عصر خودرو

مشکلات رئیس جمهور بعدی آمریکا

عصر بازار- بنیانگذار موسسه پژوهشی وایس معتقد است که رئیس جمهور آینده آمریکا با مشکلات زیادی دست به گریبان خواهد بود و این مشکلات موجب زیان سرمایه گذاران این کشور خواهد شد.

مشکلات رئیس جمهور بعدی آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دکتر مارتین وایس در یادداشتی با اشاره به اینکه سال هاست در احوالات و گفتار کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا دقت میکند، نوشته است: با وجود تلاش برای نشان دادن تفاوت، کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نقاط مشترک زیادی با هم دارند. در واقع با اینکه هیلاری کلینتون میگوید، دونالد ترامپ ما را به سوی جنگ میبرد و در مقابل، ترامپ تاکید میکند که کلینتون مرتکب فعالیت های مجرمانه شده است، اما وقتی پای پول، حقوق بازنشستگی و آینده مالی مردم آمریکا به میان می آید، اینها تفاوت چندانی با هم ندارند. به نظر من، بزرگترین نقطه اشتراک آنها، «ناتوانی» کاخ سفید است. پس مهم نیست چه کسی به کاخ سفید راه پیدا میکند؛ هر که باشد، با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد.

    این تحلیلگر ارشد اقتصادی با اشاره به دشواری های پیشرو، چهار مشکل بزرگ رئیس جمهور بعدی آمریکا را اینگونه بیان می کند: حباب موجود در بخش املاک تجاری، وضع نابسامان صنعت خودرو آمریکا، افت فعالیت های اقتصادی جهان و خلع سلاح فدرال رزرو، چهار مشکل بزرگ رئیس جمهور بعدی آمریکا هستند که بدون شک در حل آنها راه به جایی نخواهد برد.

    وی سپس این مشکلات را به این صورت توضیح میدهد: شاید تصور کنید که داستان شکوفایی-سقوط بازار املاک به پایان رسیده است. اگر چنین است، باید بگویم که در اشتباه هستید. در واقع ما با یک حباب جدید رو به رو هستیم.در سال 2016 یک حباب بزرگ در بخش املاک تجاری شکل میگیرد که بسیار بزرگتر از حباب سالهای 2008 و 2009 بازار مسکن آمریکا است. بزرگی این حباب به قدری است که نه رئیس جمهور بعدی و نه فدرال رزرو قادر به کنترل آن نخواهند بود.

    مشکل دوم مربوط به صنعت خودرو است. وضعیت صنعت خودرو آمریکا اصلا مطلوب نیست. تازه ترین آمارها نشان می دهند که 31 درصد از وام گیرندگان خرید خودرو مبلغی بیش از ارزش خودروشان بدهکار هستند. همچنین زمان بازپرداخت 29 درصد این وامها 6 تا 7 سال افزایش یافته که سه برابر دوره بازپرداخت در سال 2010 است.

    مشکل اقتصاد جهان و کاهش حجم فعالیتهای آن را هم به دو مورد بالا اضافه کنید. صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود، تصویر نگران کنندهای از اقتصاد جهان ارائه کرده است. کاهش رشد اقتصادی چین، افت قیمت کالاهای اساسی (به ویژه نفت خام)، کاهش حجم سرمایه گذاری و تجارت جهانی در کنار تنش ها و اختلافات سیاسی از مهمترین نگرانی هایی به شمار میروند که بر اقتصاد آمریکا تاثیر منفی میگذارند.

    این کارشناس ارشد اقتصادی در ادامه میافزاید: همه این آمارها و حقایق به یک فاجعه نام آشنای اقتصادی اشاره میکنند: رکود.

    از جنگ جهانی دوم به این سو، به طور میانگین هر 73 ماه یک بار ما شاهد وقوع رکود بوده ایم. اما تا ژانویه 2016 این رقم به 91 ماه رسید. در نتیجه من معتقدم که هیچکس توان مقابله با رکود بعدی را نخواهد داشت. در اینجا می خواهم به مشکل بزرگ بعدی بپردازم؛ یعنی از کار افتادن سلاح قدرتمند فدرال رزرو که تا پیش از این مورد استفاده روسای جمهور آمریکا قرار میگرفت.

    در دوره های قبلی، روسای جمهور آمریکا از هم پیمان قدرتمندی برای مقابله با رکود اقتصادی برخوردار بودند. این هم  پیمان، فدرال رزرو بود که از سلاحی ساده و در عین حال موثر استفاده میکرد: کاهش نرخ بهره بانکی.

    در این سالها، روسای جمهور آمریکا همچون آیزنهاور، نیکسون، فورد، کارتر، جرج بوش پدر، کلینتون، جرج بوش پسر و اوباما همه از این سلاح استفاده کرده اند. اما امروز این سلاح کارایی خود را از دست داده است. در حال حاضر نرخ های بهره بانکی در پایین ترین سطح خود طی چند دهه گذشته قرار دارند.

    مارتین وایس در پایان می نویسد: بر اساس آنچه گفته شد، توصیه من به رئیس جمهور بعدی آمریکا این است؛ توان خود برای مقابله با رکود پیشرو را خیلی دست بالا نگیر چون سلاح فدرال رزرو دیگر کارایی ندارد! باید برای تغییری بزرگ در اقتصاد آمریکا آماده شویم. در این روند، بسیاری از سرمایه گذاران خرد و حتی متوسط سرمایه خود را از دست خواهند داد.

    برچسب ها