عصر خودرو

روند بازارهای جهانی تصحیح شد

سودگیری علیه طلای امن

عصر بازار- خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد، با این همه سودگیری معامله‌گرانی که قیمت‌هایی بی‌سابقه در ماه‌های اخیر را تجربه می‌کنند به بزرگ‌ترین مانع برای رشد بیشتر طلا تبدیل شده است. روز سه‌شنبه علاوه‌بر سودگیری معامله‌گران طلا، معکوس شدن روند بازارهای سهام هم به ضرر فلز زرد عمل کرد.

سودگیری علیه طلای امن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  افت بازارهای سهام و پوند که پس از «برگزیت» به طلا کمک کرده بود، روز گذشته ادامه نیافت. به این ترتیب، اونس طلا که هفته گذشته به قیمت 1316 دلار رسیده بود، روز دوشنبه هم با 8 دلار رشد دیگر به بهای 1324 دلار رسید، اما صبح سه‌شنبه را با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد 1312 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    سودگیری روز دوشنبه هم وجود داشت اما تنها توانست مانع از رشد بیشتر طلا شود. در اولین روز کاری از هفته جدید، ادامه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین ادامه افت بازارهای سهام باعث شد اونس طلا تا قیمت 1334 دلار هم اوج بگیرد، گرچه بعد سودگیری معامله‌گران اونس را از اوج روزانه پایین آورد. اواخر هفته گذشته نیز سودگیری بود که باعث افت بهای طلا از اوج 27 ماهه شد. اونس طلا در مقطعی از هفته گذشته تا قیمت 1360 دلار پرواز کرده بود. روز دوشنبه رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام هم به ضرر طلا عمل کردند،‌ با وجود این طلا توانست در کل روز رشد را به ثبت برساند. یکی از دلایل رشد شاخص دلار در روزهای اخیر افت پوند و یورو است با این همه افت این دو ارز در اروپا باعث تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن می‌شود تا اثری دو گانه در بازار فلزهای گرانبها تجربه شود. بازارهای سهام در این روز وضعیت بهتری نسبت به روز جمعه داشتند، اما باز هم به‌گونه قابل‌توجهی تحت فشار عدم قطعیت ایجاد شده پس از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

    اونس روز سه‌شنبه را با قیمت 1317 دلار آغاز کرد که نشان می‌داد سودگیری از همان ابتدای صبح بر بازار موثر بوده است. در ادامه روز نیز فروش طلا باعث فشار بر فلز زرد شد. بورس‌های جهانی نیز روز سه‌شنبه علیه طلا کار می‌کردند. بازارهای سهام جهان روز گذشته برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا با رشد مواجه شدند. رشد بازارهای سهام باعث شد بخشی از سرمایه‌های بازار فلزهای گرانبها به سوی بورس برود. اما همزمان عوامل خارجی به نفع طلا کار می‌کردند. روز گذشته شاخص دلار تضعیف و بهای نفت خام تقویت شد. نتیجه اثرگذاری این عوامل متضاد، نوسان طلا بود. نتیجه این نوسان‌ها تا زمان نوشته شدن این گزارش، افت طلا بود. به این ترتیب، طلای جهانی پس از اینکه در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین رشد دو روزه قیمت در بیش از هفت سال گذشته را داشت، سه‌شنبه به‌دلیل ادامه سودگیری معامله‌گران از افزایش اخیر قیمت با کاهش روبه‌رو شد.

    به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، بر اساس گزارش بلومبرگ، «مورگان استنلی» جدیدترین بانک سرمایه‌گذاری است که به‌دلیل رای بریتانیایی‌ها به «خروج»، قیمت‌های مورد پیش‌بینی برای طلا در سال 2016 و 2017 را افزایش داده است. این بانک در بازبینی قیمت مورد پیش‌بینی به ریسک‌های پیرامون مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پایین ماندن نرخ‌های بهره آمریکا اشاره کرد. پیش از این هم «گلدمن ساکس» با اشاره به اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر پایداری بر روند افزایش نرخ‌های بهره آمریکا خواهد گذاشت، قیمت مورد پیش‌بینی برای طلا را افزایش داده بود. این بانک قیمت سه ماهه طلا را از 1200 به 1300 دلار و قیمت طلا در 12 ماه آینده را از 1150 به 1250 دلار بالا برد. طلا به افزایش نرخ‌های بهره حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری این فلز که بازدهی ندارد لطمه می‌زند. علاوه‌بر این، میزان ذخایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا پیش از برگزاری همه‌پرسی انگلیس حتی با وجود کاهش قیمت طلا در چهار روز اول هفته گذشته رو به رشد داشته است. بر اساس گزارش گروه بانکی ANZ، تقاضای سرمایه‌گذاران برای طلا پس از اعلام رای، رشد قوی خواهد داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو