عصر خودرو

پاکستان:

تکمیل خط لوله گاز گوادر-نوابشاه درسال ۲۰۱۷، گامی مهم برای تحقق 'آی.پی'

عصر بازار- مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی اظهار داشت که احداث خط لوله گاز از بندر 'گوادر'(در ۸۰ کیلومتری مرز ایران) تا 'نوابشاه'(مقصد نهایی خط لوله گاز ایران-پاکستان) در سال ۲۰۱۷ تکمیل می شود که نقش مهمی در جهت تحقق و اجرای خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی.پی) خواهد داشت.

تکمیل خط لوله گاز گوادر-نوابشاه درسال ۲۰۱۷، گامی مهم برای تحقق 'آی.پی'
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، چند روز پیش نیز 'شاهد خاقان عباسی' وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان رسما اعلام کرد که 'قرارداد احداث خط لوله گاز از بندر 'گوادر' تا 'نوابشاه' توسط یک شرکت چینی قطعی و نهایی شده است و این خط لوله تا پایان سال 2017 تکمیل و به عنوان بخشی از خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان استفاده خواهد شد.
    'سرتاج عزیز' مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی شب گذشته در جمع خبرنگاران، در اظهاراتی در خصوص روابط تهران-اسلام آباد گفت: روابطی خوب و تاریخی با ایران داریم.
    وی همچنین تاکید کرد که دولت ایران به پاکستان اطمینان داده است که هرگز اجازه نخواهد داد از آن سرزمین اقدامی علیه پاکستان انجام شود.
    سرتاج عزیز همچنین گفت که پاکستان توازن و تعادل را روابط خود با ایران و عربستان برقرار کرده است.

    ** افق روند صلح افغانستان روشن نیست
    مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی تصریح کرد که با توجه به شرایط کنونی، نه افق روشنی برای از سرگیری روند مذاکرات صلح افغانستان و نه امید زیادی به بهبودی روابط اسلام آباد- دهلی نو در آینده نزدیک وجود دارد.
    سرتاج عزیز گفت: افق روند مذاکرات صلح افغانستان روشن نیست و در زمان حاضر، همه چیز به وضعیت و شرایط افغانستان و تصمیم آنها بستگی دارد.
    وی گفت: کشته شدن ملا اختر منصور سرکرده سابق طالبان افغانستان در حمله هوایی آمریکا روند مذاکرات صلح را تخریب کرد. در چنین شرایطی چگونه از جانشین ملا اختر منصور می توان خواست که به روند صلح ملحق شود. تا کنون هیچ نشانه ای از سوی طالبان مبنی بر تمایل و آمادگی آنها برای از سرگیری مذاکرات صلح دریافت نکرده ایم.
    این مقام پاکستانی گفت که در داخل افغانستان هم اختلافاتی بر سر نحوه برخورد و رفتار با طالبان در مسیر روند مذاکرات صلح وجود دارد و کابل تصمیم مشخصی در این زمینه ندارد.
    'پاکستان نمی تواند مسئولیت کامل آوردن طالبان به پای میز مذاکرات صلح را بپذیرد اما این تعهد را می دهد که از هرمیزان نفوذی که بر طالبان دارد، برای متقاعد کردن این گروه به پیوستن به روند صلح، استفاده کند.'

    ** بهبود روابط با هند، شاید وقتی دیگر
    سرتاج عزیز درباره روابط پاکستان و هند هم گفت که نمی توان نسبت به حصول پیشرفت در روابط دو کشور در آینده نزدیک خوش بین بود.
    وی گفت: ادبیات هندی ها تغییر نکرده است. آنها نمی خواهند نگاه خود را در قبال پاکستان اصلاح کنند. هند عادی سازی روابط با پاکستان را براساس شرط و شروط های خودش می خواهد و این برای ما پذیرفته نیست. پاکستان از اصول و خواسته هایش در مسیر گفت و گو برای عادی سازی روابط با هند عقب نخواهد نشست.

    ** مذاکره با آمریکا در آینده نزدیک
    سرتاج عزیز در خصوص روابط کشورش با آمریکا نیز گفت که به رغم لغو شدن موضوع فروش جنگنده های اف-16 از سوی آمریکا به پاکستان، روابط دو کشور در مسیر صحیح قرار دارد.
    وی همچنین اعلام کرد که به زودی مذاکرات راهبردی میان دو کشور در سطح کارگروه انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو