعتبار سیاسی ایران را افزایش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مهران امیر معینی،  قائم مقام مدیر امور اوپک و مجامع انرژی درباره تاثیر افزایش و عدم افزایش تولید نفت ایران بر جایگاه کشور در جامعه جهانی و اوپک گفت: سرمایه داخلی ما محدود است، صنعت نفت هم سرمایه بر است ضمن اینکه نیاز به تکنولوژی جدید هم داریم بنابراین لزوم استفاده از سرمایه خارجی غیر قابل انکار است.

    وی افزود: سالهایی که تحریم بودیم از تکنولوژی‌های جدید محروم بودیم لذا در حال حاضر هدف سرمایه گذاری خارجی این است که هم انتقال تکنولوژی داده و هم سرمایه وارد کشور کند و منجر به افزایش ظرفیت هم بشود و البته این مسئله منکر ظرفیت‌های بالای داخل کشور نیست.

    امیرمعینی با بیان اینکه منابع داخلی ما برای حفظ ظرفیت و ایجاد ظرفیت جدید ناکافی است، اظهار داشت: این دو (ایجاد ظرفیت جدید و حفظ ظرفیت کنونی) مکمل همدیگرند بنابراین اینکه بحث می‌شود اگر سرمایه گذاری خارجی بیاید ظرفیت داخلی در نظر گرفته نشده و حذف می‌شود غیر منطقی است.

    وی یادآور شد: در تمام دنیا به هر میزان که برای رشد اقتصادی هدف گذاری می‌شود بدون سرمایه گذاری خارجی امکانپذیر نیست در ایران نیز به همین نحو است وقتی برای رشد 8 درصدی اقتصاد برنامه ریزی می‌کنیم بدون منابع داخلی محدود میسر نیست و باید بخشی از آن از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود همه دنیا هم این مسئله را تایید می‌کنند.

    قائم مقام مدیر امور اوپک و مجامع انرژی یادآور شد: کسی نمی‌تواند منکر تبعات مثبت سرمایه گذاری خارجی شود ضمن اینکه تبعات منفی نیز ممکن است داشته باشد اما باید تلاش کنیم که این تبعات را به حداقل برسانیم.

    وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر اساس منابع داخلی رشد 8 درصدی اقتصاد را محقق کنیم نهایتا از 4 درصد فرا‌تر نمی‌رویم و این هدف برای ما قابل دستیابی نخواهد بود. ضمن اینکه خودمان را برخی مواقع از انتقال تکنولوژی محروم می‌کنیم چون انتقال تکنولوژی بدون سرمایه گذاری خارجی صورت نمی‌گیرد و حتی ممکن است در برخی موارد پرهزینه تر هم باشد.

    امیر معینی یادآور شد: در برخی مواقع در کنار سرمایه گذاری خارجی ممکن است انتقال تکنولوژی راحت‌تر باشد به شرط اینکه خودمان بتوانیم آن را مدیریت کنیم لذا اینکه گفته می‌شود تکنولوژی منتقل نمی‌شود به خودمان بر می‌گردد یعنی نتوانسته‌ایم جذب سرمایه گذاری داشته باشیم و بحث انتقال تکنولوژی را خودمان را خوب مدیریت کنیم.

    وی در ادامه تاکید کرد: ما باید تولید خودمان را افزایش دهیم چون اعضا بر اساس ظرفیت سازی که می‌کنند با هم رقابت می‌کنند نمونه آن عربستان سعودی است که تنها قدرت ظرفیت بالایی است که دارد و می‌تواند حرف اول را در اوپک بزند ما نیز اگر بخواهیم در داخل اوپک نقش آفرینی کنیم با ظرفیت پایین نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

    قائم مقام مدیر امور اوپک و مجامع انرژی گفت: ما در برنامه‌هایمان هم افزایش ظرفیت نفت را دیده‌ایم که اگر می‌خواهیم این برنامه محقق شود لازم است که سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم.

    وی اظهار داشت: ما قبل از تحریم یک میلیون بشکه در روز صادرات داشتیم و قیمت نفت هم 50 دلار بود الان فرصتی بعد از تحریم برای کشور ما ایجاد شده که در اختیار هیچ کشور دیگری قرار نگرفته است با توجه به ظرفیت تولید برداشتن تحریم‌ها هم موجب شده میزان صادراتمان حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد و قیمت‌ها هم‌‌ همان حدود است بنابراین درآمد صادراتی ما از نفت افزایش پیدا کرده است.

    امیرمعینی تاکید کرد: بهرحال داشتن منابع مالی به کشور‌ها قدرت می‌دهد لذا از این دنیا بابت چشم انداز خوبی برای ایران متصور است چرا که مناسبات سیاسی کشور‌ها نیز بر این اساس محک می‌خورد.

    برچسب ها