عصر خودرو

گازپروم آماده از سرگیری مذاکرات خط انتقال گاز ترکیش استریم است

عصر بازار- در پی اعلام عذرخواهی رسمی اردوغان از روسیه، سخنگوی شرکت گاز پروم روسی اعلام کرد آماده از سرگیری گفت وگوهای مربوط به خط انتقال گاز ترکیش استریم با آنکاراست.

گازپروم آماده از سرگیری مذاکرات خط انتقال گاز ترکیش استریم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سرگئی کوپریانوف با اعلام این خبر افزود: این شرکت آماده از سرگیری مذاکرات برای ساخت خط زیردریایی انتقال گاز پروژه ترکیش استریم است .
    وی در گفت وگو با خبرنگاران در مسکو افزود: ما همواره آماده گفت وگو در این زمینه بودیم و اکنون نیز باردیگر این آمادگی را اعلام می کنیم.
    این اظهارات سخنگوی شرکت گازپروم بلافاصله پس از اعلام کرملین درباره عذرخواهی رسمی رجب طیب اردوغان و اعلام آمادگی برای رفع تنشهای موجود در روابط آنکارا با روسیه صورت گرفته است.
    روابط مسکو و آنکارا از سوم آذر ماه 94 که جنگنده های ترکیه ای بمب افکن روسی را در حریم هوایی سوریه با موشک ساقط کردند و خلبان آن نیز هنگام فرود با چتر نجات از سوی تروریست ها نزدیک مرز ترکیه کشته شد، به شدت تیره شد و روسیه پس از وضع تحریم های گسترده اقتصادی، تمامی درخواست های طرف مقابل برای عادی سازی روابط را رد کرد.
    روسیه افزون بر لغو دیدار سران و همچنین نشست راهبردی با حضور وزیران خارجه دو کشور برای رساندن ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، تحریم هایی سخت از جمله لغو نظام سفر اتباع دو کشور بدون روادید، تحریم های گسترده محصولات غذایی، کشاورزی و باغی را علیه ترکیه اعمال کرد که براساس برخی گزارش ها می توانست ارزش روابط اقتصادی دوجانبه را به کمتر از 15 میلیارد دلار برساند و فشار زیادی به در آمد ارزی ترکیه وارد کرد.
    روسیه بزرگترین تامین کننده گاز ترکیه است و در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای این کشور می باشد ولی با بحرانی شدن روابط دوجانبه در سرنوشت این طرح 20 میلیارد دلاری نیز در هاله ای از ابهام فرو رفت.
    براساس برنامه پروژه ترکیش استریم، خط لوله جدید از شهر 'لولبورگاز' در شمال غرب دور ترکیه و سپس از شهر 'ایپسالا 'در مرزهای یونان و ترکیه خواهد گذشت.
    اولین شاخه این خط لوله که نهصد کیلومتر طول خواهد داشت، ظرفیت انتقال پانزده میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون متر مکعب گاز را در سال خواهد داشت اما در نهایت با اضافه شدن سه شاخه دیگر ظرفیت کلی انتقال گاز از این خط لوله به شصت و سه میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید. مقامات گازپروم زمان تکمیل این خط لوله را سال 2020 اعلام کرده بودند.
    گازپروم همچنین قبلا اعلام کرده بود قسمتی از پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیش استریم را که از بستر دریا عبور می کند، خودش خواهد ساخت اما بخش زمینی آن در خاک ترکیه با کمک شرکت بوتاش ترکیه ساخته خواهد شد.

    برچسب ها